Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خطر تعطیلی کارخانجات با افزایش هزینه تولید و بحران انرژی
 

خطر تعطیلی کارخانجات با افزایش هزینه تولید و بحران انرژی

ﺳﻪشنبه، 04 مرداد 1401 | Article Rating

مهندس کریم سلمان‌پور مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه اظهار داشت: متأسفانه با افزایش نرخ‌های صورت‌گرفته در حامل‌های انرژی، نیروی انسانی، کرایه حمل و مواد اولیه، هزینه تولید محصولات فولادی به شدت بالا رفته و بسیاری از تولیدکنندگانی که زنجیره کامل از معدن تا محصول نهایی را در اختیار ندارند، در زیان قرار دارند.

وی در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: فولاد آتیه خاورمیانه دارای خط تولید میلگرد با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال است.

سلمان‌پور در خصوص طرح‌های توسعه این شرکت گفت: فولاد آتیه خاورمیانه طرح تولید ورق با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن با عرض ۱ متر و ۸۰ سانتی‌متر را در دستور کار خود دارد و نصب تجهیزات آن انجام شده و امیداوار هستیم تا پایان سال جاری بتوانیم تست سرد این خط تولیدی را انجام دهیم.

بخشنامه‌هایی که به تولید آسیب می‌زنند

وی در خصوص چالش‌های حال حاضر صنعت فولاد عنوان کرد کرد: صنعت فولاد با چالش‌های متعددی رو به رو است. هر از چندگاهی تصمیمات و بخشنامه‌هایی برای این صنعت گرفته می‌شود که نه تنها منفعتی برای تولیدکنندگان صنعت فولاد ندارد بلکه باعث ایجاد ضرر و چالش نیز می‌شود.

سلمان‌پور در خصوص مصوبه عوارض صادراتی گفت: یکی از این بخشنامه‌هایی که به ضرر ما تولیدکنندگان زنجیره فولاد است، همین مصوبه عوارض صادراتی است. این مصوبه با هیچ منطقی درست نبود و متأسفانه بدون کار کارشناسی صادر شد و دردسرهایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

جزئیات افزایش هزینه‌های تولید

مهندس سلمان‌پور در خصوص هزینه‌های تولید محصولات فولادی نیز گفت: هزینه‌های تولید فولاد از همین ابتدای سال رو به افزایش است. به طور مثال تعرفه گاز که در سال گذشته مترمکعبی ۶۰۰ تومان بود، در حال حاضر ۲۷۰۰ تومان است. حقوق و دستمزد طبق قوانین کشور  ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است و خیلی از اقلام هزینه‌ای دیگر، مثل کرایه حمل بار نیز افزایش یافته‌اند. همه این افزایش‌های صورت گرفته را با قیمت فروش محصولات فولادی مقایسه کنید تا پی ببرید که تولیدکنندگان با چه فشاری روبرو هستند.

وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های تولید به نحوی است که بسیاری از شرکت‌ها در زیان قرار دارند و نمی‌توانند حتی هزینه‌های خود را پوشش دهند.

سلمان‌پور تصریح کرد: متاسفانه با ادامه این روند، شرکت‌های تولیدی صنعت فولاد که دارای زنجیره کامل نیستند، یعنی از سنگ آهن تا حلقه آخر را ندارند، قطعا با چالش مواجه خواهند شد و نگرانی تعطیلی کارخانه‌های فولادی را از همین امروز به گوش مسئولین می‌رسانیم.

مشکلات بزرگ در حوزه تأمین برق

مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه همچنین در خصوص قطعی برق با شروع فصل گرما گفت: این موضوع مسئله‌ای نیست که ظرف مدت یک سال رفع شود. به علت این که ظرفیت‌سازی برای تولید برق ایجاد نشده و ایجاد ظرفیت جدید حداقل سه سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود: قطع برق را در امسال و سال آینده نیز داریم و متاسفانه تنها راه‌حلی که دولت در این زمینه اتخاذ کرده، گران کردن هزینه برق و گاز است که این افزایش تعرفه‌ها، نتیجه‌ای جز تعطیلی کارخانه‌ها درپی نخواهد داشت.

انتظارات از انجمن فولاد

وی در پایان درباره انتظارات از انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: انجمن فولاد یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین انجمن‌های صنفی در کشور است. تلاش‌های زیادی در طول این چندسال صورت گرفته و جای تشکر دارد. صنعت فولاد بعد از صنعت پتروشمی، هم از حیث ایجاد اشتغال و هم از حیث حجم نقدینگی و گردش مالی که در کشور ایجاد کرده، بزرگ‌ترین صنعت کشور به شمار می‌آید. بنابراین ما از انجمن فولاد انتظار جایگاهی به مراتب بالاتر از این جایگاه فعلی داریم و امیداواریم هیئت مدیره جدید انجمن، سخنگوی کل زنجیره فولاد باشد نه یک رسته و حلقه خاص. امیدواریم هیئت مدیره جدید انجمن فولاد بتوانند مراودات با مقام‌های دولتی را به جایگاهی برسانند که در هر تصمیمی که قرار است بر صنعت فولاد اثرگذار باشد، حتماً نظر انجمن فولاد را اخذ کنند.

تصاویر
  • خطر تعطیلی کارخانجات با افزایش هزینه تولید و بحران انرژی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها