Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تحریم‌های داخلی گسترده‌تر از تحریم‌های خارجی است/ تعارض بورس کالا با محدودیت عرضه و قیمت‌های دستوری
 

تحریم‌های داخلی گسترده‌تر از تحریم‌های خارجی است/ تعارض بورس کالا با محدودیت عرضه و قیمت‌های دستوری

دوشنبه، 25 فروردین 1399 | Article Rating

مهندس نوید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس و یکی از فعالان بخش خصوصی فولاد در گفت‌وگو با چیلان از محدودیت‌های صادراتی و موانع ارزی در مسیر توسعه صادرات فولاد گلایه کرد و هشدار داد که اگر این روند اصلاح نشود با بخشی از تعطیلی ظرفیت و خطوط تولیدی در بخش خصوصی مواجه خواهیم شد.

ایزدپناه درباره محدودیت‌های صادراتی و رفع موانع ارزی در جهت توسعه صادرات به  چیلان  گفت: بهتر است نام این محدودیت‌ها را ممنوعیت صادراتی بگذاریم. متاسفانه تحریم‌های داخلی بسیار گسترده‌تر از تحریم‌های خارجی است.

این عضو هیئت مدیره هفت الماس خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در بسیاری از حلقه‌های زنجیره فولاد مازاد تولید داریم اما شاهد ممنوعیت صادرات نیز هستیم. درحالی که بسیاری از تولیدکنندگان همچون هفت الماس محموله‌هایی را طبق توافق، تولید کرده اند و علی رغم دریافت وجه آن و ارسال به سمت مرزها اجازه صادرات کالا دریافت نکردند.

وی افزود: اگر روند به همین منوال پیش برود از ماه‌های آینده یک شیفت کاری کارخانه را تعطیل خواهیم کرد. یعنی چنانچه شرایط به همین ترتیب ادامه یابد شاهد کاهش شیفت کارخانجات به علت ممنوعیت صادرات و موج جدید بیکاری در صنعت فولاد آن هم در سال رونق تولید خواهیم بود. وی تصریح کرد: باید توجه داشت بخشی از صادرات به منظور ورود مواد اولیه مورد نیاز تولید است که در رابطه با وارداتی می‌باشد تا تولید تداوم یابد.

تعارض بورس کالا با محدودیت عرضه و قیمت‌های دستوری

عضو هیئت مدیره هفت الماس در ادمه تصریح کرد: بورس‌های کالایی در دنیا مکانی هستند که سه اتفاق شامل آزادی عرضه کنندگان و فراهم بودن امکان فروش کالا توسط هر عرضه کننده، آزادی قیمت در کنار شفافیت و توافق طرفین و در نهایت آزادی خریداران و فراهم بودن امکان خرید برای همه خریداران و مشتریان، در آن رخ می‌دهد در حالی که در ایران با یکسری قوانین سختگیرانه جلوی عرضه آزادنه تمامی عرضه کنندگان گرفته شده و قیمت‌ها نیز دستوری است، همچنین محدودیت خریداران، بورس کالا را از ساختار خود خارج شده است.

تحقیقات هفت الماس بر روی چند محصول دانش‌بنیان

ایزدپناه با بیان اینکه محصول گالوالوم این شرکت، جزو محصولات دانش‌بنیان است، به خبرنگار  چیلان  گفت: هفت الماس جزو معدود تولیدکنندگان فولاد است که دانش‌بنیان می‌باشد و محصول گالوالوم این مجموعه جزو محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شود که تکنولوژی تولید و تجهیزات آنرا خودمان اخذ نمودیم و متاسفانه در تولید این محصول هیچ گونه کمکی از سوی دولت به ما نشد. اکنون نیز چند محصول دانش‌بنیان دیگر را در دست مطالعه و تحقیقات داریم که ظرف یک تا دو سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید و در سبد محصولات هفت الماس قرار خواهد گرفت.

حاشیه سود بالای محصولات دانش‌بنیان

این مدیر فولادی درباره حضور این شرکت در هیئت موسسین صندوق توسعه نوآوری فولاد و دلایل این حضور نیز اظهار داشت: به اعتقاد من اگر مکانیزم و صندوق مشارکتی وجود داشته باشد تا فولادسازان کار مشارکتی برای تولید محصولات دانش‌بنیان و سودآور داشته باشند، در سرمایه گذاری‌ها بسیار مفید خواهد بود درحالی که صندوق‌های دانش‌بنیان به دلیل نداشتن تخصص لازم تاکنون در صنعت فولاد ورود پیدا نکرده بودند.

عضو هیئت مدیره هفت الماس افزود: از اینرو با حضور در صندوق پژوهش و فناوری فولاد تلاش خواهیم کرد در کنار سایر فولادسازان در تولید محصولات دانش‌بنیان که حاشیه سود بالایی نیز دارند سرمایه گذاری نماییم و با توجه به اینکه حجم تولید در صنعت فولاد زیاد است تولید محصولات دانش‌بنیان، سود و درآمد قابل توجهی را نصیب تولیدکنندگان خواهد کرد.

تصاویر
  • تحریم‌های داخلی گسترده‌تر از تحریم‌های خارجی است/ تعارض بورس کالا با محدودیت عرضه و قیمت‌های دستوری
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها