Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
صنعت فولاد؛ نیازمند متولی واحد
 

صنعت فولاد؛ نیازمند متولی واحد

دوشنبه، 14 بهمن 1392 | Article Rating
در آستانه برگزاری چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت، فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» برگــزار ‌شد، فعالان دولتی و خصوصی بار دیگر بر ضرورت تعیین یک متولی واحد برای صنعت فولاد تاکید کردند.
در چهارمین جلسه کمیته راهبردی، سیدحسین‌هاشمی استاندار تهران؛ مصطفی موذن‌زاده مشاور معاون اول رئیس جمهور؛ یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران؛ محمدمهدی بهکیش اقتصاددان و استاد دانشگاه؛ رضا اشرف سمنانی مشاور ایمیدرو؛ محمد ابکاء مدیرعامل فولاد تکنیک؛ رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران؛ علی نادری مدیرعامل کنسرسیوم MTS؛ حسین عبدی زاده رئیس دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران؛ مسعود ابکاء مشاور شرکت میدکو؛ فاضل مدیر بخش معدن شرکت ایریتک؛ ناصر بزرگمهر، مشاور ایمیدرو؛ علیرضا بختیاری مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» و محسن پروان دبیر همایش حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه فاضل، مدیر بخش معدن شرکت ایریتک با ارائه گزارشی از وضعیت اکتشاف سنگ‌آهن و زغال سنگ در کشور اظهار کرد: در زنجیره صنعت فولاد باید همه بخش‌ها به مساله تامین مواد اولیه توجه کنند. به گفته وی، مهم‌ترین مساله در بخش معدن، توسعه معادن در مناطق محروم کشور است که علاوه‌بر اشتغالزایی به توسعه کشور هم کمک می‌کند.
 آمار تولید و مصرف فولاد
در ادامه محمد ابکاء، مدیرعامل فولاد تکنیک با بررسی آمار تولید و مصرف فولاد در کشور گفت: در سال گذشته میزان تولید فولاد خام در کشور 14میلیون تن و میزان مصرف 17میلیون تن بود. وی با اشاره به پیش‌بینی مصرف فولاد خام در کشور در افق 1404 اظهار کرد: با فرض رشد اقتصادی 6درصدی در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف فولاد خام به 5/37 میلیون تن برسد. در صورت رشد اقتصادی 8 و 10درصدی در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف فولاد خام در کشور به ترتیب به 1/42 و 5/50 میلیون تن برسد. وی با اشاره به میانگین مصرف سرانه فولاد در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال 2012میلادی نيز گفت: میانگین مصرف سرانه فولاد در این منطقه 169میلیون تن است.
وی با بیان اینکه در این منطقه کشور ترکیه بالاترین میزان تولید فولاد خام را در اختیار دارد، ادامه داد: میزان تولید فولاد کشور ترکیه 35میلیون تن است که بعد از آن ایران با تولید 14میلیون تن در رتبه بعدی قرار دارد.
وی با اشاره به میزان مصرف فولاد در سال 2020میلادی در منطقه منا، گفت: اگر روند رشد 10ساله جهان را در منا در نظر بگیریم، 36میلیون تن تولید فولاد در این منطقه کسری داریم. ابکاء در ادامه با اشاره به چالش مصرف گاز و برق در واحدهای فولادی اظهار کرد: در حال حاضر میزان مصرف گاز در واحدهای فعال سالانه 8میلیارد مترمکعب است که با توجه به بهره‌برداری از واحدهای جدید باید برنامه‌ریزی برای تامین گاز این بخش از صنعت انجام شود. وی همچنین گفت: در سال گذشته 12هزار و 500میلیون کیلووات ساعت برق در واحدهای فولادی مصرف شد که در افق 1404 پیش‌بینی می‌شود این میزان به 56هزار میلیون کیلووات ساعت برسد. بر این اساس برای تامین این میزان مصرف برق باید 10هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که به 10میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد. به گفته وی، تامین آب واحدهای فولادی نیز مسائل خاص خودش را دارد که البته با پنج درصد صرفه‌جویی به‌خصوص در بخش کشاورزی می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد. در ادامه مصطفی موذن‌زاده، مشاور معاون اول رئیس جمهور نیز خواستار این شد که در همایش امسال علاوه‌بر مشکلات موجود در صنعت فولاد، پیشرفت‌ها و مزیت‌های صنعت فولاد کشور نیز بررسي شود. از سوی دیگر، سیدحسین ‌هاشمی نیز پیشنهاد کرد که در همایش امسال در رابطه با بحث‌های کلان نیز یکی دیگر از اعضای هیات وزیران علاوه‌بر وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشته باشد.
در اولویت قرار گرفتن تولید گاز و برق
در ادامه این جلسه مسعود ابکاء با بیان اینکه تولید گاز و برق با توجه به تولید فولاد به روش احیای مستقیم باید در اولویت قرار گیرد، گفت: با فرا رسیدن فصل سرما اولین بخشی که دچار قطعی گاز می‌شود، صنایع کشور هستند. وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از واحدها به روش احیای مستقیم در مناطقی احداث شده‌اند که خط‌لوله گاز هنوز به آن منطقه کشیده نشده است. وی در ادامه با اشاره به مشکلات پراکندگی طرح‌ها و مدیریت آنها بر ضرورت بازنگری در طرح جامع فولاد تاکید کرد.
سرمایه‌گذاری در خطوط ریلی
سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه گفت: باید 8میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حمل و نقل ریلی در بخش معدن انجام شود. محمد ابکاء نیز در رابطه با نیاز به خطوط ریلی در بخش فولاد گفت: پیش‌بینی می‌شود در افق 1404 حجم بار خطوط ریلی کشور به 350میلیون تن برسد که 105میلیون تن از آن متعلق به صنعت فولاد است. در سال گذشته حجم بار خطوط ریلی کشور 35میلیون تن بود که 25میلیون تن آن متعلق به صنعت فولاد بود. وی در ادامه بر تعریف یک متولی برای صنعت فولاد تاکید کرد. آل اسحاق نیز با تاکید بر پراکندگی در صنعت فولاد اظهار کرد: یک متولی باید وجود داشته باشد که از معدن تا صادرات و فروش در بازار داخلی را مدیریت کند.
ثبت‌نام 807 نفر
همچنین علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در این جلسه از برگزاری 22 کارگاه آموزشی در حاشیه همایش فولاد خبر داد که عمده آن از سوی شرکت‌های خارجی برگزار خواهد شد.
علاوه‌بر این محسن پروان، دبیر همایش نیز با اشاره به ثبت نام 807 نفر برای شرکت در این همایش، گفت: تفاوت چهارمین دوره همایش چشم‌انداز صنعت، فولاد و معدن با سه دوره گذشته، در محتوای سخنرانی‌ها و حضور افراد است. از سوی دیگر به توصیه کمیته راهبردی، شرکت‌های ایریتک، فولاد تکنیک و برسو گزارشی از مطالعات خود در صنعت فولاد ارائه خواهند کرد تا به سه سوال کجا هستیم؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ و چگونه؟ پاسخ داده شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش که در روزهای 29 و 30بهمن ماه امسال برگزار می‌شود می‌توانند با شماره‌های 32 و 87762430 تماس حاصل فرمایند
تصاویر
  • صنعت فولاد؛ نیازمند متولی واحد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها