Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
پایداری در صنعت فولاد در گرو صادرات محصولات نهایی است
 

پایداری در صنعت فولاد در گرو صادرات محصولات نهایی است

شنبه، 13 اردیبهشت 1399 | Article Rating

احمد امین‌فر، قائم مقام مدیرعامل فولاد روهینای جنوب عنوان کرد: بعد از نفت و پتروشیمی، سومین صنعتی که بیشترین ارزآوری را برای کشور ما دارد صنعت فولاد است، همین مسئله توجه خاص به لزوم تأمین پایدار در صنعت فولاد را ایجاب می‌کند.

امین‌فر به اهمیت صنعت فولاد در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد، جایگاه خود در اقتصاد کشور را به دلیل بهره‌مندی از انرژی، نیروی انسانی و تکنولوژی به دست آورده است. با ورود بخش خصوصی و نیمه‌دولتی به صنعت فولاد شاهد برنامه‌های توسعه‌ای ارزشمندی در این صنعت بوده‌ایم. با توجه به پتانسیل‌هایی که در این صنعت به چشم می‌خورند، اگر سیاست‌ها در کشور ما به این سمت حرکت کنند که مواد اولیه و انرژی مورد نیاز آن را تأمین کنند، با احداث کارخانه‌های جدید و ایجاد اشتغال می‌توان ارزش‌افزوده‌ی بیشتری هم ایجاد کرد.

پرچم‌دار حرکت به سمت صادرات محصول نهایی بخش خصوصی است

وی پایداری در صنعت فولاد را در گرو صادرات محصولات نهایی دانست و تصریح کرد: در سال‌های اخیر موجی از انتقادات شکل گرفته‌اند که بر جلوگیری از خام فروشی و فروش محصولات میانی تأکید دارند. بنابراین، اگر محور صادرات در کشور ما به‌به جای مواد اولیه، محصولات نهایی باشد، سود آن به صنعت کشور می رسد.

وی فواید صادرات محصولات نهایی را برای صنعت فولاد چنین بیان کرد: از پیامدهای متعدد صادرات محصولات نهایی می توان به ارزآوری بیشتر برای کشور، ایجاد اشتغال و پایداری در صنعت اشاره کرد.

وی پرچمدار حرکت به سمت صادرات محصول نهایی را بخش خصوصی دانست و تأکید کرد: با ورود بخش خصوصی به این حوزه صادرات محصولات نهایی در چند ساله اخیر رشد خوبی داشته است. امیدواریم زمینه برای رشد این اقدامات در آینده فراهم شود، و این نیازمند این است که اقدامات دولت هم با این حرکات همگام شوند.

صنعت فولاد در بومی‌سازی رکورد زده است

وی ظرفیت‌های بومی‌سازی در صنعت فولاد را چنین بیان کرد: یکی از صنایعی که بخش خصوصی بیشترین ورود را به بومی‌سازی آن داشته است، صنعت فولاد است. در ۱۵ ساله اخیر ورود مدیران بخش خصوصی به بومی‌سازی تجهیزات صنعت فولاد بلامانع و با استقبال مدیران بوده است.

وی تجربه خود در زمینه بومی‌سازی را این‌گونه شرح داد: زمانی که در شرکت ملی فولاد فعالیت می‌کردم، یکی از طرح‌هایی که در راستای بومی‌سازی اجرا کردیم این بود که شرکت‌های داخلی را ملزم می‌کردیم در مناقصه‌ها حضور پیدا کنند. از این طریق شرکت‌های داخلی می‌توانستند با همتایان خارجی‌شان که در این عرصه فعالیت می‌کردند، آشنا شوند. نتیجه این مناقصات شرکت‌های فولادی متعددی است که یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی به رکوردزنی صنعت فولاد در بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های مختلف صنعت فولاد رکوردهای درخشانی در زمینه بومی‌سازی به ثبت رسیده‌اند. در حال حاضر در فولادسازی و ریخته‌گری به ۷۰ درصد بومی‌سازی رسیده‌ایم، این رکورد در احیای مستقیم بالای ۸۰ درصد است و در صنعت نورد به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد. با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که صورت گرفته‌اند به نظر می‌رسد در سال‌های آینده وضعیت بومی‌سازی از این هم بهتر شود.

تصاویر
  • پایداری در صنعت فولاد در گرو صادرات محصولات نهایی است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها