Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چالش‌های تولید فولاد از قطعی برق تا دامپینگ روسی
 

چالش‌های تولید فولاد از قطعی برق تا دامپینگ روسی

ﺳﻪشنبه، 08 شهریور 1401 | Article Rating

عباسعلی ناصحی، مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان در گفت‌وگویی اظهار داشت: مشکلات مربوط به تأمین انرژی، چالش‌های تأمین مواد اولیه، مباحث مالیاتی و افزایش قابل توجه دستمزدها در سال جاری مهم‌ترین مسائلی است که تولیدکنندگان صنعت فولاد در حال حاضر با آن روبرو هستند. علاوه بر این، دامپینگ روسیه نیز مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی ایجاد کرده است.

عباسعلی ناصحی در خصوص مسائل و مشکلات موجود در حوزه تولید و عرضه فولاد گفت: مسائل و مشکلات حوزه فولاد همچنان پابرجا هستند و روز به روز نه تنها کم نمی‌شوند بلکه در حال افزایش نیز هستند. مشکلات تولید در زمستان با کمبود گاز به شکلی و در تابستان نیز با کمبود برق به شکلی دیگر خود را نشان می‌دهد.

مشکل قطعی برق و تأمین مواد اولیه

مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان تصریح کرد: مشکل دیگر بحث تأمین مواد اولیه است که در حوزه تولید به واضح‌ترین شکل ممکن خود را نشان داده است. چالش‌های اخیر در حوزه برق، ظرفیت تولید را کاهش داده است و این مشکلات از چند جهت کارخانه‌های فولادی را احاطه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در کل دامپینگ روسیه، تأمین انرژی و قطعی برق، برنامه محدودیت اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای کارخانه‌های فولادی و مشکلات موجود در تأمین مواد اولیه از جمله مشکلاتی است که در حال حاضر وجود دارد.

ناصحی افزود: قطعی برق باعث شده تا نه تنها کارخانه‌های پایین دست، بلکه کارخانه‌های بالادست نیز دچار مشکل شوند و قادر به تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها نباشند. شرایط موجود باعث شده تا فشارهای زیادی به بخش تولید و تولیدکنندگان وارد شود.

مباحث مالیاتی و افزایش دستمزدها

مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان در مورد سایر مشکلات واحدهای فولادی گفت: من نمیدانم وزارت صمت با وجود این مشکلات چه برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران دارد. فشارها و چالش‌های حوزه مالیات شدیدتر شده و این باعث وارد شدن فشار مضاعف بر تولیدکنندگان شده است. دستمزدها نیز از ابتدای امسال حدود ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است. با وجود این مشکلات، تولیدکننده تنهاست و باید برای غلبه بر این مشکلات فکری کرد.

مصائب تولید در شرایط کمبود برق

وی در خصوص شیوه تأمین برق مجتمع فولاد دشتستان گفت: با توجه به قطعی‌های برق، ما ناچار شدیم با صرف هزینه بسیار بالا، اقدام به خریداری سه دیزل ژنراتور بسیار قوی کنیم. کار با این دیزل‌ ژنراتورها البته هزینه بالایی نیز دارد و برای مثال در تأمین گازوئیل ژنراتورها ما ناچار به صرف هزینه هستیم.

ناصحی ادامه داد: باید توجه داشت که برق تولیدی این ژنراتورها، ثبات برق شهری را ندارد و با وجود هزینه‌های مرتبط با نگهداری، تأمین و راه‌اندازی آنها، استفاده از این ژنراتورها راهکار چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. با این حال ما مجبور به استفاده از آنها در زمان قطعی برق هستیم تا از توقف خط تولیدی خود در زمان قطعی برق جلوگیری کنیم.

ناصحی تصریح کرد: قطعی برق مرتبط با کارخانه‌های بالادست نیز برای ما دردسر ساز شده است زیرا با توقف خط تولیدی این کارخانه‌ها، مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات ما تأمین نمی‌شود و ما عملا مواد اولیه‌ای نداریم تا با آن بتوانیم خط تولید خود را فعال نگه داریم.

تأثیر دامپینگ روسیه بر صادرات ورق گالوانیزه

مدیرعامل مجتمع فولاد دشتستان در خصوص تأثیر دامپینگ روسیه بر فعالیت‌های این شرکت گفت: این دامپینگ تأثیر منفی بسیاری داشته است. در قراردادهای خارجی که داشته‌ایم، بسیاری از طرف‌های خارجی سعی در ملغی کردن قرارداد داشته‌اند. از سوی دیگر با کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای صادراتی و ارزان‌فروشی تولیدکنندگان روس، درخواست برای قراردادهای جدید نیز بسیار کمتر شده است و قراردادهای اندکی بسته می‌شود. تمامی این اتفاقات ناشی از دامپینگ روسیه بوده است و در چنین شرایطی باید تولیدکنندگان ایرانی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند بازارهای خارجی را که به دشواری به دست آورده‌اند، حفظ کنند.

تصاویر
  • چالش‌های تولید فولاد از قطعی برق تا دامپینگ روسی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها