Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
لزوم حفظ تعرفه فعلی واردات فولاد
 

لزوم حفظ تعرفه فعلی واردات فولاد

یکشنبه، 13 اسفند 1396 | Article Rating
با توجه به برنامه‌های گسترده سایر کشورها برای حمایت از صنایع داخلی خود، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد خواستار حفظ ارقام کنونی تعرفه‌های فولاد وارداتی کشور شد.

محمود اسلامیان در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال برنامه تعرفه‌ای سال آینده مشخص می‌شود توصیه ما به متولیان این بخش این است که عقب نشینی از رقم‌های فعلی به صلاح صنعت کشور نیست.در حال حاضر تعرفه وارداتانواع شمش ۵ درصد، میلگرد شاخه و کلاف، تیرآهن، نبشی و ناودانی ۲۶ درصد، ورق گرم زیر سه میلی‌متر ۱۰ درصد، بالای سه میلی‌متر ۱۵ درصد و ورق سرد ۲۰ درصد و ورق‌های پوشش دار ۲۶ درصد است؛ اما به نظر می‌رسد فشار تولید‌کنندگان پایین‌دستی بخش ورق در حوزه تولید‌کنندگان لوله و پروفیل باعث شده تا شایعاتی درباره تجدید‌نظر در تعرفه واردات ورق مطرح شود.

به گفته محمود اسلامیان در حال حاضر آمریکا که به آزاد‌ترین اقتصاد دنیا شهرت دارد و عضو سازمان تجارت جهانی است در حال وضع تعرفه 25 درصدی برای واردات محصولات فولادی است و به‌رغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا و چین عزم جدی برای این کار دارد. بنابراین با این اقدام محصولات فولادی در بازارهای جهانی سرگردان شده و این امکان وجود دارد در صورت نبود سپر حمایتی شاهد واردات بی‌رویه محصولات فولادی به کشور شویم. رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران ادامه داد: اغلب دولت‌ها در صورتی تعرفه وضع می‌کنند که قیمت‌های داخلی به نسبت قیمت‌های جهانی بالاتر باشد. این در حالی است که در حال حاضر واردات نیز در اغلب محصولات برای تجار جذابیت ندارد؛ چرا که به‌طور میانگین قیمت محصولات فولادی داخلی نسبت به جهانی ۷۰ دلار پایین‌تر است. بنابراین در چنین شرایطی کاهش تعرفه اقدامی اشتباه است. اسلامیان انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران را متشکل از ۱۶۹ عضو بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت در تولید فولاد دانست وگفت: خوشبختانه کشور در تولید فولاد دارای مزیت‌های زیادی از جمله انرژی با ذخیره ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز، سنگ آهن با ذخیره قطعی ۳ میلیارد تنی و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده است و همین موضوع باعث شده تا امسال تولید فولاد از مرز ۲۱ میلیون تن عبور کند و به جایگاه سیزدهم تولید‌کنندگان برتر جهان دست یابیم.

وی تصریح کرد: با رشد تولید فولاد در کشور و همچنین رکودی که در داخل داشتیم، امسال واردات محصولات میانی حدود ۲۴ درصد کاهش داشته و در واردات فولاد خام نیز شاهد کاهش ۷۶ درصدی بودیم. وی اظهار کرد: عمده محصولی که در حال حاضر وارد می‌شود ورق گرم بوده و با توسعه‌های مختلفی که در دست اقدام است در سال آتی در این زمینه نیز نیازها مرتفع می‌شود و نظم خوبی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد. اسلامیان دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ را ممکن اعلام کرد و گفت: با روند فعلی و حمایت دولت از طرح‌های فولادی و ظرفیت ۳۲ میلیون تنی فولاد خام، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن قطعی است.وی تصریح کرد: در سنگ‌آهن نیز در حال حاضر ۶۰ میلیون تن معدن فعال داریم که تا ۷۰ میلیون تن در دست اجرا است و در زنجیره فولاد تنها نگرانی که وجود دارد سنگ آهن است که خوشبختانه این چالش به خوبی از سوی ایمیدرو درک شده و با اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم به مشکلی برخورد نکنیم.

اسلامیان با اشاره به طرح جامع فولاد که از سوی ایمیدرو در حال بازنگری است، گفت: خوشبختانه نقشه راه صنعت فولاد از سوی ایمیدرو به نتیجه خوبی رسیده و امیدوارم طرح‌های فولادی بر اساس این طرح پیش بروند و با این نقشه راه که بر اساس نیاز و جانمایی مناسب در نظر گرفته شدند، واحد‌ها اقتصادی باشند. این در حالی است که در گذشته برخی از طرح‌های فولادی مکان یابی درستی نشده بودند و از توجیه اقتصادی برخوردار نبودند. وی خاطر نشان کرد: آینده خوبی برای صنعت فولاد پیش‌بینی می‌شود؛ به شرط آنکه به مشکلات توجه شود. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد درباره تاثیر وضع تعرفه بر واردات محصولات فولادی از سوی آمریکا بر بازار‌های جهانی و داخلی گفت: ایران به لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد دارای مزیت است، اما این مزیت می‌تواند به ضرر ما هم بشود؛ چرا‌که به این ترتیب با وضع تعرفه بر واردات محصولات فولادی، از سوی آمریکا امکان اینکه بارهای سرگردان به کشور ما وارد شوند نیز وجود دارد و در چنین شرایطی نباید به هیچ عنوان سپر تعرفه‌ای خود را حذف یا کم کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر درباره تمایل انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران به عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا گفت: این امکان که در دنیا بخشی از زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود هست؛ اما کل زنجیره در بورس‌ها عرضه نمی‌شوند و قیمت‌ها باید با تعامل با صنایع پایین دستی و بالادستی کشف شوند و بورس محل خوبی برای کشف قیمت است؛ اما صنایع پایین‌دستی در حوزه فولاد باید در تعامل منطقی با این حوزه پیش روند و امکان عرضه کل محصولات سنگ آهن و زنجیره فولاد دربورس کالا وجود ندارد. اسلامیان درباره تاثیر تغییر ارز ثبت سفارش از دلار به یورو گفت: در تولید فولاد تنها ۱۰ درصد متکی به واردات آن هم در بخش الکترود هستیم و در زمینه تامین مابقی مواد اولیه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و مواد مصرفی مورد نیاز صنعت فولاد در داخل کشور تولید می‌شود.وی با اشاره قیمت‌های کنونی فولاد در کشور و رشد اخیر آن گفت: هم اکنون قیمت داخلی فولاد حدود ۷۰ دلار کمتر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود؛ اما این روند منطقی نیست و باید با سازوکار اساسی با نرخ‌های جهانی یکسان شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های موجود بین فولاد مبارکه و تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی خاطرنشان کرد: در سال جاری واردات ورق گرم زیر سه میلی‌متر به ۵۸۰ هزار تن کاهش یافت. این درحالی است که طی سال گذشته میزان کاهش به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده بود. اسلامیان با تاکید بر کاهش واردات ورق در سال جاری به کشور گفت: به‌عنوان انجمن تولید‌کنندگان فولاد معتقدیم که هر صنعتی باید با صنایع بالا دستی و پایین‌دستی خود تعادل برقرار کند؛ زیرا در غیر صورت به تمام بخش‌ها آسیب جدی وارد خواهد شد.وی با بیان اینکه در دنیا واحدهایی موفق هستند که تعامل منطقی بین صنایع بالادستی، پایین دستی و واحد تولیدی خود برقرار کنند، اظهار امیدواری کرد که شاهد برقراری این تعامل از سوی فولادسازان کشور باشیم. رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد تصریح کرد: هم اکنون فولاد مبارکه محصولات خود را به‌صورت ال‌سی داخلی عرضه می‌کند و انجمن فولاد خواستار توجه بیشتر از سوی صنایع بزرگ به صنایع زیر دستی است.


تصاویر
  • لزوم حفظ تعرفه فعلی واردات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها