Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
شرط مجلس برای تسعیر ارز پتروشیمی ها و فولادی ها با نرخ بازار ثانویه
 

شرط مجلس برای تسعیر ارز پتروشیمی ها و فولادی ها با نرخ بازار ثانویه

یکشنبه، 14 مرداد 1397 | Article Rating

هفته گذشته بود که یکی از مصوبات شورای پول و اعتبار ، منجر به تشکیل صف های خرید در بازار سرمایه شد و نهایتا سونامی افزایش تقاضا در بازار ارز و طلا را به بورس هم رساند. مصوبه شورای پول و اعتبار تعمیق بازار ثانویه و اجازه به شرکت های پتروشیمی، معدنی و فولادی برای تسعیر ارز با نرخ آزاد بود.


س از انتشار این مصوبه تایید یا تکذیب قوی ای از سوی هیچ یک از مسئولان منتشر نشد و این امر منجر به تقویت دو چندان فشار تقاضا در بازار سرمایه شد.چندی بعد اسحاق جهانگیری رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از بسته جدید ارزی خبر داد و پس از آن شاهد انتشار انواع و اقسام شایعات در بازار سرمایه در طول هفته گذشته بودیم.

هفته گذشته بود که یکی از مصوبات شورای پول و اعتبار ، منجر به تشکیل صف های خرید در بازار سرمایه شد و نهایتا سونامی افزایش تقاضا در بازار ارز و طلا را به بورس هم رساند. مصوبه شورای پول و اعتبار تعمیق بازار ثانویه و اجازه به شرکت های پتروشیمی، معدنی و فولادی برای تسعیر ارز با نرخ آزاد بود.

پس از انتشار این مصوبه تایید یا تکذیب قوی ای از سوی هیچ یک از مسئولان منتشر نشد و این امر منجر به تقویت دو چندان فشار تقاضا در بازار سرمایه شد.چندی بعد اسحاق جهانگیری رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از بسته جدید ارزی خبر داد و پس از آن شاهد انتشار انواع و اقسام شایعات در بازار سرمایه در طول هفته گذشته بودیم.

یکی از این شایعات که به عنوان مصوبه طلایی از آن یاد می شد به این موضوع می پرداخت که مبنای تسعیر ارز به این شکل رقم می خورد : ۲۰ درصد از ارز ناشی از فروش صادراتی شرکت های فولادی و پتروشیمی در بازار ثانویه و با نرخ آزاد تسعیر شود، ۲۰ درصد برای مصارف طرح های توسعه در اختیار خود شرکت ها قرار گیرد و ۶۰ درصد دیگر هم در سامانه نیما عرضه خواهد شد و قیمت ارز در سامانه نیما به ۵۵۰۰ تومان افزایش خواهد داشت.

اما الیاس حضرتی عضو ناظر شورای پول و اعتبار و نماینده تهران این گمانه زنی را نه تائید کرد و نه تکذیب.

پس از این شایعه خبری به نقل از یک مقام آگاه در اواخر هفته گذشته منتشر شد که گفته بود : قرار است ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد در بازار ثانویه ارزی عرضه شود از طرف دیگر گروه کالایی دوم نیاز ارزی خود را از این بازار تامین نماید.این خبر هم تاکنون از سوی هیچ مقام رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

اما در شرایط ارزی حال حاضر کشور شاهد انتشار متعدد شایعاتی هستیم که با سکوت مسئولان روبرو است و بسته ارزی دولت هم مشخصا هنوز به اطلاع عموم نرسیده است و یک روز اعلام می شود که اول هفته و روز دیگه آخر هفته برای زمان رونمایی از این بسته اعلام می شود.

علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس در خصوص این بسته ارزی این طور عنوان کرد که : هنوز اطلاعی درخصوص این بسته ندارم و باید دید که بسته ارزی دولت چیست و هنوز جزئیات این بسته مشخص نیست .

وی در پاسخ به این سوال که بسته ارزی دولتی چه زمانی رونمایی خواهد شد گفت: طبق اطلاعی که داریم قرار شده است که فردا یا سه شنبه این بسته برای مجلس رونمایی شود.

اما محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز ۱۲ شرط خانه ملت برای تایید و حمایت از بسته سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی را تشریح کرده و به دولت هشدار داد تغییرات جزیی و ناقص در سیاست های ارزی را نمی پذیریم.

ظاهرا تنها نماینده ای که در این مقطع از جزئیات بسته ارزی بانک مرکزی با خبر است ، محمد رضا پور ابراهیمی است!

او با بیان این که کل صادرات غیرنفتی ایران تقریبا ۴۴ میلیارد تومان در سال است یکی از شروط ۱۲ گانه تائید بسته ارزی بانک مرکزی را اینگونه توضیح داده بود: صادرات غیرنفتی ما عددی بالاتر از نیاز ارزی ما در بازار ثانویه است.

عضو شورای ویژه هماهنگی قوا ادامه داده بود : نرخ ارز در این بازار نرخ توافقی است، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود و پایه و اساس آن بر اساس مکانیزم بازار است و نکته مهمی که در اینجا مطرح است این است که کلیه شرکت هایی که ارز صادراتی شان را به این بازار می آورند، شامل پتروشیمی ها، سنگ آهن ، فولاد و سایر اقلام صادراتی چون ارز حاصل از صادرات را با نرخ آزاد در بازار عرضه می کنند، حتما باید نرخ خوراکشان، مثلا سنگ آهن یا گاز و…، متناسب با قیمت جدید بازار ثانویه تعیین شود که این به درآمد دولت کمک می کند!
تصاویر
  • شرط مجلس برای تسعیر ارز پتروشیمی ها و فولادی ها با نرخ بازار ثانویه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها