Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تسهیل مقررات برای افزایش صادرات فولاد
 

تسهیل مقررات برای افزایش صادرات فولاد

شنبه، 13 بهمن 1397 | Article Rating
حمیدرضا عظیمیان با اشاره به اینکه صادرات کشور نه به سبب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، بلکه به دلیل اینکه در تحریم‌های ثانویه آمریکا، نام فولاد ایران قرار دارد، متوقف شده است گفت: فولاد اکنون نمی‌تواند جنس را به نام خود صادر کند و اگر هم صادرات وجود داشته باشد، با مشکل حمل مواجه است. البته اگر حتی مشکل حمل نیز رفع گردد، بیمه آن مشکل‌ساز خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که حتی با وجود رفع همه این مشکلات، پول و ارز حاصل از صادرات نمی‌تواند به کشور وارد شود، گفت: بنابراین طرف‌هایی که از شرکت‌های بزرگ در ایران، کالا خرید می‌کنند، نمی‌توانند پول را پرداخت کرده و به حساب‌های ما واریز کنند. به همین روی مذاکراتی با وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته تا بتوان راهکارهایی را پیدا کرد که تحریم‌ها را دور زده و بتوانیم صادرات را رونق دهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در گذشته فولاد مبارکه ۱۵ الی ۲۰ درصد تولید خود را صادر و از طریق صادرات، نیازهای ارزی خود را که شامل مواد اولیه و تجهیزات بوده، تأمین می‌کرده است. این موضوع که مبارکه توانسته خود و صنایع وابسته به خود را بدون اتکای به دولت، اداره کند و از توقف کار جلوگیری کند، بسیار مناسب بود. اما در حال حاضر مشکل این است که چون خود ارز حاصل از صادرات نداریم، سیستم بانکی نیز با تنگناهایی که برای تأمین ارز در سامانه نیما مواجه شده و نمی‌تواند از ما پشتیبانی کند. اما در آخرین صحبت‌هایی که هفته گذشته با معاون ارزی بانک مرکزی صورت گرفته، درخواست شده که اجازه دهند صادرکنندگان و واردکنندگان خارج از شبکه نیما، با هم توافق کرده و اطلاعات کامل را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند؛ بنابراین قرار است که بانک مرکزی در یک دستورالعمل جدید این موضوع را ابلاغ کند.

عظیمیان میزان تولید در کارخانه‌های اصلی مبارکه در ۹ ماهه امسال را حدود ۶.۳ میلیون تن دانست و گفت: حدود ۷۰۰ هزار تن صادرات فولاد داریم که از آن حدود ۵۰ میلیون یورو ارز حاصل از فروش کالاهای خود را دریافت کرده‌ایم که معادل حدود ۲۰ درصد ارز است. هدف‌مان برای سال آینده نیز حفظ تولید موجود یا اندکی افزایش تولید است.

وی در رابطه با حل مشکلات برای جلوگیری از کاهش صادرات در سال آینده گفت: با توجه به این که این موضوع بستگی به فضای سیاسی کشور و مذاکرات دولت با اتحادیه اروپا دارد، اگر به نتیجه برسد، از آن کانال می‌توانیم کار را پیش ببریم. واقعیت آن است که ما با آمریکا کار نمی‌کردیم؛ بلکه با اروپا، آسیای دور و آسیای میانه و آفریقا کار کرده و کاری هم به آمریکا نداریم، پس اگر این کانال مالی با اروپا که به زودی راه‌اندازی شود، مشکلات ما از آن طریق قابل حل است.

مدیرعامل فولاد مبارکه معتقد است که به نظر می‌رسد سال آینده بازار و صنعت فولاد کشور با مشکلاتی مواجه شوند که از نظر کاهش مصرف ممکن است بر برخی تولیدکنندگان اثر بگذارد. اما در این رابطه فکر شده که با تولید محصولات خاص، این کمبود را جبران کنیم. در واقع محصولاتی که ارزبری خارجی دارند و تکنولوژی خاصی می‌خواهند را با همکاری با چند صنعت مرتبط همچون نفت، گاز و پتروشیمی و لوازم خانگی، محصولات دیگر را جایگزین تولید فعلی کنیم تا بتوانیم حفره ایجاد شده در فروش محصولات خود را پر کنیم.
تصاویر
  • تسهیل مقررات برای افزایش صادرات فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها