Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم شرکت فولاد خوزستان برگزار شد
 

آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم شرکت فولاد خوزستان برگزار شد

ﺳﻪشنبه، 30 شهریور 1400 | Article Rating

آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق شرکت فولاد خوزستان با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

آیین یادشده روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ با حضور دکتر آیت الله ابراهیمی معاون اقتصادی سپاه پاسداران اسلامی، سردار حسن شاهوار‌پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج)، عبدالله ایزدپناه، سیدکریم حسینی و مجتبی یوسفی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نورالله حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار خوزستان، امیرحسین نظری رئیس سازمان صمت استان خوزستان، امین‌ ابراهیمی مدیرعامل، رضا طاهری رییس و اعضای هیات مدیره شرکت فولاد خوزستان و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری انجام شد.

در ابتدای مراسم رضا طاهری رئیس هیات مدیره فولاد خوزستان از جبران ارز کشور با صادرات فولاد سخن گفت و اضافه کرد: سال‌های اخیر و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور، فولاد خوزستان با انجام صادرات محصولات باکیفیت در ارزآوری کشور نقش بسزایی ایفاد کرده است. این شرکت بالاترین مقدار تزریق ارز به سامانه نیما را در میان صنایع کشور داشته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان و دسترسی به آب‌های آزاد، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و حامل‌های انرژی، این استان مستعد سرمایه‌گذاری و توسعه در صنایع راهبردی مانند فولاد است. هیچ‌گاه قطار توسعه در فولاد خوزستان از حرکت نمی‌ایستد؛ این مجموعه همواره توسعه و آبادانی را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده است.

طاهری در ادامه گفت: در سال‌های اخیر و با هدف تکمیل زنجیره فولاد، این مجموعه در بالادست اقدام به راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه تولید کنسانتره و گندله سردار شهید سلیمانی در استان خراسان رضوی نمود‌. تولید کارخانه در فاز اول سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تُن گندله در سال است و در فاز دوم به پنج میلیون تُن می‌رسد. با راه‌اندازی این کارخانه زمینه‌ی اشتغال هزار و ۵۰۰ نیروی جویای کار فراهم شد. تولید ۸۰۰ هزار تُن گندله در فاز اول کارخانه صنعت فولاد شادگان از دیگر طرح‌های موفق فولاد خوزستان است که خوشبختانه یک هزار و ۷۰۰ جوان بومی در این مجموعه مشغول به کار هستند. فاز دوم این کارخانه احداث سایت فولادسازی با ظرفیت دو میلیون تُن است. با شروع به کار این سه طرح توسعه‌ ای فولاد خوزستان نیز علاوه بر افزایش تُناژ تولید، زمینه‌ی اشتغال چهار هزار نیروی جویای کار بومی منطقه فراهم می‌شود.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان از افزایش شصت درصدی صادرات شمش فولادی در دو سال گذشته خبر داد و افزود: شرکت فولاد خوزستان با اولویت تامین شرکت‌های نوردی استان و کشور توانسته در دو سال گذشته رشد شصت درصدی صادرات را تجربه کند. افق ۱۴۰۴ تولید فولاد کشور ۵۵ میلیون تن است که از این مقدار ۳۶ میلیون تن مصرف داخلی و ۱۹ میلیون تن صادرات را به خود اختصاص داده است. ایران رتبه دهم تولید فولاد جهان را در اختیار دارد، که با دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن رتبه‌ی اول خاورمیانه را از آن خود می‌کند. سهم فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ با تعریف طرح‌های توسعه و تکمیل زنجیره فولاد ۱۳ میلیون تن شمش است.

ابراهیمی طرح ماشین ریخته‌گری اسلب عریض را نقطه‌ی عطف توسعه فولاد خوزستان دانست و افزود: تامین شمش شرکت‌های نوردی یکی از اهداف اصلی فولاد خوزستان است. مجاورت شرکت فولاد اکسین و لزوم تامین اسلب مورد نیاز این شرکت، باعث شد طرح احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض در دستور کار قرار گیرد. پس از اجرای کامل طرح علاوه بر میزان تولید فعلی شمش،‌ سالانه یک میلیون و ۲۰۰‌ هزار تن شمش اسلب عریض با گریدهای فولاد آلیاژی و ساختمانی در شرکت فولاد خوزستان تولید می‌شود. مزایایی همچون: حفظ جایگاه فولاد خوزستان در بازار داخل و بین‌المللی با توجه توان تامین تولید شمش اسلب با تنوع ابعاد و گریدهای فولاد آلیاژی، ارزش افزوده بیشتر، حفظ سقف ظرفیت تولید کنونی در صورت توقف سایر ماشین‌های ریخته‌گری به منظور بهینه‌سازی تجهیزات برای فولاد خوزستان، پیامدهای اجرای طرح هستند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه اشاره‌ای به طرح اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق کرد و افزود: تزریق اکسیژن کیفیت و کمیت آهن اسفنجی را افزایش می‌دهد. به منظور تامین گازهای صنعتی مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای، احداث کارخانه اکسیژن ۴ در اولویت قرار گرفته و شاهد آغاز این طرح هستیم. هزینه اجرای طرح ۲۶ میلیون یورو و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه پیش‌بینی شده است. هدف از اجرای کارخانه اکسیژن ۴ بهینه سازی کیفیت، پایداری سیستم و افزایش ظرفیت تولید است. احداث نیروگاه اختصاصی ۵۲۰ مگاواتی دیگر طرحی است که امروز کلنگ‌زنی می‌شود، با اجرای این طرح و در مدار قرار گرفتن آن علاوه بر برداشته شدن محدودیت‌های برقی، پایداری تولید تضمین می‌شود. در حال حاضر با توجه به کاهش تولید فولاد ناشی از محدودیت‌های برقی، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی با امکان توسعه تا هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

یحیی فروتن مدیرعامل شرکت ایوا در این مراسم اظهار داشت: اگر وضعیت کشور را نسبت به اوایل انقلاب در نظر بگیریم، با وجود مشکلات چیزی شبیه به معجزه رخ داده است. ما در ایام گام دوم انقلاب به سر می بریم. در چنین اوضاعی شرکت هایی همچون شرکت فولاد خوزستان که برای فراهم نمودن زیرساخت‌های اقتصادی کشور فعالیت می نمایند، نقش بسزایی را ایفا می نمایند.

عبداله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان این جمله که اگر بخواهیم در صنعت سرآمد منطقه شویم نیاز به اراده‌ای از جنس دوران دفاع مقدس داریم، افزود: امروز در حوزه دفاعی و نظامی کشور و جبهه مقاومت، درخشان ظاهر شده‌ایم؛ جمهوری اسلامی توانسته یکی از قطب‌های قدرت دنیا لقب بگیرد. کلنگ‌زنی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان، افزایش تولید و اشتغال را به دنبال دارد. مجمع نمایندگان خوزستان حامی صنعتگران و فعالان صنایع است. در مسیر تولید پایدار و ایجاد اشتغال حامی شرکت فولاد خوزستان و سایر تولیدکنندگان و صنعت‌گران استان هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در ادامه گفت: نظر نمایندگان در بحث فولاد اکسین با نگاه تولید و اشتغال، تلاشی برای تملک سهام اکسین از سوی فولاد خوزستان است. موضوع را در صحن مجلس و با وزاری صمت و کار مطرح می‌کنیم. در کنار توسعه کارخانه‌های فعال، باید به سمت فعال نمودن بنگاه‌های نیمه ‌‌تعطیل حرکت کرد. از فولاد خوزستان انتظار می‌رود که از کارگاه‌های کوچک حمایت کند. بیشترین مطالبه جوانان در خوزستان اشتغال است و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه‌ها می‌تواند گره‌گشای این مساله باشد. خوزستان از جنگ و پیامدهای آن آسیب‌های بسیار دید، اما در توزیع منابع ثروت نادیده گرفته شد.

در ادامه سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس حامی طرح‌هایی اشتغال و تولید پایدار هستند. فولاد خوزستان علاوه بر تولید ثروت ملی، در مقوله‌ی عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و کمک‌های مومنانه‌، پیشرو است. انتظار می‌رود در کنار کمک‌های مومنانه، از فعالیت‌های عمرانی غافل نشویم. در طرح‌های امروز گفته شد که چهار هزار جوان بکارگیری می‌شوند. انتظار می‌رود در استخدام‌ها اولویت با جوانان منطقه باشد.

حسینی فروش هفتاد درصدی شمش تولیدی فولاد خوزستان به شرکت‌های نوردی را مسرت‌بخش دانست و افزود: با شروع به کار طرح‌های تکمیلی صنایع استان علاوه بر اشتغال جوانان بومی و تامین منافع استان، این امر به تولید ثروت ملی منجر می‌شود. در واقع باید طرح‌‌های توسعه‌ای صنایع راهبردی مانند فولاد را با نگاه ملی در نظر گرفت.

نورالله حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: امیدوارم با تمهیدات اداره گاز استان، شاهد محدودیت‌های زمستانی برای شرکت‌های تولیدی همچون فولاد خوزستان نباشیم.

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای دفاع مقدس و پنجاه و شش شهید فولاد خوزستان اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته صنعتی که به ساحل دسترسی دارند،‌ اقتصاد، دریا‌‌محور است. بدین معنا که با توجه به دسترسی به ساحل و آب‌های آزاد، صنایع بزرگ صنعتی در استان‌های ساحلی احداث می‌شوند. اما در کشورمان که بیش دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، متاسفانه در چند سال اخیر طرح‌های فولادی با ظرفیت زیر یک میلیون تن در استان‌های مرکزی که با تنش آبی مواجه هستند تعریف و اجرا می‌شود. این موضوع از دو منظر نگران‌کننده است. یکی بحران کم‌آبی و دیگری هزینه‌های گزاف انتقال شمش‌های تولیدی به سمت شرکت‌های نوردی و مقاصد صادراتی. اگر با نگاه کارشناسی و سودآوری به تعریف و احداث شرکت‌های فولادی بپردازیم، راه‌اندازی شرکت‌های جدید با  ظرفیت کمتر از ۱۰ میلیون تن اشتباه راهبردی به شمار می‌آید. خوزستان با دسترسی به ساحل و آب‌های آزاد، حامل‌های انرژی و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی بهترین مکان برای تعریف طرح‌های توسعه‌ی فولاد است.

یوسفی توسعه ورق عریض را نیاز فوری استان دانست و افزود: اگر زنجیره ارزش در شرکت‌های فولادی تکمیل نشود جایگاه اقتصادی را در جهان از دست می‌دهیم. با این نگاه مدیریت فولاد اکسین با هدف تکمیل زنجیره ارزش باید به فولاد خوزستان سپرده شود. توسعه خوزستان باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند. تولید فولاد محصولی راهبردی به شمار می‌آید و خوزستان بستر مناسب برای توسعه است. افق ۱۴۰۴ و دستیابی به ۵۵ میلیون تن، بدون در نظر گرفتن زیرساخت و مواد اولیه موثر در زنجیره فولاد یعنی: کنتسانتره، سنگ آهن وگندله، امکان‌پذیر نیست. باید به توسعه نگاه متوازن داشت.

سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) در این مراسم اظهار داشت: با وجود منابع سرشار نفتی، معدنی، تولید فولاد، نورد و پتروشیمی، زیرساخت‌های اشتغال در خوزستان مهیاست. اما در چنین شرایطی بازهم شاهد وجود نیروی جویای کار و بالاتر بودن متوسط نرخ بیکاری نسبت به دیگر استان‌ها هستیم. بیکاری زمینه‌ی ناهنجاری اجتماعی و ناامنی است. اولویت اول استان خوزستان رفع بیکاری جوانان است. انتظار داریم با تسریع در آغاز طرح‌های توسعه‌ی فولاد خوزستان، جوانان منطقه بکارگیری شوند. فولاد خوزستان در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد است. فعالیت‌های دوران کرونا، سیل و رسیدگی به ساکنین مناطق کم‌برخودار عمده فعالیت‌های این مجموعه عظیم را تشکیل می‌دهند.

 پس از پایان مراسم سخنرانی، آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم احداث ماشین ریخته‌گری اسلب عریض، کارخانه اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق شرکت فولاد خوزستان با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری انجام شد.

گفتنی است، در پایان دکتر آیت الله ابراهیمی معاون اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه امین ابراهیمی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و جمعی از معاونین و مدیران فولاد خوزستان از خط تولید این شرکت و شرکت لوله سازی اهواز بازدید کردند.

تصاویر
  • آیین کلنگ‌زنی سه طرح عظیم شرکت فولاد خوزستان برگزار شد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها