Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ماجرای دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد چیست؟
 

ماجرای دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد چیست؟

یکشنبه، 20 مهر 1399 | Article Rating

شنیده‌ها از منابع موثق در خصوص دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد از جلسه اختصاصی وزیر صمت با فولادسازان بزرگ و تاکید ویژه وی بر کاهش فوری و ۳۰ درصدی قیمت فولاد حکایت دارد. پیگیری‌های چیلان پیرامون صورتجلسه‌ای که این روزها در فضای مجازی بین فعالان فولادی تحت عنوان «توافقی برای بازگشت قیمت‌های دستوری فولاد در بورس کالا» دست به دست می‌شود و امضای معاون معدنی وزارت صمت و انجمن فولاد زیر آن به چشم می‌خورد، به نتایج جالبی رسیده است که در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

 وزیر جدید صمت دو روز پس از اخذ رای اعتماد مجلس، مدیران شرکت‌های بزرگ فولادساز به همراه معاون معدنی خود و همچنین رئیس هیئت عامل ایمیدرو را فرا می‌خواند و از ایشان می‌خواهد در راستای قولی که وی به مجلس داده، برای کاهش فوری و ۳۰ درصدی قیمت فولاد برنامه‌ریزی و اقدام کنند. در همین راستا صورتجلسه‌ای بین دو تن از معاونین وزیر و مدیران شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در تاریخ ۱۰ مهرماه امضا می‌شود که مهمترین بندهای آن شامل تعیین قیمت پایه شمش بر اساس ۷۰ درصد فوب خلیج فارس بر اساس ارز نیمایی و سقف ۹۵ درصدی قیمت صادراتی برای آن، الزام به عرضه کل شمش و مقاطع طویل قابل فروش داخلی در بورس کالا و افزایش ۱۰ درصدی صادرات شمش نسبت به سال گذشته می‌شود. همچنین در این جلسه مقرر شده مدیریت متمرکز ورق فولادی کشور بر عهده فولاد مبارکه باشد.

گفتنی است از قرار معلوم در این جلسه وزیر صمت به معاون معدنی خود تکلیف می‌کند تایید یا اصلاح انجمن فولاد در خصوص این صورتجلسه را به سرعت اخذ کند. لذا روز شنبه ۱۲ مهرماه در جلسه مفصلی که بیش از ۶ ساعت به طول انجامیده، انجمن تولیدکنندگان فولاد با معاون معدنی وزارت صمت همین صورتجلسه یادشده را امضا می‌کنند که در آن، برخی بندهای صورتجلسه با فولادسازان بزرگ تایید شده، برخی اصلاح می‌شوند و برخی بندهای جدید نیز اضافه می‌شود.

شاید بتوان تغییر فرمول قیمت پایه و ایجاد سقف رقابت را مهمترین بندهای توافق اخیر انجمن فولاد و وزارت صمت دانست به طوری که بر اساس آن قیمت پایه شمش فولادی در اولین عرضه بر مبنای ۷۵ درصد قیمت صادراتی ایران با احتساب ارز نیمایی تعیین می‌شد و در عرضه بعدی، ۸۵ درصد قیمت کشف شده و پس از آن ۹۵ درصد قیمت کشف شده در معاملات قبلی به عنوان قیمت پایه تعیین می‌گردد. همچنین بر اساس این صورتجلسه، سقف رقابت معادل قیمت‌های صادراتی با ارز نیما خواهد بود. ضمنا طرفین توافق کرده اند که ارزش پایه صادراتی محصولات فولادی در گمرکات که مبنای بازگشت ارز حاصل از صادرات است، منطبق با قیمت‌های جهانی تعیین گردد. گفتنی است در توافق مذکور، مقرر شده تامین مواد اولیه فولادسازان القایی در جلسه‌ای به صورت جداگانه مورد ساماندهی قرار گیرد.

شنیده‌های  چیلان  همچنین از برگزاری جلساتی بین معاون معدنی وزارت صمت با چند تن از نوردکاران و فولادسازان بخش خصوصی برای تایید یا تکمیل این صورتجلسه حکایت دارد. لذا به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن صورتجلسه مورد بحث که اتفاقا کار بسیار سخت و مستلزم پیش‌نیازهای متعدد است، شاهد تحولات عظیمی در بازار فولاد، رونق بورس کالا و البته کاهش قیمت فولاد در بورس کالا باشیم اما تسری این کاهش قیمت در کف بازار و تداوم منافع آن تا رسیدن به عموم مردم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تصویر صورتجلسه جدید در مورد تنظیم بازار فولاد را ببینید:

تصاویر
  • ماجرای دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد چیست؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها