Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
معاملات مچینگ و سامانه بهین‌یاب یک بار برای همیشه اصلاح شود
 

معاملات مچینگ و سامانه بهین‌یاب یک بار برای همیشه اصلاح شود

ﺳﻪشنبه، 20 آبان 1399 | Article Rating

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: نحوه معاملات محصولات فولادی در قالب مچینگ و سیستم بهین‌یاب هر دو دارای نقص هستند و یک بار برای همیشه باید این مشکل برطرف شود. وزارت صمت اگر همت کند در عرض یک ماه هم سیستم بهین‌یاب و هم مچینگ را می‌تواند سامان دهد؛ در این مسیر دنبال مقصر گشتن دردی را دوا نمی‌کند و باید اقدام عملی صورت گیرد.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت: نحوه معاملات مچینگ (معاملاتی که با عرضه در بورس انجام نمی‌شود و سپس به قیمت پایه معامله می‌شود) و سیستم بهین یاب هر دو دارای نقص هستند و یک بار برای همیشه باید این مشکل برطرف شود.

خلیفه سلطانی ادامه داد: وزارت صمت باید جلوی این اتفاقات را بگیرد و فقط با بیان مشکلات کاری پیش نمی‌رود و باید عمل کرد. باید اطلاعات سامانه بهین یاب و همچنین مچینگ یک بار برای همیشه اصلاح و این مشکلات حل شود. وزارت صمت اگر همت کند در عرض یک ماه هم سیستم بهین یاب و هم مچینگ را می‌تواند سامان دهد؛ در این مسیر دنبال مقصر گشتن دردی را دوا نمی‌کند و باید اقدام شود.

وی افزود: تعریف مچینگ این است که فولاد را بر اساس قیمتی که در بورس کشف می‌شود به مصرف کننده واقعی برسانیم و اگر در معاملات مچینگ این اتفاق نمی‌افتد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد، باید عرضه‌ها در بازار اصلی بورس کالا انجام شود تا نظارت بر معاملات برقرار شود.

خلیفه سلطان اظهار داشت: باید این سیستم درست شود و اگر وزارتخانه متمرکز شود، یک ماهه سیستم مچینگ و بهین یاب و عرضه خاص درست می‌شود، اما موضوع این است که باید بخواهند تا اتفاق بیافتد.

تاکید بر تقویت بورس کالا

خلیفه سلطانی در ادامه به سازوکار بورس کالا به عنوان فراهم آورنده بستر معاملات اشاره کرد و گفت: التهاب یکی‌ دو سال اخیر بازار فولاد باعث شده تا برخی افراد به بهانه‌های مختلف، بورس کالا را زیر سوال ببرند و به این بورس هجمه وارد کنند؛ این افراد باید اوضاع بازار فولاد قبل از تاسیس بورس کالا را به یاد بیاورند.

به گفته وی، در آن زمان رانت‌های عظیمی در روند معاملات صنایع مختلف از جمله فولاد وجود داشت و عده‌ای کالاها را در انبارهای خود احتکار کرده و با گران‌فروشی ثروت‌اندوزی می‌کردند. در آن شرایط با صنایعی مواجه بودیم که سود نداشته و روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شدند، این در حالی است که وقتی ساختار بورس کالا ایجاد شد، رقابت نسبی به وجود آمد و بخش اعظم سود که پیش از این به جیب عده معدودی سرازیر می‌شد، در خود صنعت حفظ شد. بعد از آن بود که صنایع توانستند رشد کنند و به سودآوری مطلوبی دست یابند.

وی افزود: بورس کالا ساختار قابل دفاعی دارد و موضوع هایی که برخی افراد ادعا می‌کنند‌ به مسائل خارج از بورس و برخی دخالت ها برمی‌گردد. با همه این تفاسیر، نقش بورس کالا در حذف رانت، فساد و ایجاد شفافیت بسیار موثر بوده و انتظاراتی که از بورس کالا وجود دارد، در حد قابل قبول و بالای ۸۰ درصد محقق شده و باید اذعان داشت که ساختار توسعه‌ای بورس کالا به حفظ منافع تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین‌دست کمک ویژه‌ای می‌کند.

تصاویر
  • معاملات مچینگ و سامانه بهین‌یاب یک بار برای همیشه اصلاح شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها