Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

اختصاص 2درصد از منابع نفتی برای توسعه مناطق نفت‌خیز و محروم

چهارشنبه، 16 بهمن 1392 | Article Rating
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز (چهارشنبه)، تبصره دو لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای را به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا، مطابق این مصوبه، در راستای اعمال حق مالکیت و حاکمیت بر منابع نفت و گاز کشور و به منظور تعیین رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت (خزانه‌داری کل کشور) و وزارت نفت، 14.5 درصد از ارزش نفت (نفت خام و مایعانات گازی) تولیدی به عنوان سهم آن شرکت بابت کلیه مصارف سرمایه‌ای و هزینه‌ای شرکت یاد شده از جمله بازپرداخت بدهی و تعهدات شامل تعهدات سرمایه‌ای و بیع متقابل و جبران خسارات زیست محیطی و آلودگی‌های ناشی از فعلالیت نفتی و هزینه‌های صادرات با احتساب هزینه حمل و بیمه (سیف) تعیین می‌شود.

همچنین در ادامه این تبصره مقرر شد که وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابع ذی‌ربط معادل 85.5 درصد بقیه ارزش مواد مذکور را به حساب دولت نزد خزانه‌داری کل کشور منظور و به شرح مفاد این تبصره و آیین‌نامه اجرایی موضوع بند «ی» این تبصره با دولت (خزانه‌داری کل کشور) تسویه حساب کند دو درصد از 85.5 درصد به منظور توسعه مناطق نفت‌خیز و گازخیز و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.

وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابع ذی‌ربط می‌تواند از محل سهم خود‌، قراردادهای لازم با شرکت‌های عملیاتی تولید نفت و گاز بر اساس قیمت تمام‌شده در چارچوب بودجه عملیاتی را منعقد کند.

مفاد این تبصره، جایگزین تبصره 38 دائمی لایجه قانونی بودجه 1358 کل کشور مصوب سال 1358 شورای انقلاب اسلامی می‌شود.

همچنین نمایندگان بخش هزینه‌ای بند «ب» تبصره 2 لایحه بودجه 93 را به تصویب رساند که مطابق آن، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سهم وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط را به حساب‌های آن شرکت مورد تایید خزانه‌داری کل کشور در داخل و مورد تایید آن بانک در خارج کشور برای پرداخت پیمانکاران و سازندگان و عرضه‌کنندگان مواد و تجهیزات مربوط به طرف قرارداد و هزینه جاری ارزی شرکت واریز و برای قرادادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق کند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها