Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

شکایت ایران از انگلیس برای دریافت غرامت ۴۰۰ میلیون پوندی

یکشنبه، 13 بهمن 1392 | Article Rating
دولت ایران از وزارت دفاع انگلیس به خاطر عدم تحویل صدها دستگاه تانک چیفتن و خودرو زرهی به ارزش ۴۰۰ میلیون پوند به دادگاه عالی انگلیس شکایت کرد.

به گزارش فارس، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی خبر داد، دولت ایران از وزارت دفاع انگلیس به دادگاه عالی شکایت کرده تا به مناقشه 35 ساله بر سر تانک‌های چیفتن به ارزش 400 میلیون پوند پایان دهد.

بر اساس این گزارش، ایران هزینه این صدها تانک را پرداخت کرده اما به خاطر انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، این تانک‌ها هرگز به ایران تحویل داده نشدند. در واقع، شاه ایران پیش از سرنگونی دستور خرید 1750 دستگاه تانک چیفتن و خودرو زهی به ارزش 650 میلیون پوند را داده بود که تنها 185 دستگاه از موارد سفارش داده شده، تحویل داده شد و اکنون ایران خواستار بازگشت هزینه‌ای است که پرداخت کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: به نظر می رسید پس از رای دادگاه تجاری بین المللی در هلند این پرونده در سال 2010 مختومه شود، اما در اثر تاکتیک‌های عجیب و غریب مذاکره هیئت ایرانی با تیم انگلیسی، جلسات مخفی آنها در استانبول و به تعویق افتادن روند مراحل قانونی این قضیه به دلیل تغییر قاضی پرونده، این موضوع تاکنون مختومه نشده است.

اکنون طبق نوشته روزنامه ایندپندنت، پرونده با برخی تناقض‌ها مواجه شده است. از نظر طرف انگلیسی قضات دادگاه عالی به پیچیدگی‌های این پرونده‌های بین‌المللی چندان واقف نیستند، اما ظاهرا طرف ایرانی قرار است در تابستان سال جاری میلادی این پرونده را در دادگاه عالی پیگیری کند.

ایندپندنت می‌نویسد اخیرا درباره پیگیری این پرونده هیئت‌هایی از ایران و انگلیس به صورت غیر رسمی در استانبول و لندن دیدار داشته‌اند و مقامات وزارت دفاع انگلیس امیدوارند به جای دادگاه عالی از طریق رایزنی‌های هیئت‌های دو طرف این موضوع را حل و فصل کنند.

بر اساس این گزارش، در سال 2010 قرار شد شرکت خدمات بین‌المللی صدها میلیون پوند را به حسابی منتقل کند که دارایی‌های ایران در آن بلوکه شده است و به خاطر تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایران نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در این باره گفته: تا زمانی که تحریم‌های اتحادیه اروپا برقرار است هیچ پولی به ایران پرداخت نخواهد شد. مذاکره میان شرکت خدمات نظامی بین‌الملی و دولت ایران در حال انجام است و هیچ توافقی تاکنون صورت نگرفته است.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها