Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مداخله‌های دردسرساز، غده سرطانی بازار فولاد
 

مداخله‌های دردسرساز، غده سرطانی بازار فولاد

یکشنبه، 17 فروردین 1399 | Article Rating

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص مشکلات فعلی بازار فولاد بیان کرد: یکی از مشکلات بزرگ این روز‌های تولیدکنندگان، مشکلاتی است که سامانه بهین‌یاب برای فعالان بازار فولاد ایجاد کرده و از طرفی، برخی خریداران که از طریق سامانه "بهین‌یاب" مشمول دریافت سهمیه خرید از بورس هستند، در هیچ جای چرخه تولید محصولات فولادی حضور عملیاتی ندارند و از سوی دیگر، به برخی خریداران هم بیش از ظرفیت تولید واقعی، سهمیه خرید تخصیص یافته است.

وی افزود: دومین مشکل جدی در بازار، قیمت‌گذاری دستوری است، منشا بسیاری از رانت‌ها و سواستفاده‌ها در بازار فولاد، همین قیمت گذاری‌های دستوری بوده که مجال تقابل بین عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی را به این بازار نداده است. در نتیجه با قیمت گذاری‌های دستوری و غیر واقعی، دلالی و سفته بازی در بازار فولاد شکل گرفته است.

شهرستانی تصریح کرد: علاوه بر این، با قیمت گذاری دستوری، قیمت کالا‌ها همچون فنری فشرده شده که با هر فشاری ممکن است رها شده و جهش‌های قیمت عجیب و غریب را موجب شود. مشابه این اتفاق در ماه‌های گذشته رخ داده و گاهی منجر به شکل گیری فشار تقاضای کاذب برای خرید محصول از بورس کالا و رشد قیمت‌ها و بعد از آن، ابطال معاملات و تلاطم بازار فولاد شده است.

این کارشناس صنعت فولاد در خاتمه تصریح کرد: عدم مداخله دستوری در قیمت گذاری محصولات فولادی و عرضه و تقاضا، قیمت گذاری بر اساس نرخ واقعی و به روز ارز، بازنگری سهمیه‌ها و دقت بیشتر در برآورد میزان نیاز صنایع تولیدی به مواد اولیه و تامین این نیاز به میزان کافی، از مواردی است که با رعایت آن‌ها می‌توان در جهت بهبود وضعیت بازار و تحقق شعار جهش تولید به کمک بورس کالا قدم برداشت.

تصاویر
  • مداخله‌های دردسرساز، غده سرطانی بازار فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها