Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
محدود شدن معاملات فولاد تا پس از تعطیلات
 

محدود شدن معاملات فولاد تا پس از تعطیلات

یکشنبه، 25 اسفند 1392 | Article Rating
همانطور که انتظار می‌رفت با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مبادلات بازار فولاد بسیار جزئی و محدود شده و عملا به پس از تعطیلات سال آینده موکول شده است .
 بر همین اساس روز گذشته علاوه بر اینکه در بازار تهران و شهرستان‌ها بهای آهن‌آلات نسبت به آخرین قیمت ثبت شده در هفته گذشته تغییر چندانی نکرد و تنها تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان در برخی شاخه‌ها در محدوده 5 تا 10 هزار تومان کاهش یافت، اغلب فولادسازان بخش خصوصی نیز بدون نوسان نرخ محصولات خود را در بازار غیررسمی عرضه کردند.
روز گذشته در مبادی ورودی کشور نیز به علت کمتر شدن دامنه نوسانات نرخ ارز، شاهد ثبات قیمت انواع محصولات فولادی وارداتی به کشور بودیم، به طوری که شمش بلوم اعم از نوع ترکیه‌ای، روس و چینی با همان قیمت‌های چهارشنبه هفته گذشته پیشنهاد شد و کلاف میلگرد هم همان بهای پیشین را در مبادلات روزانه به ثبت رساند.
در این شرایط که بازار وارد فاز استراحت شده و رویداد خاصی در سطح قیمت‌ها و معاملات بازار تا پایان سال رخ نمی‌دهد بسیاری از معامله‌گران پیش‌بینی‌هایی مرتبط با تغییرات نرخ‌ آهن‌آلات از سال آینده می‌کنند. اغلب فعالان بازار معتقدند، قیمت میلگرد در هفته دوم فروردین حدود 50 تا 100 تومان در هر کیلو افزایش می‌یابد، به این دلیل که تعداد فروشندگان و به تبع آن حجم عرضه‌های فولادی کم می‌شود، اما از اوایل اردیبهشت ماه به بعد دوباره قیمت‌ها به سطوح قبلی بازمی‌گردد و بازار روال عادی خود را پی‌ می‌گیرد.
در همین حال رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز به تشریح اتفاقات بازار فولاد از اواخر بهمن‌ماه تاکنون پرداخت و گفت: در این دوره حدودا یک ماهه به علت پیش‌بینی تاثیر برخی فاکتورهای اثرگذار بر افزایش قیمت نهایی محصولات فولادی از سال آینده مانند افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده و اجرای گام دوم از هدفمندی یارانه‌ها، معاملات پایان سال بازار فولاد راه افتاد و موجودی خالی انبارهای آهن‌فروشان تا حدودی پر شد.
محمد آزاد افزود: در این میان افزایش نرخ‌های پیشنهادی تولیدات فولادسازان خصوصی و دولتی نیز از جمله فولاد خوزستان (به علت افزایش قیمت پایه شمش بلوم در بورس کالا) در التهاب قیمت‌ها بیش از پیش اثر گذاشت که در نتیجه آن نیز بر حجم خریدهای معامله‌گران در این روزها افزوده شد. به گفته وی معاملاتی که طی این دوره از طریق بازار آزاد و بورس کالا انجام شد تا حدود زیادی کمک کرد تا فولادسازان بر چالش تامین نقدینگی مورد‌ نیاز خود غلبه کنند و آهن فروشان نیز که در طول ماه‌های گذشته به علت رکود، موجودی انبارهای خود را خالی نگه داشته بودند به خریدهای احتیاطی و انباری پایان سال مبادرت ورزند.
آزاد ادامه داد: هم‌اکنون قیمت‌ها برگشته و معاملات فولاد بسیار محدود و ناچیز شده است و فولادسازان و آهن فروشان در هفته پایانی اسفند ماه درگیر انبارگردانی و حساب و کتاب‌های آخر سال هستند، مضاف بر اینکه تحویل بار آهن نیز به علت برخی عوامل از جمله افزایش هزینه کرایه حمل بار تریلی‌ها از رقم 700 هزار تومان پیشین به حدود یک میلیون تومان در روزهای اخیر و از سوی دیگر اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها، به پس از تعطیلات سال جدید موکول شده است، بنابراین باید گفت بازار خود به خود به یک رکود ناخواسته در روزهای اخیر وارد شده است.
رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در ادامه به جزیی شدن معاملات در بازار آهن و بورس کالا در طول ایام نوروز اشاره و اظهار کرد: قیمت‌ آهن‌آلات تا پس از پانزدهم فروردین ماه دچار افت و خیز چندانی نخواهد شد؛ چراکه تنها تعداد معدودی آهن فروش در این دوره در بازار حاضر خواهند شد و در بورس کالا نیز نهایتا 4 یا 5 روز شاهد عرضه محصولات فولادی خواهیم بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، آزاد به مصوبه اخیر گمرک هم مبنی بر آزادسازی صادرات انواع محصولات فولادی بدون اخذ مجوزهای صادراتی لازم اشاره کرد و در این زمینه افزود: معتقدم صادرات انواع محصولات فولادی برای فولادسازان نسبت به فروش محصول در بازارهای داخلی به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود، زیرا صادرات فولاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیست، به همین علت تولیدکننده نسبت به زمانی که محصول خود را در داخل کشور می فروشد و برای هر کیلو آهن‌آلات تولیدی حدود 150 تومان هزینه مازاد به علت افزایش 2 درصدی رقم مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد، سود بیشتری از صادرات فولاد به دست می‌آورد. 
تصاویر
  • محدود شدن معاملات فولاد تا پس از تعطیلات
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها