Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
درخواست معافیت واحدهای ذوب القایی از عرضه در بورس کالا
 

درخواست معافیت واحدهای ذوب القایی از عرضه در بورس کالا

ﺳﻪشنبه، 07 دی 1400 | Article Rating

محسن ظهوریان مدیرعامل مجتمع ذوب فولاد بارثاوا در خصوص چالش‌های تامین مواد اولیه گفت: هزینه‌های تولید کارخانجات ذوب القایی از دو ماه گذشته روند صعودی به خود گرفته است و قیمت آهن اسفنجی، آهن قراضه و فروآلیاژها افزایش شدیدی پیدا کرده است.

محسن ظهوریان گفت: روند صعودی قیمت آهن اسفنجی در نوع خود بسیار عجیب است. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۹۸۰۰ تومان در اواخر آبان رسید در حالی که پیش از این، قیمت آهن اسفنجی در بورس ۸۲۰۰ تومان بود.

قیمت تمام‌شده شمش القایی بالاتر از قیمت فروش

مدیرعامل مجتمع ذوب فولاد بارثاوا تأکید کرد: هزینه‌های تولید شمش از طریق کوره‌های القایی با قیمت های فعلی قراضه و آهن اسفنجی، بالای پانزده هزار تومان در هر کیلو و بالاتر از قیمت عرضه شمش در بورس کالا است.

وی ادامه داد: ما در حدود ۱۲۰ کوره القایی در کشور داریم و اگر میانگین تولید را در نظر بگیریم، تولید کارخانجات ذوب القایی به بیش از ۵ میلیون تن در سال می رسد. شرکت‌های خصولتی که از معدن تا تولید مقاطع را در اختیار دارند، قیمت تمام‌شده شمش آن‌ها بین ۹ تا ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلو است و رقابت فعلی بین کارخانجات ذوب القایی و این شرکت‌های خصولتی عادلانه نیست؛ چرا که واحدهای ذوب القایی در زیان هستند و این زیان دهی قابل تداوم نیست.

سرنوشت نامعلوم واحدهای ذوب القایی

ظهوریان گفت: با ادامه چنین روندی، واحدهای ذوب القایی وضعیت خوبی پیش رو نخواهند داشت. اگر هزینه‌های تمام‌شده واحدهایی القایی را در نظر بگیرید، قطعا با هزینه‌های سرسام‌آوری چون هزینه‌های گاز و برق و پرداخت دستمزد و مشکلاتی نظیر قطعی گاز و برق و … جایی برای ادامه کار این واحدها نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: از نظر بنده واحدهای ذوب القایی را از عرضه در بورس کالا باید معاف کنند. عرضه در بورس، دردی از واحدهای القایی دوا نمی‌کند. یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند به ما کمک کند بحث صادرات است و لذا بهتر است صادرات این واحدها را آزاد کنند.

ظهوریان گفت: شرکت ما در زمان قطعی برق، ۲۵ روز کامل تعطیل بود در حال حاضر نیز تقریبا با ۶۵ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستیم. در زمستان نیز مشکلات قطعی گاز را خواهیم داشت و این مسائل دست در دست هم می‌دهد و مشکلات ما را وخیم‌تر می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: از دولت درخواست داریم سخت‌گیری‌ها در خصوص واحدهای ذوب القایی را کمتر کند و واحدهای القایی را از حضور در بورس معاف کند تا از این طریق، باری هر چند اندک از روی دوش این واحدهای تولیدی برداشته شود.

تصاویر
  • درخواست معافیت واحدهای ذوب القایی از عرضه در بورس کالا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها