Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی پس از توافق ژنو

دوشنبه، 26 اسفند 1392 | Article Rating
آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه سال ٢٠١٤ به بالاترین سطح از دسامبر ٢٠١٢ رسیده است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد در پی توافق هسته ای ژنو، صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین سطح خود از ماه دسامبر سال ٢٠١٢ میلادی رسید.

براساس ارزیابی آژانس، خریداران در ماه گذشته میلادی به طور میانگین روزانه یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کردند.

این گزارش می افزاید: در حالی که صادرات نفت خام ایران به هند و چین در ماه فوریه با افت روبه رو بوده اما در مقابل عرضه نفت این کشور به ژاپن و کره جنوبی افزایش یافته است.

در پی توافق هسته ای ژنو، محدودیت ها علیه فروش نفت خام ایران و خدمات وابسته به آن مانند بیمه محموله های نفتی کاهش یافت و مشتریان اصلی نفت خام ایران براساس توافقنامه موقت هسته ای می توانند به سطح کنونی واردات نفت خام خود از ایران ادامه دهند و نیازی به کاهش خرید نفت از ایران ندارند.

این گزارش می افزاید که ذخیره سازی نفت خام ایران روی دریا در پایان ماه فوریه با دو میلیون بشکه افزایش به مجموع ٣٢ میلیون بشکه رسیده در حالی که این مقدار در پایان ماه ژانویه ٣٠ میلیون بشکه بود و ٦ میلیون بشکه از این ذخیره سازی ها روی شناورهایی در آبهای چین انجام شده است.

آژانس بین المللی انرژی، مذاکرات کاشناسان ایران و گروه ١+٥ در ماههای فوریه و مارس سال ٢٠١٤ را سازنده و مفید ارزیابی کرده است.

این گزارش نشان می دهد خرید نفت خام ژاپن و کره جنوبی از ایران به ترتیب ١٥٥ هزار بشکه و ١٤٥ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: کره جنوبی در ماه فوریه سال ٢٠١٤ میلادی واردات نفت خام از ایران را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ١٠٤ درصد افزایش داد.

این رشد چشمگیر خرید نفت ایران در حالی صورت می گیرد که پالایشگاه های کره ای در ماه مارس وارد فصل تعمیرات و خاموشی کامل می شوند.

براساس اطلاعات اداره گمرک کره جنوبی، این کشور در ماه فوریه در مجموع یک میلیون و ١٠٠ هزار تن نفت خام و یا روزانه ٢٩٤ هزار و ٦٩ بشکه نفت از ایران وارد کرد که این رقم ٤,٥ برابر ماه ژانویه و دو برابر مدت مشابه سال گذشته است.

کره جنوبی در دو ماه نخست سال جاری میلادی روزانه ١٧٣ هزار و ٧٤٤ بشکه نفت خام از ایران وارد کرده که در مقایسه با سال گذشته ٢,٣ درصد رشد نشان می دهد.

همچنین این مقدار نسبت به میانگین واردات نفت روزانه ١٣٤ هزار بشکه ای کره جنوبی از ایران در سال ٢٠١٣، حدود ٣٠ درصد افزایش یافته است.

یک مقام پالایشگاهی کره گفت: دو پالایشگاه کره جنوبی باید پیش از آغاز فصل تعمیر و نگهداری خود در ماه مارس امسال مقدار بیشتری نفت خریداری می کردند، به طور معمول پالایشگاهها پیش از آغاز فصل تعمیر و نگهداری و پس از آن برای این که بتوانند به تعهدهای واردات خود عمل کنند، نفت بیشتری می خرند.

چهار خریدار بزرگ نفت ایران یعنی هند، ژاپن، کره جنوبی و چین در ماه ژانویه به دنبال تعلیق بخشی از تحریم های ایران توانستند واردات نفت خام از ایران را افزایش دهند و به یک میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز برسانند.



** افزایش صادرات محصولات پتروشیمی

توافق ژنو تنها زمینه افزایش صادرات نفت خام را فراهم نکرد بلکه محدودیت های صادرات محصولات پتروشیمی را نیز کاهش داد.

در چارچوب توافق هسته ای ژنو، آمریکا ١٤ شرکت بزرگ پتروشمی ایران را از فهرست تحریم ها خارج کرد که براساس آن، خریداران می توانند به راحتی به سراغ محصولات پتروشیمی ایران بیایند.

محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از روند روبه رشد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای آسیایی در ماه های اخیر خبر می دهد و می گوید: کاهش تحریم ها هم اکنون سبب افزایش فروش محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای آسیا شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: فروش محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای آسیایی پیشرفت هایی داشته است. پس از نفت خام محصولات پتروشیمی یکی از منابع عمده درآمدی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

پیوندی تصریح کرد: از سرگیری همکاری با شرکت های اتحادیه اروپا که هم اکنون نمی توانند فنآوری های خود را به ایران بفرستند، می تواند سود بیشتری برای صنایع داخلی به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران هم اکنون ارتباط با شرکت های اروپایی را آغاز کرده و در نظر دارد ماه ژوئن سال ٢٠١٤ آنها را برای حضور در یک کنفرانس پتروشیمی در تهران دعوت کند.

علی محمد بساق زاده مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این خصوص اظهار داشت: با رفع تحریم ها، محصولات پتروشیمی ایران علاوه بر کشورهای آسیایی و آفریقایی به اروپا نیز صادر می شود.

وی با بیان اینکه، مهم ترین بازار محصولات پتروشیمی ایران در آسیا، آسیای دور و آفریقا قرار دارد، گفت: با رفع تحریم ها، در نظر داریم که محصولات پتروشیمی را علاوه بر کشورهای آسیایی و آفریقایی به اروپا نیز صادر کنیم.

وی گفت: البته پیش از این نیز محصولات خود را از طریق واسطه ها و به صورت غیرمستقیم به اروپا صادر می کردیم که با رفع تحریم، صادرات به اروپا با سهولت بیشتری انجام می شود.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: همچنین شرکت هایی که در گذشته مواد شیمیایی و قطعات یدکی را از طریق واسطه ها به ایران می دادند، با رفع تحریم ها مستقیما با ایران ارتباط برقرار می کنند.

وی با بیان اینکه رفع تحریم ها باعث تنوع بخشی بیشتر بازار محصولات پتروشیمی ایران می شود، خاطرنشان کرد: رفع تحریم ها، با افزایش بازارها، باعث افزایش قیمت محصولات پتروشیمی صادراتی ایران نیز شده است.



** نگرانی لابی صهیونیسم از افزایش صادرات نفت ایران

مارک والاس مدیر لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای با انتشار بیانیه ای در واکنش به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی در مورد افزایش قابل توجه میزان صادرات نفت ایران در ماه های ژانویه و فوریه اظهار نگرانی کرد.

در بیانیه مارک والاس مدیر لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای نیز آمده است: اکنون دیگر مسلم شده که توافق ژنو خیلی بیشتر از آنچه که دولت اوباما شرح داده بود، عاید ایران کرده است، لذا ما از اوباما و دولت وی می خواهیم که اطمینان بخشی های قبلی خود به مردم امریکا مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه باقی خواهد ماند را پس بگیرد و اجازه افزایش صادرات نفت ایران را ندهد.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان بخشی های قبلی اوباما در مورد تحریم ها علیه ایران دیگر مطابقتی با واقعیت ندارد، خاطر نشان می کند: در حقیقت، صادرات نفت ایران از ماه اکتبر تاکنون 85 درصد افزایش یافته است.

در این بیانیه تصریح شده است، با گذشت کمتر از 2 ماه از اجرای توافق ژنو، ایران بیش از 7 میلیارد دلار از کاهش تحریم ها منتفع شده است.

والاس اعلام کرد: کاخ سفید برآورد کرده که ایران 6 تا 7 میلیارد دلار از کاهش تحریم ها منتفع خواهد شد، اما ارزش واقعی کاهش تحریم ها بالاتر از 20 میلیارد دلار است. 
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها