Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولادی با ورود بخش خصوصی محقق می‌شود
 

تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولادی با ورود بخش خصوصی محقق می‌شود

ﺳﻪشنبه، 29 بهمن 1392 | Article Rating
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری طرح‌های فولاد استانی گفت:قراردادهای مربوط به طرح‌های فولادی با عجله بسته شده و من نیز در این مورد به ایمیدرو اعتراض کردم.
به گزارش «فولاد نیوز»، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: می توانیم 80 درصد تجهیزات کارخانه های فولادسازی را در ایران طراحی و تولید کنیم.
محمدرضا نعمت زاده در چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، افزود: از این رو از شرکتهای خارجی درخواست می کنیم تا در ایران اقدام به احداث کارخانه و تولید تجهیزات کنند، وگرنه فروش صرف تجهیزات کاری است که از گذشته نیز وجود داشته و ادامه دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه می شد قراردادهای طرحهای فولادی استانی را با ارقام کمتری اجرایی کرد، گفت: حتی در این زمینه به آقای کرباسیان هم اعتراض کردم که می شد با قیمتهای پایین تری این طرحها را اجرا کرد اما به هر صورت وقت زیادی نداشتیم و باید سریعتر تکلیف این طرحها را مشخص می کردیم البته متاسفانه در دولت قبل حتی برای زمین طرحهای فولادی مالکیت آن کسب نشده بود.
نعمت زاده با اشاره به اجرای سه طرح فولادی در خرمشهر که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، ادامه داد: این طرحها در منطقه ای ایجاد شده اند که بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد از سوی دیگر کشورهای اطراف ایران حداقل یک میلیون تن تولید آلومینیوم دارند اما ما برای اجرای یک طرح 300 هزار تنی هنوز مشکل داریم.
وی گفت: با اجرایی شدن طرحهای نیمه تمام فولادی برای 90 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 800 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.
وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد کشور گفت: در برنامه چشم انداز باید ظرفیت تولید فولاد خام در ایران به 55 میلیون تن برسد.
وی ادامه داد: امروز ظرفیت تولید 24 میلیون تن را داریم اما تولید حدود 15 میلیون تن است که نشان دهنده فاصله 8 تا 9 میلیون تنی است این فاصله به دلیل نابسامانی ها رخ داده است.
نعمت زاده گفت: باید توازن در زنجیره تولید فولاد کشور ایجاد شود که در دو سه مرحله این کار انجام خواهد شد از سوی دیگر متاسفانه در گذشته کارخانه های فولاد را در مناطقی احداث کرده اند که نه آب دارد و نه گاز و برق و این اشتباه بوده است.
وی افزود: در دو سه ماه اخیر بیشتر واحدهای فولادی با مشکل کمبود گاز مواجه بودند به همین علت به سمت مصرف سوختهایی رفته اند که مشکلات زیست محیطی ایجاد شده است البته قرار بود طرح های گاز کشور به موقع اجرا شود که این اتفاق رخ نداد و مشکل ساز شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با ایجاد فضای مناسب کسب و کار و ورود سرمایه‌گذاران داخلی بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولاد و آلومینیوم کشور در دولت یازدهم محقق می‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، افزود: نباید طرح‌های فولادی را به دلیل منابع مالی معطل گذاشت؛ چرا که ظرفیت تولید فولاد کشور بیش از اینها است.
نعمت‌زاده گفت: در چشم‌انداز بیست ساله رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام ترسیم شده است؛ اما ما امروز تنها به 24 میلیون تن ظرفیت رسیده ایم و تولید فولاد خام ما بالغ بر 15 میلیون تن است.
وی با تاکید بر اینکه مسیر و زنجیره تولید فولاد در کشور ایراداتی داشته و به موقع ‌باید رفع شود افزود: امیدوارم مسایل انرژی، برق، سوخت، محیط‌ زیست که جملگی برای تکمیل طرح‌های فولادی لازم است رفع شود.
وزیرصنعت،معدن وتجارت گفت: در اوایل احداث شهرک‌های صنعتی با مشکلات گازرسانی مواجه بودیم اما امروز از میان 900 شهرک صنعتی 800 شهرک از نعمت گاز طبیعی بهره‌مندند.
وی گفت: واحدهای فولادی که با احیای مستقیم کار می‌کنند طی دو یا سه ماه اخیر به ویژه در پاییز و زمستان با کمبود و قطع گاز مواجه بودند که امید است با پیگیری‌های انجام شده شاهد این گونه مشکلات در سال آینده نباشیم.
نعمت‌زاده در ادامه گفت: امید است با تلاش مضاعف تولیدکنندگان فولاد و با تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولادی اشتغالزایی خوبی برای جوانان کشور فراهم شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انجام سرمایه‌گذاری و طراحی صنعتی مراکز تولید فولاد، یادآور شد: تجهیزات صنعت فولاد ‌باید با بکارگیری استعدادهای جوانان ایرانی نه تنها به تأمین نیازهای داخلی منجر شود بلکه صادرات ‌محور نیز باشد.
وی با انتقاد ازاینکه در گذشته 7 تا 8 طرح فولادی با مشکلاتی نظیر کمبود و نبود آب، برق و حتی زمین برای احداث روبرو بوده است با پیگیری‌های به عمل آمده در صدد رفع مشکلات این طرح ها هستیم تا طرح‌ها فولادی زودتر به نتیجه برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در صنعت پتروشیمی با تلاش و کوشش خود و رصد آمار و اطلاعات توانستیم از رتبه 150به رتبه 35 برسیم و این موضوع در صنعت فولاد نیز باید دنبال شود.
وی با بیان اینکه تولید 14 تا 15 میلیون تن فولاد کافی نیست افزود: ‌باید تولید فولاد را به ظرفیت‌های ترسیمی آن نزدیک کنیم.
نعمت‌زاده همچنین افزود: فروش و صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی همیشه بوده ولی اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های طراحی، صنایع نوین و بکارگیری تکنولوژی مدرن کمتر به آن پرداخته شده که ‌باید در این جهت با جلب و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این مهم برسیم.
وی در ادامه با بیان اینکه ما آنقدر صنعتی هستیم که بیش از 80 درصد تجهیزات مربوط به تولید فولاد را در داخل تولید کنیم، یادآور شد: سایر کمبودهای دیگر را در این خصوص می‌توان با مشارکت واحدهای صنعتی دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های خارجی رفع کرد.
تصاویر
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولادی با ورود بخش خصوصی محقق می‌شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها