Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش نرخ ورق و افزایش قیمت میلگرد و شمش با تغییر مبنای قیمت‌های پایه
 

کاهش نرخ ورق و افزایش قیمت میلگرد و شمش با تغییر مبنای قیمت‌های پایه

یکشنبه، 02 آذر 1399 | Article Rating

بهادر احرامیان، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به ابلاغ شیوه‌نامه جدید از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به خبرنگار ما گفت: بعضی از بندهای این مصوبه در مرحله اجرایی شدن دارای ابهام است؛ به طور مثال، در این بخش‌نامه مطرح شده است که وزارت صمت باید برنامه‌ای برای زمان تحویل کالاها به خریداران بورس کالا اعلام کند، اما با وجود تعدد تولیدکنندگان حوزه فولاد، پیچیدگی بازار فولاد کشور و سیاست‌هایی که در بازار به خاطر تنظیم بازار وجود دارد، نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که کدام تولیدکننده محصول خود را به چه کارخانه‌ای بفروشد؛ اصولا هم چنین روندی در هیچ گوشه‌ای از جهان اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به این که ایران پس از ترکیه در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد، ادامه داد: میزان تولید فولاد در کشور ما پس از ترکیه و قبل از ایتالیا قرار دارد و باید دید آیا این اتفاقات تنظیم بازار کشور ما در این کشورها هم رخ می‌دهد یا خیر؟ همچنین باید توجه داشت که قیمت فولاد در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ۱۰ درصد ارزان‌تر است و این هم به دلیل پایین بودن قیمت سنگ آهن و انرژی ما است.

احرامیان ضمن بررسی ایرادات مختلف شیوه‌نامه دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضا در زنجیره فولاد کشور عنوان کرد: اشکال دیگری که در مصوبه جدید دولت وجود دارد، از بین رفتن سیاست‌گذاری فروش شرکت‌ها طبق این شیوه‌نامه است؛ یعنی اصولا برخی مفاد این مصوبه اصلا قابلیت اجرا ندارد، چراکه برخی شرکت‌ها به دلیل نیاز مالی خود نیاز به پیش‌فروش محصولاتشان دارند و برعکس، بعضی از شرکت‌ها هم هستند که به دلیل جلوگیری از قیمت‌های افزایشی می‌خواهند فروش زیادی نداشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: ایراد دیگری که می‌توان به این شیوه‌نامه گرفت، این است که وزارتخانه ظرف مدت یک ماه باید ساز و کار عرضه تمام محصولات در بورس کالا را مشخص کند، این در حالی است که ما ۴۰ سال است در حال تدوین یک ساز و کار مناسب برای تنظیم بازار هستیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم چنین کاری را انجام دهیم؛ بنابراین این سوال پیش می‌آیاد که وزارت صمت چطور می‌تواند در یک ماه چنین کاری را به سرانجام برساند؟

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد یزد درباره عرضه سنگ آهن و محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا نیز اظهار داشت: ما در حال حاضر دچار افراط و تفریط شده‌ایم، چراکه پیش از این شرکت‌های کوچک معدنی توانایی عرضه در بورس را نداشتند، اما حالا دولت می‌خواهد همه شرکت‌ها را موظف کند که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند که بر آن اساس، شرکت‌های بزرگ هم که سنگ آهن آن‌ها با تناژهای بالا معامله می‌شد، در رینگ بورس به رقابت خواهند پرداخت.

وی نظر خود در رابطه با تغییر مبنای قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از فوب خلیج فارس به CIS را نیز این‌طور بیان کرد: این تغییر مبنا می‌تواند برای خریداران ورق بسیار مناسب باشد، چراکه قیمت ورق در منطقه CIS با سیاست‌های ضد دامپینگ اروپا، بسیار پایین‌تر از قیمت ورق در کشور ما است، اما همین تغییر مبنا می‌تواند قیمت شمش و مقاطع طویل را بالاتر ببرد، چون قیمت این محصولات در بازارهای اروپا سیر صعودی دارد و این به ضرر مصرف‌کنندگان نهایی است.

احرامیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند نزولی قیمت محصولات فولادی در هفته‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: علت کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد در چند هفته گذشته، دورنمای تسهیل شرایط بین‌المللی و کاهش احتمالی تحریم‌ها است؛ یعنی موضوع بازگشت احتمالی آمریکا به برجام عاملی بر کاهش دورنمای قیمت ارز و انتظارات تورمی در بازار فولاد کشور شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: خریدارانی که پیش از این به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار فولاد بودند، در حال حاضر به طور کامل از این بازار خارج شده‌اند. در این شرایط اغلب مصرف‌کنندگان هم صبر می‌کنند و خرید خود را به تعویق می‌اندازند و منتظر پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها می‌نشینند.

وی با تاکید بر تاثیرپذیری مستقیم بازار فولاد کشور از نوسانات ارزی پیش‌بینی کرد: در صورتی که کاهش نسبی نرخ ارز ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود روند نزولی قیمت‌ها در بازار فولاد بین دو تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد؛ مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. اگر به خاطر داشته باشیم در زمانی که دولت یازدهم تازه سرکار آمده بود، قیمت ارز نیز تا مدتی روند کاهشی داشت و نرخ محصولات فولادی هم به دنبال آن سیری نزولی را طی کرد.

احرامیان در پایان تاکید کرد: هر گونه کاهشی در مورد قیمت میلگرد متناسب با نوسانات قیمت ارز خواهد بود، بنابراین اگر نرخ دلار در کانال ۲۶ یا ۲۵ هزار تومان نوسان کند، بعید است قیمت میلگرد تا حدی که در مجلس درباره آن صحبت شده است، یعنی ۹ هزار تومان کاهش پیدا کند؛ اما اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، قیمت تمام محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز پایین می‌آید.

تصاویر
  • کاهش نرخ ورق و افزایش قیمت میلگرد و شمش با تغییر مبنای قیمت‌های پایه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها