Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ایران مکانی مناسب برای تولید فولاد خام
 

ایران مکانی مناسب برای تولید فولاد خام

دوشنبه، 05 اسفند 1392 | Article Rating
با توجه به شرایط کشورمان که معادن سنگ آهن، انرژی و دسترسی به آب های آزاد را دارد مسلم است که بهترین مکان جهت تولید فولاد در داخل کشور است لذا شایسته ترین سیاست برای دولت ما تولید محصول نهایی چه در زمینه نفت و چه فولاد به جای خام فروشی است.
 در این زمینه رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است سیاست بلند مدت دولت باید به گونه ای تنظیم گردد که همان طور که ارزش افزوده پلکانی محاسبه میشد، عوارض برای صادرات مواد خام مثل سنگ آهن نیز همین به همین روش محاسبه گردد.
وی افزود: این مسئله باعث سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید مواد اولیه فولادسازها از سنگ آهن خواهد شد و باعث می شود مسئله مواد اولیه فولاد سازها حل شود و ارزش افزوده ایجاد شود و در کنار این عوامل باعث اشتغال زایی می گردد.
جهان بخش شکری مدیر عامل مجتمع حهان فولاد غرب در این زمنیه گفت: وضع عوارض بر سنگ آهن می تواند به نحوی باشد که به عنوان مانعی برای خام فروشی مورد استفاده واقع شود و از محل همین عواید ایجاد واحدهای صنعتی فرآوری را تسهیل و میسر نماید تا زمینه حفظ ارزش افزوده حاصله در داخل کشور فراهم آید و از این عمل فعالان و کارگران نیز منتفع شوند.
شکری معتقد است توسعه صنایع در بخش صنایع معدنی همزمان با توسعه معادن می تواند به استحصال منافع کلان در اقتصاد ما کمک نماید البته باید توجه داشت که قطع کامل صادرات سنگ آن به طور ضربتی نیز قطعا موجب بیکاری قسمت قابل توجهی از نیروی کار شاغل فعلی شده و بهره بردارانی که در سال های متمادی مبادرت به خرید و استقرار ماشین آلات نموده اند را با ضرر و زیان و خطر ورشکستگی می نماید.
در همین خصوص نوید ایزد پناه عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفتگو با مجله چیلان گفت: یکی از عوامل مزیت نسبی تولید فولاد در ایران ، میزان دخایر بالای سنگ آهن در کشور است.
وی افزود: میزان ذخایر زمین شناسی سنگ آهن در ایران حدود 5/4 میلیارد تن برآورد شده که 5/2 میلیارد تن آن قطعی است و بیشتر این ذخایر در مناطق مرکزی، گل گهر و سنگان خراسان هستند و پیش بینی می شود این مناطق به ترتیب دارای 2، 1 و 2/1 میلیارد تن ذخایر احتمالی باشند.
وی گفت پیشنهاد می کنیم که از خام فروشی جلوگیری شود در این صورت در تجارت بین المللی فولاد ارزش افزوده بیشتری ایجاد گشته و تراز تجاری صنعت فولاد ایران مثبت و توسعه صادرات در این صنعت محقق خواهد شد.
در همین خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره‌ پیشنهاد ارائه شده به چینی‌ها در زمینه‌ی تولید فولاد خام در مناطق آزاد ایران با استفاده از سنگ آهن ایران گفت: این موضوع درخواست ما از چینی‌ها بوده و بندرعباس مکان مناسبی برای انجام این کار است. بنابراین امید است به زودی شرایطی فراهم شود که دیگر سنگ آهن خام از ایران صادر نشود.
تصاویر
  • ایران مکانی مناسب برای تولید فولاد خام
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها