Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

چرایی ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی و بالاتر

دوشنبه، 28 بهمن 1392 | Article Rating
روز گذشته گمرک با ابلاغ بخشنامه ورود کالاهای گروه ۱۰ به گمرکات سراسر کشور با تعرفه دو برابر، بار دیگر بر ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی و بالاتر تاکید کرد.
گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه خود با اشاره به مجاز بودن ثبت‌سفارش و ورود کالاهای گروه 10 با ارز متقاضی و پرداخت حقوق گمرکی 4 درصد و دو برابر سود بازرگانی، اعلام کرده که باتوجه به بند «الف» مصوبه فوق‌الذکر، ثبت‌سفارش و ورود خودروهای 2500 سی‌سی و بالاتر مجاز نیست. اما اینکه چرا دولت از میان انبوه کالاهای گروه 10 تنها مبادرت به توقف واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی کرده سوالی است که هر چند با پاسخ‌های متفاوتی از سوی دست‌اندرکاران و کارشناسان خودرویی مواجه است، اما روز گذشته وزیر صنعت و معدن و تجارت پاسخ صریحی به آن داد.محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه جلسه دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این زمینه عنوان کرده است که واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی به دلیل تاثیر احتمالی بر نرخ ارز فعلا ممنوع است؛ اما بررسی‌ها در این مورد ادامه دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرده که هم‌اکنون واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی آزاد است و به دلیل اینکه خواسته بخش خصوصی تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم است، واردات این خودروها همچنان ممنوع اعلام شده است.
وی تاکید کرده که البته دولت قرار است بررسی‌های بیشتری در خصوص آزادسازی واردات خودرو داشته باشد تا اگر تاثیری بر نرخ ارز نداشت، در ممنوعیت واردات تجدیدنظر کند. چندی پیش یک کارشناس صنعت خودرو در واکنش به ادامه ممنوعیت خودروهای یاد شده ضمن امیدواری به آزادسازی بند نود و ششم اولویت 10، تا پایان سال‌جاری به خبرنگار ما گفت که به‌دلیل تخلفات عدیده برخی از واردکنندگان در بحبوحه بحران ارزی کشور و حساسیت‌هایی که در این زمینه ایجاد شد دولت فعلا ترجیح می‌دهد که واردات این نوع خودروها همچنان متوقف بماند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها