Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
اعتراض رسمی انجمن فولاد به وزارت صمت
 

اعتراض رسمی انجمن فولاد به وزارت صمت

شنبه، 05 مرداد 1398 | Article Rating

دکتر سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از محدود شدن بورس کالا در فروش شمش با بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار داشت: امروز اعتراض مکتوب این تشکل به وزارت صمت ارسال می شود.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد تصمیم گیری جدید وزارت صمت برای فولادی ها، اظهار کرد: متاسفانه وزارت صمت طی بخش‌نامه ای، بورس کالا را در قبال فروش شمش فولاد محدود کرده است.

وی افزود: طبق این بخش‌نامه بورس کالا از این پس تنها اجازه فروش شمش فولاد به واحدهای بهین‌یاب را دارد.

سبحانی ادامه داد: این بخش نامه بدون بحث و بررسی و به یکباره اعلام شد و حتی متقاضی و درخواست‌کننده تنظیم این بخش نامه نیز مشخص نیست که این امر بحث برانگیز است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تشریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون هیچ بحث و جلسه تخصصی اقدام به اعلام این بخش‌نامه کرده است که علت این اقدام غیرکارشناسانه‌ نیز مشخص و شفاف نیست.

وی بیان کرد: طبق عرف و منطق در چنین تصمیم‌گیری‌هایی باید تمام بازوهای تخصصی، تشکل‌ها و صنف مربوطه به بررسی موضوع بپردازند اما این اقدام به یکباره و بدون هیچ هماهنگی قبلی اعلام شد.

سبحانی ابراز کرد: اکنون علاوه بر تمام فولادسازان، بسیاری از صنایع وابسته دیگر نیز نسبت به این تصمیم نا به خردانه و غیرکارشناسانه دچار تزلزل شده‌اند.

سبحانی مطرح کرد: اکنون حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن مازاد تولید فولاد داریم که با توجه به وضعیت تحریمی و همچنین وجود مشکلات بسیار در بحث صادرات، حیات واحدهای تولیدی و حتی صنایع مربوط به آن به خطر می‌افتد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: این بخش‌نامه شرایط فعالیت را بیش از پیش دشوار می‌کند و اگر نتوانیم مازاد تولید خود را صادرات کنیم در نهایت ناچار به کاهش تولید و تعطیلی کارخانه‌جات خواهیم شد.

وی مطرح کرد: بسیاری از واحدهای نوردی در لیست بهین‌یاب، ثبت و رجیستری نشده‌اند و با این اوصاف وضعیت نامعلوم و خطرناکی برای آنها رقم می‌خورد. تامین نشدن شمش فولاد این واحدها به معنای تعطیلی فوری آنهاست.

سبحانی تاکید کرد: شمش‌های فولاد تولیدی به مراتب مازاد بر نیاز کشور است و تنها بخش کوچکی از این تولید صرف واحدهای عضو بهین‌یاب می‌شوند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر این بخش نامه به اجرا برسد و مطابق دستورالعمل آن تنها به واحدهای نوردی عضو شمش فولاد توزیع شود، عرضه‌ای چند برابر بیشتر از نیاز رخ می‌دهد که این موضوع می‌تواند اثر مستقیم منفی را بر قیمت‌ها و بازار داشته باشد.

وی خبر داد: طبق آخرین سیاسیت‌گذاری‌ها ضرایب سنگ آهن و گندله و آهن اسفنجی افزایش یافته و از طرفی دیگر قیمت‌ها را به شکل‌های مختلف و به طرز مستقیم و غیر مستقیم سرکوب می‌کنند که این امر می‌تواند کمر این صنعت را بشکند.

سبحانی معتقداست: اکنون نرخ ارز‌های کاذبی برای نرخ پایه تعیین می‌شود که با شرایط عرضه چندین برابری عرضه نسبت به تقاضا یک نا به سامانی عظیمی در زنجیره این صنعت رخ خواهد داد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: با این تصمیم‌های یکجانبه و ابتر قطعا صنعت فولاد‌سازی کشور فلج خواهد شد، به همین منظور انجمن تولیدکنندگان فولاد در روز شنبه به صورت مکتوب و رسمی اعتراض خود را اعلام خواهد کرد و امیدوارم هر چه سریع تر و پیش از اینکه آثار سوء این بخش نامه نمایان شود، این بخش‌نامه منتفی و لغو اجرا شود.

سبحانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوضاع تحریمی و دشوار اقتصادی باید به فکر تدوین برنامه‌ای برای روان‌سازی و تسهیل سازوکار‌های بازار باشد اما با این تصمیم نه تنها چنین چیزی رخ نخواهد داد بلکه وضعیت از شرایط کنونی نیز بدتر و کارخانه‌ها به تعطیلی کشانده می‌شوند.

تصاویر
  • اعتراض رسمی انجمن فولاد به وزارت صمت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها