Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
قیمت شمش فولادی در بورس کالا طبق چه فرمولی تعیین می‌شود؟
 

قیمت شمش فولادی در بورس کالا طبق چه فرمولی تعیین می‌شود؟

چهارشنبه، 04 تیر 1399 | Article Rating

پیرو پیگیری شرکت‌های فولادی، فعالان بازار فولاد و رسانه‌ها،در گفت‌وگویی با وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خواستار شفا‌ف‌سازی در خصوص آخرین مقررات تنظیم بازار شدیم.

مدیر اجرایی انجمن فولاد در توضیح صحت و سُقمِ خبرهایی که در رسانه‌ها در مورد قیمت پایه شمش فولادی منتشر شده است، گفت: کمیته تخصصی فولاد در تاریخ ۱۱ خرداد جلسه‌ای برگزار کرد که در آن بر اساس تصمیمات جلسه معاونین وزیر صمت، قیمت پایه شمش فولادی در معاملات بورس کالا، ۸۸ درصد قیمت فوب شمش صادراتی ایران ضربدر قیمت ارز نیمایی اعلام شد . این صورتجلسه در روزهای گذشته به اعضای کمیته تخصصی فولاد ابلاغ شده است و رسانه‌ای شدن آن به این معنا نیست که قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، طبق فرمول ۸۸ درصدی تعیین می‌شود.
وحید یعقوبی افزود: اساساً مصوبات کمیته تخصصی فولاد، زمانی قابلیت اجرایی دارند که در کارگروه تنظیم بازار به تصویب برسند و برای اجرا ابلاغ شوند. در مورد پیشنهادات کمیته تخصصی فولاد در جلسه ۱۱ خرداد هم باید گفت که این پیشنهادات به تأیید کارگروه تنظیم بازار نرسیده است و فعلا ملاک عمل نیست.
فرمول قیمت پایه شمش در معاملات بورس کالا
مدیر اجرایی انجمن فولاد، در پاسخ به این سوال که قیمت پایه شمش فولادی در حال حاضر طبق چه فرمولی تعیین می‌شود، عنوان کرد: از اواسط خرداد، قیمت پایه شمش فولادی توسط بورس کالا، بر اساس ۹۵ درصد قیمت فوب شمش صادراتی کشور ضربدر در نرخ ارز نیمایی اعلام می‌شود.
وحید یعقوبی با توضیح بیشتر خاطرنشان کرد: روز دوشنبه دوم تیر، کارگروه تنظیم بازار در جلسه خود تصویب کرد که قیمت پایه شمش فولادی در معاملات بورس کالا، ۹۵ درصد قیمت شمش صادراتی، و سقف قیمت نیز ۱۰۰ درصدِ قیمت شمش صادراتی کشور باشد. مبنای نرخ ارز نیز در این مصوبه، نرخ نیمایی است که این مصوبه در روزهای آینده ابلاغ می شود.
وی تأکید کرد: مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار، عملاً مهر تأیید بر رویه‌ای است که بورس کالا از اواسط خرداد انجام می‌دهد و قیمت پایه شمش را طبق همین فرمول ۹۵ درصدی اعلام می‌کند.
مدیر اجرایی انجمن فولاد، تصویب فرمول قیمت پایه شمش فولادی توسط کارگروه تنظیم بازار بر اساس ۹۵ درصد قیمت شمش صادراتی را حاصل تلاش‌ها و پیگیری‌های انجمن فولاد و شرکت‌های فولادی و تعامل موثر وزارت صمت دانست و ابراز امیدواری کرد با فرمول جدید، شکاف قیمتی بین معاملات فولاد در بورس کالا و بازار آزاد از بین برود.
وحید یعقوبی در پایان گفت: در جلسه روز دوم تیرِ کارگروه تنظیم بازار همچنین مقرر شد که کارگروهی متشکل از وزارت صمت و انجمن فولاد تشکیل شود و میزان کف عرضه واحدهای تولیدکننده شمش و محصولات فولادی در بورس کالا را تعیین و ابلاغ نماید که مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

تصاویر
  • قیمت شمش فولادی در بورس کالا طبق چه فرمولی تعیین می‌شود؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها