Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
قاچاق ۳ میلیون تن فولاد صحت ندارد/ میزان اختلاف میان تولید و صادرات بیلت و بلوم قابل اعتنا نیست
 

قاچاق ۳ میلیون تن فولاد صحت ندارد/ میزان اختلاف میان تولید و صادرات بیلت و بلوم قابل اعتنا نیست

دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400 | Article Rating

نادر سلیمانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تحلیل آمار تولید و صادرات فولاد کشور در سال ۹۹ اظهار داشت: ادعای قاچاق ۳ میلیون تن فولاد در سال گذشته صحت ندارد و هیچ گونه اسناد و مدارکی در خصوص اثبات این ادعا وجود ندارد. میزان اختلاف میان تولید و صادرات بیلت و بلوم با توجه به فعالیت بیش از ۱۵۰ واحد تولیدکننده مقاطع طویل فولادی، رقمی قابل اعتنا نیست و بخشی از این اختلاف، موجودی انبارها است که شرکت‌ها به‌عنوان ذخیره نگهداری می‌کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بر اساس آمار انجمن تولید کنندگان فولاد در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸.۷ میلیون تن بیلت و بلوم تولید شده است. همچنین بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات بیلت و بلوم در سال گذشته ۴.۷ میلیون تن و بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، میزان تولید مقاطع طویل (با ضریب تبدیل) ۱۲.۹ میلیون تن بوده است.

وی با استناد به این آمار تصریح کرد: میزان اختلاف میان تولید و صادرات در این زنجیره تنها حدود یک میلیون تن است که این میزان با توجه به فعالیت بیش از ۱۵۰ واحد تولیدکننده مقاطع طویل فولادی در حال کار، رقم قابل اعتنا و غیرمعقولی نیست.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اضافه کرد: از سوی دیگر، هر یک از واحد‌های تولید مقاطع طویل، بخشی از محصول خود را در انبار به عنوان ذخیره نگهداری می‌کنند و مقداری از تولید بیلت و بلوم نیز غیر‌استاندارد است که از این حیث نیز همواره مقداری اختلاف میان ارقام تولید و صادرات وجود دارد. بخشی از اختلاف نیز ممکن است به خاطر فروش غیررسمی باشد که همواره تا حدی وجود داشته است.

سلیمانی همچنین به آمار ارایه شده از سوی سامانه بهین‌یاب اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار بهین‌یاب در سال ۱۳۹۹ میزان کل شمش، بیلت، بلوم و اسلب ثبت شده ۲۸.۲ میلیون تن بوده که میزان تولید این محصولات ۲۲ میلیون تن و میزان صادرات آن‌ها ۶.۲ میلیون تن بوده است.

وی با این توصیفات، آمار ادعاشده در خصوص قاچاق یا گم شدن سه میلیون تن فولاد را رد کرد و گفت: هیچ گونه اسناد و مدارکی در خصوص اثبات این رقم وجود ندارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین در خصوص انتشار خبری مبنی بر گم شدن ۵۰۰ هزار تن ورق فولادی، نیز تصریح و یادآوری کرد: با وجود کمبود ورق فولادی و نیاز به این محصول در کشور، محدودیت صادرات و ارسال بخشنامه در خصوص آزادسازی تعرفه واردات، قاچاق ورق دیگر صرفه و توجیه اقتصادی ندارد و رقم ارایه شده غیر واقعی و غیرکارشناسی است.

سلیمانی در پایان گفت: در حال حاضر تولید در کشور مطابق برنامه در تمام زنجیره در حال انجام است که رتبه دهم کشور در جهان مبین این واقعیت می‌باشد، اما التهابات اخیر در بازار داخلی ناشی از افزایش قیمت جهانی، عطش خریداران را برای خرید افزایش داده است که امیدواریم با سیاست‌های تنظیم بازار داخلی، این مشکل نیز مرتفع گردد.

تصاویر
  • قاچاق ۳ میلیون تن فولاد صحت ندارد/ میزان اختلاف میان تولید و صادرات بیلت و بلوم قابل اعتنا نیست
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها