Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خطر کمبود در کمین بازار شب عید فولاد
 

خطر کمبود در کمین بازار شب عید فولاد

چهارشنبه، 01 بهمن 1399 | Article Rating

مدت زیادی است که بخش‌های مختلف زنجیره فولاد از بالادست تا پایین دست از کاهش فشار و حتی قطعی برق و گاز در واحدهای تولیدی خود گله دارند، چراکه صنعت با انرژی زنده است و قلب تپنده هر کارخانه‌ای، انرژی تامین‌شده از برق و گاز است. با این حال، این روزها پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها نه تنها در بخش صنعتی، بلکه در بخش شهری هم برای تأمین برق و گاز مورد نیاز شهروندان دچار مشکل شده‌اند و واحدهای تولیدی حوزه فولاد نیز از این مشکلات بی‌نصیب نبوده‌اند.

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین راستا در گفت‌وگو با فولادبان درباره کمبود منابع انرژی فولادسازان در هفته‌های اخیر توضیح داد: بحث قطعی برق به یک مشکل اساسی برای صنعت فولاد بدل شده است. ما در تابستان‌ها قطعی برق را برای کارخانه‌های فولادی تجربه کرده بودیم یا اینکه گاهی برق مورد نیاز کارخانجات سهمیه‌بندی می‌شد و البته این مساله سهمیه‌بندی بیشتر برای تولیدکنندگان شمش القایی بود؛ اما قطعی برق در زمستان مساله جدیدی است، چراکه تا این دوره با این مشکل آن هم با این گستردگی مواجه نشده بودیم.

وی افزود: البته پیش از این بحث قطعی برق از اواخر پاییز و اوایل زمستان مخصوصا برای کارخانه‌های احیا وجود داشت یا این که در شرایط اضطرار، ۵۰ درصد کل سهمیه برق این کارخانجات تامین می‌شد، اما اکنون شرایط به جایی رسیده است که در یک ماه گذشته، با کاهش تولید صنایع بالادستی، شاهد کمبود آهن اسفنجی در کشور بوده‌ایم و همین مساله موجب رشد قیمت این نهاده مهم زنجیره فولاد شده است.

مدیر اجرایی انجمن فولاد با اشاره به اینکه از هفته گذشته برخی کارخانه‌های تولید فولاد به دلیل قطعی برق به طور کامل تعطیل شده‌اند، گفت: این روزها برخی واحدهای تولید فولاد الزام پیدا کرده‌اند که صرفا برای روشنایی از برق استفاده کنند و اصولا کارخانه‌ای که در حد روشنایی برق داشته باشد، تولید نخواهد داشت و بنابراین ما در این مدت به شدت با مشکل کاهش تولید فولاد مواجه بوده‌ایم.

یعقوبی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشت ضرر قطعی برق فولادسازان، قطعا متوجه کل کشور خواهد شد، زیرا تولید کاهش می‌یابد و اگر این قطعی‌ها ادامه داشته باشد، با مشکل تامین فولاد شب عید مردم مواجه می‌شویم.

یعقوبی درباره علت قطعی برق واحدهای فولادی در هفته‌های اخیر اظهار داشت: این روزها دولت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها به مشکل برخورده است و البته شایعاتی هم در مورد استخراج رمزارز وجود دارد؛ البته دلیل قطعی برق خیلی مهم  نیست، بلکه نتیجه آن مهم است، چراکه اکنون تولید فولاد در حال آسیب دیدن است و خیلی از کارخانه‌ها تعطیل هستند و مشخص نیست چه زمانی شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.

وی با تاکید بر تبعات شدید قطعی برق برای فولادسازان عنوان کرد: اگر این اتفاق با یک اطلاع‌رسانی قبلی صورت می‌گرفت، مواد اولیه داخل کوره قرار داده نمی‌شد، اما اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که برق برخی کارخانجات در حین تولید قطع شده و خسارت‌های زیادی را به کارخانه‌های نوردی و فولادی زده است.

مدیر اجرایی انجمن فولاد تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در شرایط موجود این است که کسی پاسخگوی خسارت‌های واردشده به کارخانجات درباره قطعی برق نیست و امیدواریم هرچه زودتر برق این کارخانه‌ها وصل شود، چراکه اکنون فولادسازان هم باید بازار داخلی را تامین کنند و هم تعهدات خارجی برعهده آن‌هاست.

یعقوبی با انتقاد از شفاف نبودن پاسخ مسئولان به فولادسازان درباره موضوع قطعی برق واحدهای فولادی گفت: ما مذاکراتی با شرکت برق و وزارت کشور داشتیم و آن‌ها اظهار کردند که سوخت نیروگاه‌ها به صورت کامل تامین نشده و اولویت با مصارف خانگی است. البته وزارت نیرو از کارخانه‌ها برنامه کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مصرفشان را خواسته است و به این صورت، تولید متوقف خواهد شد؛ این در حالی است که این روزها دولت و مجلس از فولادسازان درخواست بیشتر شدن عرضه در داخل و رشد صادرات را دارند، اما با وضعیت این‌چنینی، نمی‌توان این اهداف را محقق کرد.

وی به مشکل کاهش فشار و قطعی گاز واحدهای مختلف زنجیره فولاد در هفته‌های اخیر نیز اشاره کرد و ادامه داد: در چند هفته گذشته، موضوع قطعی گاز واحدهای تولیدی مختلف بخصوص در صنایع بالادستی به صورت مکرر اتفاق افتاده و همین مساله گرانی آهن اسفنجی را در پی داشته است؛ با این شرایط، برخی مسئولان چطور انتظار دارند که قیمت فولاد کاهش پیدا کند؟

مدیر اجرایی انجمن فولاد در پایان تصریح کرد: وزارت نیرو باید برنامه‌ای مدون داشته باشد تا برق و آب کارخانه‌ها را مطابق آن در شرایط مختلف تامین کند؛ همچنین وزارت نفت هم باید تأمین گاز کارخانجات مختلف را در نظر داشته باشد، چون توسعه صنعت فولاد یک بحث ملی است.

تصاویر
  • خطر کمبود در کمین بازار شب عید فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها