Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
اعطاي سريع تسهيلات به سرمايه‌گذاران در زنجيره فولاد
 

اعطاي سريع تسهيلات به سرمايه‌گذاران در زنجيره فولاد

چهارشنبه، 23 بهمن 1392 | Article Rating
روز دوشنبه بخش نخست طرح توسعه فولاد آلياژي ايران با نام كوثر با حضور حسين ابويي مهريزي معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد صالح جوكار نماينده مردم يزد و اشكذر در مجلس شوراي اسلامي و مير محمدي استاندار يزد و جمعي از فعالان حوزه صنعت افتتاح شد. در مجموع، شركت فولاد آلياژي ايران در دو بخش، طرح توسعه‌ای خواهد داشت كه فاز نخست آن روز دوشنبه به صورت رسمي مورد بهره‌برداري قرار گرفت.با بهره‌برداري از اين طرح، توليد شركت به ميزان 250 هزار تن رشد داشته و حجم توليدات آن به سالانه حدود 600 هزار تن مي‌رسد.

حمايت از صنايع زير ساختي 
در اين مراسم همچنين حسين ابويي مهريزي با اشاره به استعداد منطقه يزد در بخش فولاد سازي اظهار کرد: در اين شهر محور‌هاي توسعه بر اساس مزيت صورت گرفته و اين منطقه به لحاظ نزدیك بودن به معادن و دارا بودن منابع انساني از مزيت نسبي در توليد فولاد برخوردار بوده و به خوبي نيز در اين امر توسعه داشته است.
وي اظهار کرد: يكي از پيشنهاد‌هایي كه براي توسعه صنعتي استان مطرح مي‌شود اين است كه رشد و توسعه صنعت تنها در بخش سطحي نبوده واقدامات عمقي نيز انجام شود.
وي همچنين با اشاره به صادرات سنگ‌آهن به صورت خام گفت: با وجود اينكه به لحاظ ميزان ذخایر سنگ‌آهن در جايگاه خوبي قرار داريم اما در زنجيره توليد فولاد نا متوازن پيش رفته ايم.
 وي ادامه داد: در اين زنجيره شاهد كمبود سرمايه‌گذاري در بخش كنسانتره، گندله و آهن اسفنجي هستيم و بهتر است. صادرات سنگ‌آهن به صورت فعلي مديريت شود و حلقه مفقوده را ترميم كنيم.
 وي در اين جلسه از حمايت وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح‌هاي توليدي در سه بخش كنسانتره، گندله و آهن اسفنجي خبر داد و گفت: در راستاي متوازن سازي زنجيره توليد فولاد در همين جلسه متعهد مي‌شوم، حداكثر ظرف مدت يك هفته تمام شرايط را براي اختصاص تسهيلات به سرمايه‌گذاران در اين بخش 
فراهم کنیم. 
وي اظهار کرد: به اشخاصي كه قصد سرمايه‌گذاري در بخش توليد كنسانتره، گندله و آهن اسفنجي دارند وعده مي‌دهم اين وزارتخانه ضمن تسريع در فرآيند اداري، آنها را ظرف مدت يك هفته به بانك براي دريافت تسهيلات معرفي مي‌كند.
دقت در جانمايي صنايع 
وي همچنين دقت مسوولان در جانمايي صنايع را متذكر شد و گفت: در اغلب صنايع به بحث جانمايي توجه ويژه‌اي نشده و با توجه به اينكه بحث هدفمندي يارانه‌ها به‌طور قطع اجرايي مي‌شود و بحث افزايش هزينه حمل و نقل را داريم در صورت جانمايي صحيح صنايع به‌خصوص صنايع بزرگ شاهد كاهش هزينه‌ها خواهيم بود.
وي همچنين از توجه دولت به سرمايه‌گذاران در بخش «هاي‌تك» اشاره کرد و گفت: با توجه به كمبود‌هايي كه در اين بخش وجود دارد دولت براي سرمايه‌گذاران اين بخش نيز تسهيلات ويژه‌اي در نظر گرفته است.
دستيابي به ظرفيت اسمي ظرف يك سال 
در اين مراسم رامين كيهان مدير عامل فولاد آليا‍ژي ايران نيز با اشاره به اين موضوع كه نسبت به ساير طرح‌هاي فولادي در مدت زمان كمتري به ظرفيت اسمي مي‌رسيم، گفت: با توجه به اين نكته كه پرسنل شركت كار آزموده و با تجربه هستند و اين توسعه در فضاي زير سقفي صورت مي‌گيرد مدت زمان رسيدن به ظرفيت اسمي اعلام شده تا پايان سال 93 است در حالي‌كه به‌طور متوسط سه سال براي رسيدن به ظرفيت اسمي زمان لازم است.وي در خصوص تاثير اين رشد توليد در ميزان سود آوري شركت اظهار کرد: يقينا رشد توليد در صورت‌هاي مالي شركت تاثير مثبت خواهد داشت كما اينكه تاثير مثبت راه اندازي اين طرح در سال آتي با افزايش ميزان توليد و بهره وري كه دارد بيشتر خواهد شد.
كيهان ميزان توليد فولاد آلياژي در سال‌جاري را 400 هزار تن اعلام كرد و گفت: با وجود اينكه در دو ماه پاياني سال طرح كوثر به اتمام رسيد اما حدود 50 هزار تن رشد توليد داشتيم اين در حالي‌ است كه ميزان توليد سال‌جاري 350 هزار تن برآورد شده بود.
وي در خصوص مزيت‌هاي طرح كوثر نسبت به توليدات قبلي شركت گفت: در اين طرح سعي شده با توجه ويژه به مزيت‌ها هزينه‌هاي توليد را كاهش داده و و بهره وري را افزايش دهيم.
به گفته وي يكي از مزاياي اين پروژه تنوع توليد مقاطع مياني به سفارش مشتري در چهار سايز 120، 130، 150 و 180 است. 
مدير عامل فولاد آلياژي ايران همچنين به حذف فرآيند توليد در واحد نورد سنگين اشاره و اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، كاهش قيمت تمام شده در رنج محصولات توليدي در نورد سبك از مزاياي پروژه كوثر است. در اين پرژوه همچنين طول بيلت توليدي از 6 به 12 متر مي‌رسد.
رامين كيهان در تشريح ميزان سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي اين پروژه گفت: پروژه كوثر با سرمايه‌گذاري حدود 65 ميليون يورو در بخش ارزي و 300 ميليارد ريال انجام گرفته و تجهيزات اين پروژه شامل كوره قوس الكترونيكي به ظرفيت 40 تن و كوره پاتيلي به ظرفيت 40 تن و تجهيزات مواد رساني به كوره‌ها و خط ريخته گري 4 شاخه با سرعت حداكثر 6/4 متر در دقيقه است.
وي افزود: با اجراي اين پروژه همچنين براي 110 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي ايجاد شده است.
طرح توسعه 700 هزار تني
كيهان همچنين با اشاره به طرح يزد يك گفت: طرح توسعه ديگري كه داريم در واقع احداث واحدي مجزا با ظرفيت 700 هزار تن فولاد آلياژي در كنار اين واحد صنعتي است. اين طرح زيرساخت‌هاي مجزا دارد و در حال حاضر پيشرفت فيزيكي آن به 15 درصد رسيده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به توان شركت فولاد آلياژي ايران چرا اين واحد صنعتي به توليد استنلس استيل نمي‌پردازد، گفت: فولاد آلياژي ايران توان توليد استنلس استيل را دارد اما به غير از توانايي فني بايد به لحاظ اقتصادي نيز صرفه داشته باشد، توليد استنلس در فولاد آلياژي ايران توجيه اقتصادي ندارد اين در حالي است كه دنيا نمي‌تواند در بخش استنلس استيل با هند به رقابت بپردازد و به دليل شرايطي كه در اين كشور فراهم شده بازار اين محصول در اختيار اين كشور است.
اعطاي تسهيلات ويژه به برخي سرمايه‌گذاران 
در ادامه جوكار نماينده مردم يزد و استاندار اين استان نيز به تشريح مشكلات اين استان پرداخته و خواستار حمايت ويژه دولت در بخش‌هايي كه استان داراي مزيت توليد است مانند فولاد و روي شد.
تصاویر
  • اعطاي سريع تسهيلات به سرمايه‌گذاران در زنجيره فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها