Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رینگ معاملاتی فولاد رونق گرفت
 

رینگ معاملاتی فولاد رونق گرفت

شنبه، 03 اسفند 1392 | Article Rating
بازار فولاد هفته پرالتهابی را پشت سر گذاشت، با آنکه تا چهارشنبه دو هفته قبل (23 بهمن ماه) به علت تداوم رکود تقاضا، قیمت‌ انواع آهن‌آلات کماکان میل به کاهش داشت و اکثر سایزهای میلگرد روزانه به طور متوسط در بازه 5 تا 10 تومان کاهش می‌یافت، اما از ابتدای هفته گذشته ورق برگشت و روزهای افزایشی بازار فولاد آغاز شد.

فولادسازان در طول ماه‌های گذشته در تامین نقدینگی مورد نیاز خود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده‌اند و حتی با کاهش ظرفیت تولید سعی در سرشکن کردن بخشی از هزینه‌های خود داشته‌اند، اما از یکسو با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش هزینه‌های جاری تولیدکنندگان و از سوی دیگر اخبار مربوط به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آتی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که منجر به افزایش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده محصول نهایی می‌شود، فولادسازان به خصوص خصوصی‌ها از هفته پایانی بهمن ماه در یک حرکت دسته جمعی با آنکه قیمت شمش ثابت یا در برخی روزها حتی کاهشی بود، قیمت‌های پیشنهادی تولیدات خود را افزایش دادند.
شنبه بهای آهن‌آلات تا سقف 6/1 درصد در بازار تهران افزایش یافت، یکشنبه این رقم به 2/2 درصد رسید. دوشنبه در حالی‌که سایزهای نرمال میلگرد ثبات قیمت را تجربه کردند، اما باقی محصولات فولادی تا 9/0 درصد افزایش قیمت یافتند. سه شنبه جهت نرخ‌ها برگشت و اغلب سایزهای میلگرد و شاخه‌های تیرآهن تا کف 6/0 درصد افت کردند، اما روز چهارشنبه با رقابتی که روی خرید برخی محصولات ذوبی در رینگ فولاد رخ داد، اکثر سایزهای میلگرد رشد کم سابقه 5 درصدی قیمت را تجربه کردند.
به این ترتیب قیمت‌هایی که روز پایانی معاملات فولاد در بازار آزاد به ثبت رسید، همان نرخ‌های اواسط آذرماه بازار فولاد را منعکس کرد؛ در واقع در کمتر از یک هفته تمامی سایزهای میلگرد و انواع ورق‌های فولادی با کنترل‌های دستوری حجم عرضه و افزایش نرخ‌های پیشنهادی فولادسازان، خود را به سطح قیمت‌های 5/2 ماه گذشته رساندند. از سوی دیگر طی هفته گذشته همزمان با روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار فولاد، حجم معاملات عمده نیز در بازار و بورس کالا افزایش یافت. درحالی‌که در تمام ماه‌های پس از انتخابات، معامله‌گران و واسطه‌ها به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها کمترین رغبتی به خرید نداشتند و موجودی انبار فروشندگان عمده و خرد آهن بسیار پایین و تقریبا خالی بود، مسیر صعودی قیمت‌ها در آخرین هفته بهمن ماه شرایطی را مهیا ساخت تا این طیف، سرانجام خریدهای تجاری پایان سال خود را آغاز کرده و موجودی خالی انبارهای خود را پر کنند. البته در این چند روز رونق معاملات مقاطع فولادی نیز در بورس کالا به رغم روند رکودی آن در طول ماه‌های گذشته کاملا مشهود بود؛ چراکه اغلب عرضه‌های فولادی هفته قبل مورد اقبال خریداران قرار گرفت و با درصد بالایی به فروش رسید.  رینگ معاملاتی فولاد در هفته گذشته شاهد عرضه 453 هزار و 270 تنی مقاطع فولادی و مواد اولیه‌ای از قبیل شمش و اسلب بود که نزدیک به 95 درصد از آنها به فروش رسید و در نوع خود یک رکود هفتگی بسیار عالی را برای معاملات محصولات فولادی رینگ فولاد از تیرماه سال جاری تا کنون ثبت کرد.

رشد تولید فولاد ایران در ماه ژانویه
خبرگزاری تسنیم- تولید فولاد ایران در نخستین ماه ۲۰۱۴ با رشد ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 35/1 میلیون تن رسید.
انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از افزایش تولید فولاد ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی خبر داد. تولید فولاد ایران در ژانویه 2013 بالغ بر 111/1 میلیون تن بود كه این رقم در ژانویه امسال به 35/1 میلیون تن افزایش یافته است.  البته تولید فولاد ایران در ژانویه 2014 نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است.
بر اساس این گزارش تولید فولاد جهان در نخستین ماه سال جاری میلادی با کاهش حدود 5/0 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 7/129 میلیون تن رسیده است. 
از سوی دیگر تولید فولاد ایران در سال 2013 با رشد 6/6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 421/15 میلیون تن رسید و ایران پانزدهمین فولادساز جهان در این سال شد.
افزایش تولید فولاد ایران در حالی است که کشورهای غربی این صنعت را تحریم و فروش تجهیزات و مواد اولیه ساخت فولاد به ایران را ممنوع کرده‌اند.

 

تصاویر
  • رینگ معاملاتی فولاد رونق گرفت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها