Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ایران قطب بزرگ تولید و صادرات گاز جهان

شنبه، 26 بهمن 1392 | Article Rating
عضو کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه تولید گاز در ایران بر خلاف آمریکا که تنها در قیمت‌های بالای نفت توجیه اقتصادی دارد بسیار ارزان‌تر است، گفت: ایران با توسعه میادین بزرگ خود به قطب تولید گاز جهان تبدیل می شود.

به گزارش تسنیم، نصرت الله اسپیاری درباره آخرین وضعیت تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف هیدروکربوری جهان همچون اویل و شیل گس‌ها به ویژه در ایالات متحده آمریکا، گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط موسسات معتبر بین‌المللی هم اکنون شیل گس ها حدود نیمی از ذخایر گاز جهان را تشکیل می‌دهند.

این عضو کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه هزینه بالای استخراج و پالایش، استفاده از فنآوری و تکنولوژی‌های پیچیده و مسائل زیست محیطی از مهمترین چالش‌های پیش روی تولید گاز از ذخایر نامتعارف است، تصریح کرد: با این وجود تولید گاز طبیعی از ذخایر متعارف با حفاری تعدادی حلقه چاه و نصب و راه اندازی تاسیسات سرچاهی امکان پذیر خواهد بود.

این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه تولید گاز از منابع نا متعارف نیاز به فنآوری‌های پیچیده و عملیات پیچیده تر برای استخراج و پالایش گاز دارد، گفت: از این رو برای حفاری چاه در منابع نامتعارف باید از تکنیک‌های پیچیده عملیاتی، حفاری چاه‌های افقی جهت دار و تکنولوژی شکست هیدرولیکی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش با تاکید بر اینکه استفاده از این فنآوری که انحصار آن فعلا در اختیار آمریکا است بسیار گران قیمت تر در مقایسه با تولید گاز از ذخایر متعارف است، اظهار داشت: علاوه بر حفاری چاه‌های افقی باید از تکنیک شکست هیدرولیکی سنگ مخزن هم استفاده کرد که در این روش باید آب را با فشار زیاد توسط پمپ‌ها به داخل چاه تزریق شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه تولید گاز از منابع و ذخایر نامتعارف تنها در قیمت‌های بالای 100 دلار برای هر بشکه نفت توجیه اقتصادی دارد، اذعان داشت: علاوه بر این تولید گاز از ذخایر شیل و غیر متعارف به دلیل استفاده گسترده از آب با چالش‌های جدی زیست محیطی روبرو است.

ذخایر متعارف گاز جهان تا 60 سال آینده تمام می شود

اسپیاری از انتشار گسترده گاز متان در محیط اطراف، سرایت آب و اسید تزریق شده داخل چاه‌ها به سفره‌های آب زیر زمینی به عنوان دیگر چالش‌های زیست محیطی تولید گاز از ذخایر نامتعارف یاد کرد و افزود: همزمان با تولید گاز از ذخایر نامتعارف در آمریکا پیش بینی‌ها از افزایش تقاضای جهانی برای این حامل انرژی پاک در سطح کشورهای مختلف جهان حکایت دارد.

این عضو کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه بدون احتساب ذخایر نامتعارف پیش بینی‌ها از به اتمام رسیدن ذخایر گاز کل جهان تا 60 سال آینده حکایت دارد، گفت: با این وجود کارشناسان در بررسی‌های جدید به این جمع بندی رسیده اند که با تولید گاز از ذخایر نامتعارف طول عمر ذخایر گاز کل جهان به حدود 180 سال افزایش یافته است.

برنامه 14 تریلیون فوت مکعبی تولید گاز امریکا

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه با وجود کشف، استخراج و پالایش گاز از ذخایر نامتعارف گاز در امریکا اما تا چند سال آینده نیاز جهان به گاز ایران به عنوان یک حامل انرژی پاک، زیست محیطی تر و به مراتب ارزان قیمت تر افزایش می‎‌یابد، تصریح کرد: از این رو پیش بینی می‌شود در صورت افزایش تولید و برداشت گاز از ذخایر و میادین متعارف ایران همچون پارس جنوبی، پارس شمالی، لاوان، کیش، فرزاد، فروز B و سلمان ایران و لغو تدریجی تحریم‌ها ایران به یک صادرکننده بزرگ گاز در جهان تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا قصد دارد تولید گاز از منابع شیلی و نامتعارف خود را تا سال 2035 میلادی به سالانه حدود 14 تریلیون فوت مکعب افزایش دهد.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها