Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش تولید، سیاست کارخانجات فولاد در ماه های پایانی سال
 

کاهش تولید، سیاست کارخانجات فولاد در ماه های پایانی سال

شنبه، 03 اسفند 1392 | Article Rating
بازار فولاد همچنان با کاهش تقاضا روبرو است و طبق آمارهای به دست آمده تولید فولاد در کشور در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال فبل 30 درصد کاهش داشته و بیشترین کاهش مربوط به تولید میلگرد بوده است.
به گزارش استیل ایران به نقل از فولاد نیوز، در هفته ای که گذشت، قیمت بیلت با کمی تنزل روبرو بود. سایز 150 میلیمتر وارداتی هر کیلو از 1500 تومان به 1495 تومان رسید خریدارها بدنبال 1490 تومان بودند ولی فروشنده ها مقاومت می کردند.
قطع برق و کاهش تولید همراه با رکود بازار مقاطع، روند تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود اما واردکننده ها در برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند چون برای آنها تخفیف امکان پذیر نیست. از سوی دیگر بیلت محصول کارخانه های داخلی در قیمت 1410 تا 1440 تومان در سایز 120 میلیمتر جایگزین بیلت وارداتی شده است. تولید فولاد خوزستان همچنان در بورس در قیمت 1380 تومان با پرداخت اعتباری به فروش رسید، علیرغم تلاش بعضی از دست اندرکاران برای کاهش قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت این کارخانه همچنان ثابت مانده است. تعطیلی ناشی از سرما باعث کاهش عرضه بیلت به بازار شده است، از طرف دیگر ثبات نسبی قیمت طی سه هفته اخیر باعث به وجود آمدن این امیدواری شده که قیمت ها از این به بعد ثابت و یا رو به بالا خواهد بود به همین دلیل کارخانه ها امیدوارند در این روزهای پایانی سال به فروش خوبی برسند.
قیمت مقاطع در هفته گذشته ثابت ماند. تعطیلی و توقف تولید بعضی کارخانه ها در 14 روز قبل باعث شد بعضی از تقاضاهای عقب افتاده به بازار این هفته سرازیر شود با این حال قیمت ها تغییر نکرد. میله گرد سایز 8 تا 32 میلیمتر که هفته گذشته در اهواز 1624 تومان بود در پایان این هفته به 1625 تومان رسید متوسط قیمت میله گرد 16 تا 25 در هفته قبل 1685 تومان هر کیلو بود. در پایان این هفته به 1680 تومان رسید. متوسط قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان هفته قبل 1740 تومان بود که این هفته به 1734 تومان رسید.
دو نکته برای هفته های بعد قابل تامل است :اول اینکه کارخانه ها تلاش می کنند سطح قیمت را نگه دارند چون کاهش قیمت با توجه به پایه قیمت بیلت خوزستان برایشان امکان پذیر نیست، بنابراین سیاست کاهش تولید بهترین روش برای به حداقل رساندن نیازهای پولی آخر سال و حفظ قیمت است که همگی مجبور به رعایت آن هستند.
دوم امید به افزایش تقاضا ناشی از سرازیر شدن بخشی از پولهای انباشته شده در بورس به بازار فولاد، واقعیت این است که پولهای سرمایه گذاری شده در بورس با بازدهی منفی روبرو شده است. افت شاخص بورس باعث می شود بخشی از سرمایه های خارج شده از بازار فولاد به این قسمت باز گردد. ثبات قیمت فولاد می تواند به این روند کمک کند. این در حالی است که تقاضای واقعی بسیار کم است و تنها امیدواری به بهبود شرایط در سال آینده است.
ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر از اول هفته در قیمت 1840 تومان روی تریلی پیشنهاد می شد این روند تا پایان هفته ادامه داشت ضمن آنکه فروشنده ها زیاد بودند، واردات ماه گذشته همراه با قطعی برق کارخانه ها و افت تولید روبرو شده طبعا عرضه با تقاضا برابری کرده و یا کمی جلوتر است. اما ورق های ضخامت 3 میلیمتر به بالا محصول مبارکه با روند افزایش قیمت تا هر کیلو 10 تومان روبرو بود پیش بینی می شود با توجه به محدودیت شدید عرضه این روند ادامه یابد ولی چندان پایدار نمی تواند باشد چون بازار مصرف حداکثر تا پانزده روز دیگر دوام دارد. ورق های اکسین و کاویان با ضخامت زیر 15 میلیمتر به شدت با کمبود عرضه روبروست همینطور ضخامت های دیگر در تکاپوی افزایش قیمت هستند هفته قبل قیمت ها تا هر کیلو 20 تومان بالا رفت ولی با مقاومت تقاضا روبرو شد. این شرایط عرضه اگر ادامه پیدا کند، شاید کارخانه های فوق بتوانند تا 30 تومان افزایش قیمت را به بازار تحمیل کنند که سیاست کهنه ای برای کسب نقدینگی و حفظ فروش برای پایان سال است اما روند تقاضا پایدار نیست. کلا به نظر می رسد طرف عرضه توانسته خود را با کاهش تقاضا هماهنگ کند ولی این سربسری معلوم نیست به جذب سرمایه در حد انتظار کارخانه ها در پایان سال موفق باشد.
شاید سال آینده امیدی به تغییر تقاضا باشد که در این حالت قیمت ها به سرعت بالا خواهد رفت. نباید فراموش کرد که سیاست دولت کنترل تورم و ثبات نرخ هاست با بهبود روابط با خارج واردات بعنوان یک رقیب جدی مطرح خواهد بود. افزایش قیمت ها در پایان سال فرصت خوبی در اختیار واردکننده ها خواهد گذاشت تا در تعطیلات نوروز خریدهای خارجی را انجام دهند.
تصاویر
  • کاهش تولید، سیاست کارخانجات فولاد در ماه های پایانی سال
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها