Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش فشار گاز در یک ماه گذشته و قطعی متناوب برق در دو هفته اخیر در فولاد خراسان
 

کاهش فشار گاز در یک ماه گذشته و قطعی متناوب برق در دو هفته اخیر در فولاد خراسان

شنبه، 27 دی 1399 | Article Rating

چند روزی است که کمبود سوخت نیروگاه‌های کشور و مشکلات شبکه برق، تولیدکنندگان صنایع فولادی را درباره افزایش هزینه بخش تولید، کاهش سود عملکردی و حتی تعطیلی کارخانه‌ها نگران کرده است. تا جایی که مدیران برخی شرکت‌ها فولادی می‌گویند که در یک ماه گذشته افت فشار و قطعی گاز و برق موجب توقف فعالیت شرکت‌های فولادی تا ۸۰ درصد ظرفیت تولیدی آنان  و افزایش هزینه ها شده است.

در این میان باید توجه داشت هر چند افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان امسال و تامین آن برای مصرف‌کنندگان خانگی اولویت شرکت‌های تولیدکننده برق و گاز است، اما باید گفت غفلت از صنایع مولد به‌ویژه صنعت فولاد که صنعت مادر محسوب می‌شود، آن هم در شرایط کنونی که رشد قیمت‌های جهانی فولاد فرصت مناسبی را برای افزایش صادرات در این حوزه فراهم کرده است، تاثیر چشمگیری در کاهش تولید ناخالص ملی خواهد گذاشت.

کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در گفت‌وگو با فولادبان با اشاره به قطعی برق در این کارخانه در روزهای اخیر اظهار داشت: جدای از موضوع برق، کارخانه فولاد خراسان این روزها با مشکل جدی‌تری مواجه شده و آن مشکل قطعی گاز برای بیش از یک ماه است؛ به نحوی که ما در این مدت یا قطعی کامل داشتیم یا کمتر از یک چهارم و یک سوم ظرفیت از گاز برخوردار بودیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در این کارخانه زنجیره کامل فولاد وجود دارد، تولید آهن اسفنجی به عنوان خوراک فولادسازی در تمام این مدت متوقف شده است و متاسفانه شاهدیم قطعی گاز در واحدهای فولادی دیگری هم که واحد احیا یا تولید آهن اسفنجی دارند، شرایط را بسیار پیچیده کرده و موجب افزایش قیمت اهن اسفنجی در بازار شده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با گلایه از افزایش قیمت آهن اسفنجی در روزهای اخیر گفت: طبق مصوبه وزارت صمت، قیمت آهن اسفنجی باید ۵۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان باشد؛ در حالی که اکنون آهن اسفنجی در بازار با رقمی حدود ۸۳۰۰  تا ۸۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد و چون واحدهای تولید فولاد این روزها با کمبود مواد اولیه مواجه‌اند، مجبور به تامین آهن اسفنجی خود با قیمت‌های گزاف‌تر هستند.

غفوری تصریح کرد: با وجود اعمال محدودیت بیش از یک ماهه در موضوع گاز، این هفته محدودیت ما در سوخت گاز تشدید شده و نزدیک دو هفته هم هست که ما محدودیت استفاده از برق را داریم که در چند روز اخیر اعمال محدودیت در این زمینه نیز شدیدتر شده است و با این وضعیت به تعطیلی واحد ذوب نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به مذاکرات خود با مسئولان استانی درباره مشکلات گاز و برق مجتمع فولاد خراسان گفت: دو روز پیش، با برخی مقامات استانی درباره اتفاقات کارخانه و اینکه محدودیت‌ها چه صدماتی به سود عملکردی کارخانه و تجهیزات می‌زنند، گفت‌وگوهایی انجام دادیم، هر چند مطلعیم که شبکه سراسری گاز خانگی در اولویت است، ولی به هر حال باید هرچه سریع‌تر شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو تدبیری بیندیشند که مجموعه‌ای مثل فولاد خراسان با ۲ هزار نیروی کار مستقیم و دو کارخانه فولادسازی و دو واحد احیای مستقیم و یک واحد نوردی، دچار اختلال نشود؛ زیرا اگر هر کدام از این واحدها دچار مشکل شود، سایر واحدهای مجموعه دچار محدودیت می‌شود و این مساله کار را برای ما دشوار می‌کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان به نشست و مذاکره خود با وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در روزهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت: دو روز پیش آقای شریعتمداری در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار مساعدت این شرکت در زمینه تامین گاز واحدهای فولادسازی و به‌ویژه رفع بحران از زنجیره فولاد خراسان شد؛ ولی ما همچنان با محدودیت گاز و برق هستیم و باید بگویم ادامه زنجیره این محدودیت‌ها می‌تواند شرایط را برای ما بحرانی‌تر کند.

غفوری در پایان از غیر فعال شدن حدود ۸۰ درصد از ظرفیت مجتمع فولاد خراسان ابراز نگرانی کرد وگفت: نبود برق و گاز موجب توقف فعالیت‌های این کارخانه شده است، هر چند سوخت ما از پالایشگاه خانگیران تامین می‌شود، اما امسال با وجود اینکه سرمای جدی در این منطقه نبود، ولی مشکل سوخت جدی‌تر شده است.

تصاویر
  • کاهش فشار گاز در یک ماه گذشته و قطعی متناوب برق در دو هفته اخیر در فولاد خراسان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها