Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چرا کلنگ فولاد اترک گلستان روی زمین مانده است؟
 

چرا کلنگ فولاد اترک گلستان روی زمین مانده است؟

یکشنبه، 06 اسفند 1396 | Article Rating

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص پروژه فولاد دو میلیون تنی اترک گلستان که در اردیبهشت‌ماه ۹۳ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت در اترک کلنگ زنی شد، اظهار کرد: این پروژه مهم و محوری گلستان که در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان هم قرار دارد حدود دو سال درگیر گرفتن مجوز زیست‌محیطی بود و هم‌اکنون هم در نوبت دریافت مجوز زیست‌محیطی کشور است.

وی با بیان اینکه این پروژه بیش از ۱۴ ماه است در نوبت دریافت مجوز زیست‌محیطی کشوری قرار دارد، گفت: نگرانی‌هایی در خصوص تأمین آب این پروژه وجود دارد و ما در دو سه نامه اعلام کرده‌ایم این پروژه قابلیت اجرا با آب‌های نامتعارف، پساب تصفیه‌خانه گرگان و آب دریای خزر را دارد و کماکان منتظر تشکیل جلسه برای دفاع و دریافت مجوز زیست‌محیطی آن هستیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی پروژه فولاد دو میلیون تنی گلستان فقط مجوز زیست‌محیطی نیست، خاطرنشان کرد: قرار بود ایمیدرو خوراک این پروژه را از قزاقستان تأمین کند اما سرمایه‌گذاری ایمیدرو در قزاقستان زمان‌بر بوده و از طرفی عیار سنگ آهن معادن پیشنهادی مناسب نبوده است و درنتیجه این پروژه با مشکل تأمین خوراک هم مواجه است.

وی با یادآوری اینکه شهریور امسال در قزاقستان با نعمت زاده (وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت وقت) بحث مفصلی در خصوص فولاد گلستان انجام شد، تصریح کرد: بعد از این سفر جلسه برای حل مشکل تأمین خوراک فولاد تشکیل شد و قرار شد فعلاً خوراک این پروژه از آهن اسفنجی سبزوار انجام شود و این موضوع به ایمیدرو و مجری طرح ابلاغ شد.

 

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه با تغییر وزیر (انتصاب شریعتمداری به‌جای نعمت زاده) موضوع به چالش افتاد، افزود: ایمیدرو بیان می‌کند فولاد سبزوار شرکت خصوصی است و تأمین خوراک از آن باید در مجمع عمومی مصوب شود و امیدواریم بتوانیم با کمک استاندار و در دیدار با مسئولان ایمیدرو مشکل را حل کنیم.

وی از نوسان قیمت فولاد در سه سال گذشته به‌عنوان دیگر چالش پروژه فولاد دو میلیون تنی گلستان نام برد و اضافه کرد: مجری طرح این پروژه بخش خصوصی و سهم ایمیدرو ۲۰ درصد است و این سه دلیل (تأمین خوراک، مجوز زیست‌محیطی و پیگیری مجری طرح) باعث تأخیر در اجرای این پروژه فولاد دو میلیون تنی شده است.

گفتنی است، این پروژه فولادی از نوع کوره بلند بوده و با توجه به نزدیکی به آب از نگاه مسئولین دارای مزیت نسبی است.

تصاویر
  • چرا کلنگ فولاد اترک گلستان روی زمین مانده است؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها