Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آيا سخت تر شدن نظارت هاي محيط زيستي رشد قيمت فولاد را محسوس تر خواهد كرد؟
 

آيا سخت تر شدن نظارت هاي محيط زيستي رشد قيمت فولاد را محسوس تر خواهد كرد؟

ﺳﻪشنبه، 30 آبان 1396 | Article Rating

 روند مطلوب قيمت هاي واحدهاي توليدي فولاد و زغال سنگ، اين خوش بيني را به بازار تزريق کرده است که اين روند تداوم خواهد داشت، خوش بيني که اگر بخواهيم دليل آن را در يک قدم عقب تر جست وجو کنيم به «محدوديت توليد واحدهاي توليدي زغال سنگ و سنگ آهن» گره خورده است.

اين محدوديت در توليد، حجم عرضه را با کاهش و قيمت ها را با افزايش مواجه کرده و از سوي ديگر «سرمايه گذاران خوش بين به تداوم روند مطلوب قيمت ها» را با افزايش تقاضا در بورس هاي شانگهاي و داليان براي اين کاموديتي ها روبه رو کرده است، اين موضوع در حالي در حال رخ دادن است که بسياري از کارشناسان با تحليل اين روند آثار مثبت اين تقاضا را روي ساير بخش هاي فولادي جست وجو مي کنند. روز گذشته شرکت فولاد Shagang که بزرگ ترين مصرف کننده قراضه چين است، قيمت خود را براي خريد قراضه به ميزان ۱۵۰ يوآن افزايش داد (۶/ ۲۲ دلار) و به ۲۱۳۰ يوآن (۳۲۱ دلار) در هر تن رساند. اين قيمت بالاترين سطح قيمت ۳۸ ماه گذشته بوده و نشان از تداوم خوش بيني به روند رو به رشد قيمت دارد.

قيمت فولاد رشد محسوس خواهد داشت؟
معاملات صبح روز دوشنبه ۲۰ اکتبر با روندي مثبت براي فولاد و مواد اوليه همراه بود. در ميان معاملات اين روز، کک با ۵/ ۷۳ يوآن افزايش معادل ۴ درصد جهش بلندي داشت و توانست مجددا به سطح بالاي ۱۹۰۰ يوآن برگردد. در اين ميان زغال سنگ و سنگ آهن نيز به ترتيب ۳۴ و ۵/ ۵ يوآن رشد قيمتي داشتند که به عقيده فعالان بازار اين روند مطابق با برنامه کاهش ظرفيت هاي زمستاني نيست. از سوي ديگر در بخش محصولات نهايي نيز بهاي ميلگرد طي روز دوشنبه و تا لحظه تنظيم اين گزارش افزايش ۱۴ يوآني را از سرگذراند و ورق گرم نيز ۷ يوآن رشد را تجربه کرد. در بازار نقدي تانگشان، بيلت که طي دو روز گذشته جمعا ۲۰ يوآن افزايش قيمت داشت، روز گذشته را بدون تغيير در بهاي ۳۸۰۰ يوآن به پايان برد اين در حالي است که ورق گرم و ورق سنگين با رشد ۱۰ يوآني مواجه شدند. از سوي ديگر ميزان تقاضا در بين خريداران چيني همچنان بالا گزارش شده است. با اين وجود، به دليل اينکه هنوز کاهش چشمگيري در ميزان توليد فولاد چين به چشم نخورده، بهاي فولاد نيز افزايش چنداني پيدا نکرده است. انتظار مي رود با سختگيرانه تر شدن ميزان نظارت ها، قيمت فولاد رشد محسوس تري داشته باشد.

دور جديد بازرسي هاي محيط زيستي؟
وزارت محيط زيست چين روز جمعه اعلام کرد که بر خلاف وضع قانون شش ماهه کاهش ظرفيت توليد فولاد در طول فصل زمستان، ميانگين کيفيت هوا در ۳۳۸ شهر چين در اکتبر امسال بدتر شده است. تمرکز ذرات معلق خطرناک و قابل تنفس که به PM۲.۵ معروف هستند طي سال جاري ۶/ ۵ درصد افزايش داشته و به ۳۸ ميکروگرم در هر متر مکعب رسيده است. اين رقم براي ۱۰ ماه ابتدايي سال جاري ۴۱ ميکروگرم بوده که نسبت به سال پيش بدون تغيير مانده است. پنج شهر چين که داراي بالاترين ميزان آلودگي تا اکتبر امسال هستند همگي در استان هبي قرار دارند که قلب فولادسازي چين و بزرگ ترين مصرف کننده زغال در اين کشور است. ميزان ذرات معلق در منطقه بين شهرهاي پکن و تيانجين در اکتبر با ۳/ ۱۰ درصد کاهش به ۶۱ رسيد، اما ميانگين اين مقدار براي ۱۰ ماه ابتدايي سال جاري ۵/ ۸ درصد از سال پيش بيشتر شده است. ميزان مجاز اين ذرات طبق استانداردهاي چين ۳۵ ميکروگرم است، اين در حالي است که ميزان توصيه شده از سوي سازمان بهداشت جهاني کمتر از ۱۰ ميکروگرم است. در ماه اکتبر که در حقيقت اولين ماه از مدت ۶ ماهه براي کاهش ذرات معلق PM۲،۵ در شهرهاي قرارگرفته در منطقه پکن-تيانجين-هبي است، ۲۴ شهر از برنامه موردنظر عقب مانده اند و حتي ۱۱ شهر شاهد افزايش ميزان اين ذرات بوده اند.اخبار مربوط به آلودگي هاي زيست محيطي در چين در حالي منتشر مي شوند که تداوم اطلاع رساني در اين خصوص مي تواند دولت مرکزي را در معرض فشارهايي قرار دهد. دولت مرکزي پيرو اين فشارها مي تواند دور جديدي از بازرسي ها را در کارخانه هايي که ملزم به کاهش ظرفيت در فصل زمستان هستند را کليد بزند.

هند به دنبال چارچوبي بلندمدت براي عرضه سنگ آهن
وزارت فولاد هند به دنبال ايجاد توافق نامه اي بين معادن سنگ آهن و کارخانه هاي فولاد براي چارچوبي جهت عرضه سنگ آهن در قالب قراردادهاي بلندمدت است در واقع دولت هند قصد جايگزيني فروش از طريق مزايده بلند مدت با فروش هاي عمده الکترونيکي را دارد.طبق اخبار رسيده از وزارت فولاد هند و به گفته يک مقام رسمي، دولت احساس مي کند اين شيوه جديد به تدوين سياست ملي معدني منجر خواهد شد که در حال حاضر اين سياست ها فقط از سوي وزارت معدن هند اجرا مي شود.اين در حالي است که اين شيوه مي تواند باعث هماهنگي در بخش زغال سنگ هند نيز باشد زيرا اين کشور بزرگ ترين عرضه کننده زغال سنگ است و اين گونه قراردادها منجر به ورود قدرتمند شرکت هاي هندي در اين مزايده هاي بلندمدت خواهد شد.در بخش زغال سنگ قراردادهاي بلند مدت بين عرضه کنندگان مواد اوليه و خريداران مي تواند طي فرآيندهاي مزايده عرضه شوند.از سوي ديگر برخي معادن دولتي سنگ آهن وارد قراردادهاي بلند مدت با مشتريان خود شده اند اما فروش در اغلب مناطق کشور فروش عمده الکترونيکي است. دولت هند عقيده دارد توافق نامه هاي بلندمدت نوسانات قيمت براي کارخانه هاي فولاد را کاهش مي دهد و از سوي ديگر هم به معدن داران براي توليد برنامه مي دهد و آنها را قادر مي سازد براساس تزريق نقدينگي سرمايه گذاري کنند.

تصاویر
  • آيا سخت تر شدن نظارت هاي محيط زيستي رشد قيمت فولاد را محسوس تر خواهد كرد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها