Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش اختلاف قیمت میلگرد با شمش و فشار به واحدهای نورد/ دو راهی افزایش قیمت یا کاهش تولید میلگرد
 

کاهش اختلاف قیمت میلگرد با شمش و فشار به واحدهای نورد/ دو راهی افزایش قیمت یا کاهش تولید میلگرد

دوشنبه، 10 خرداد 1400 | Article Rating

اختلاف قیمت میلگرد و شمش فولادی که در فروردین سال گذشته ۱۹ درصد بوده به ۵ درصد در هفته اول خرداد سال جاری رسیده است. اختلاف قیمت میلگرد با شمش از فروردین سال گذشته تاکنون به‌طور متوسط ۸ درصد بوده است. اختلاف قیمت جهانی میلگرد با شمش، برای دوره‌های یک‌ساله حدوداً ۷ درصد است. همچنین وزارت صمت پیشتر عدد ۱۱ درصدی را برای اختلاف قیمت میلگرد با شمش منطقی دانسته بود. در مورد معاملات اخیر در ایران باید گفت که اختلاف قیمت فعلی میلگرد با شمش، پایین است و با توجه هزینه حمل واحدهای نورد و پِرت ۳ تا ۵ درصدی تبدیل شمش به میلگرد، اختلاف قیمت فعلی جبران هزینه‌ها این واحدها را نمی‌کند و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

 چیلان  اختلاف قیمت میلگرد با شمش را از فروردین ۹۹ تا هفته نخست خرداد ۱۴۰۰ بررسی کرده است. در دوره مورد بررسی، بالاترین اختلاف قیمت میلگرد با شمش مربوط به فروردین سال گذشته و پایین‌ترین اختلاف قیمت مربوط هفته چهارم فروردین و هفته اول اردیبهشت امسال است.

وزارت صمت پیشتر فاصله قیمتی ۱۱ درصدی را برای معاملات میلگرد و شمش منطقی دانسته بود و این فاصله قیمتی را طی بخشنامه‌ای در مورد روش اعلام قیمت پایه محصولات فولادی به بورس کالا اعلام کرده بود.

فاصله قیمتی اخیر میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا از آن‌جا که جبران هزینه‌های بسیاری از واحدهای نورد را نمی‌کند یا به افزایش قیمت میلگرد در هفته‌ها و ماه‌های آتی منجر خواهد شد یا کاهش تولید نوردکاران را درپی خواهد داشت. شمش به‌صورت تحویل درب کارخانه در بورس کالا به فروش می‌رسد و نوردکاران باید هزینه حمل را بپردازند. هزینه حمل نیز اخیراً افزایش یافته است. علاوه بر این، پرت تبدیل شمش به میلگرد در واحدهای نورد را نیز باید درنظر گرفت که حاشیه سود آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در جدول و نمودار زیر نتیجه بررسی‌های  چیلان  از اختلاف قیمت میلگرد با شمش در بورس کالا را ببینید:

 

تصاویر
  • کاهش اختلاف قیمت میلگرد با شمش و فشار به واحدهای نورد/ دو راهی افزایش قیمت یا کاهش تولید میلگرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها