Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
راهکارهای تحقق اهداف صنعت فولاد در افق 1404
 

راهکارهای تحقق اهداف صنعت فولاد در افق 1404

ﺳﻪشنبه، 20 اسفند 1392 | Article Rating
بهرام سبحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه در سال جاری 15میلیون تن فولاد خام تولید شده است، گفت: ظرفیت نصب شده فولاد کشور در حال حاضر حدود 20میلیون تن است و با تولید جهانی فولاد که بیش از یک ونیم میلیارد تن است، ایران سهم یک درصدی دنیا را دارد.
رئیس هیات مدیره انجن تولیدکنندگان فولاد افزود: چین با 790میلیون تن در رتبه اول قرار دارد و البته کشورهای آمریکا، ژاپن اتحادیه اروپا نیز در کنار چین بالاترین رشد تولید را درسال 2013 نسبت به سال قبل از آن تجربه کرده اند.
وی با بیان اینکه صنعت فولاد یک صنعت مادر به شمار می رود، گفت: چنانچه بخواهیم به اهداف 1404برسیم، باید تولید فولاد کشور با یک و نیم برابر افزایش به حدود 55میلیون تن برسد.
به گفته سبحانی، در 12 سال آینده تولید فولاد باید به میزان 35 میلیون تن اضافه شود و این در شرایطی است که تأمین مواد اولیه تولید این میزان فولاد 80میلیون تن کنستانتره سنگ آهن است که البته باید معادن تأمین کننده آن نیز مشخص شود.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات مشکلات پیش روی صنعت فولاد تولید آن را کند می کند؛ به این معنا که در زمستان جاری یک ماه گاز صنایع قطع بود و همین امر تولید آنها را حداقل یک دوازدهم کاهش داد در حالی که هزینه ها همچنان در این تولید حتی با قطعی گاز تحمیل می شود.
رئیس هیات مدیره انجن تولیدکنندگان فولاد گفت: یک واحد یک میلیون تنی فولاد 44هزار متر مکعب گاز می خواهد و بنابراین قطع گاز و توقف تولید عدم النفع نیست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت فولاد به سمت احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی در حال حرکت است و باید زیرساخت های توسعه فولاد نیز در کشور فراهم شود.
همچنین در ادامه رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز خاطرنشان کرد: مجموع تولید کل محصولات فولادی در 10ماهه سال92، 14میلیون تن بوده که نسبت به سال91، 5درصد کاهش تولید را نشان می دهد.
وی افزود: واردات نیز در ده ماهه 2میلیون 200هزار تن رسیده در حالی که در سال 91 این عدد 3میلیون تن بوده و هم اکنون با کاهش 28درصدی مواجه است.
به گفته خلیفه سلطان، در سال 92 کل تولید فولاد خام کشور حدود 13میلیون تن بوده که در سال 92 نسبت به سال91، 9درصد افزایش تولید را نشان می دهد، ضمن اینکه در واردات فولاد خام طی 10ماهه سال 92 670 هزار تن واردات صورت گرفته در حالی که در سال 91 این رقم 270 هزار تن بوده است.
وی افزود: در واردات با 28درصد رشد منفی مواجه هستیم که ناشی از رکود حاکم در اقتصاد در سال جاری بوده است.
خلیفه سلطان ادامه داد: فشار رکود داخل و ضرورت صادرات سبب آزادسازی صادرات محصولات فولادی در 6ماهه پایانی سال 92 شد.
همچنین در ادامه، طاهرزاده عضو هیأت مدیره انجمن فولاد نیز گفت: سال 92 بازار فولاد و محصولات فولادی را با قیمت های بالا شروع کردیم که البته در انتهای سال به رقم مناسب تری رسید و البته افزایش تولید در کشور رخ داد.
وی افزود: در مورد محصولات فولاد نیز تعدادی کارخانه افتتاح و برخی نیز افزایش تولید دادند و در مورد محصولات نوردی نیز کارخانجات زیادی راه اندازی و افزایش تولید دادند.
به گفته طاهرزاده، هیچ یک از بانکها برای تولید فولاد ال سی 30درصدی باز نکردند و تا به امروز هیچ یک از تولیدکنندگان نتوانسته اند به این منبع تامین مالی دست یابند.
وی اظهار داشت: قرار بر این بود که بدهکاران ارزی بخاطر اختلاف ارز دولتی و مرکز مبادله با عدم ارائه تسهیلات از سوی بانکها مواجه نشوند و این در شرایطی است که هیچ یک از بانکها به این تعهد خود عمل نکردند.
تصاویر
  • راهکارهای تحقق اهداف صنعت فولاد در افق 1404
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها