Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 چالش جدید صنایع، کمبود برق
 

چالش جدید صنایع، کمبود برق

یکشنبه، 24 فروردین 1393 | Article Rating
عدم سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه برق کشور در هشت سال گذشته موجب شده تا صنایع با چالش جدیدی مواجه شوند؛ چالشی که عبور از آن به توسعه شبکه برقی کشور گره خورده است.
آنچه مسلم است و فعالان اقتصادی نیز بر آن تاکید دارند توسعه شبکه برقی کشور ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد. ارتباطی که ظاهرا با منفی شدن نوار رشد اقتصادی کشور طی هشت سال گذشته و رسیدن رشد اقتصادی به منفی 1/5 درصد به فراموشی سپرده شد و دولت‌های نهم و دهم نیز از سرمایه‌گذاری جدید در این بخش خودداری کردند که این امر موجب شد تا شبکه برقی کشور متناسب با برنامه‌ریزی صورت گرفته رشد نکند. اقدام صورت گرفته درحالی است که با بهبود روابط تجاری هم اکنون شرایط برای رشد بخش اقتصادی و بالطبع رشد بخش صنعت فراهم شده و به نظر می‌رسد فراهم نبودن زیرساخت‌های داخلی چالش جدیدی را برای این بخش در آینده ایجاد خواهد کرد.
براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت توانیر سهم بخش صنعت از مصرف برق کشور معادل 2/32 درصد، کشاورزی 8/12 درصد، خانگی 33 درصد و سهم بخش عمومی به 13 درصد می‌رسد و آنچه مسلم است با افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی این بخش نیازمند سهم بیشتری از شبکه برق کشور خواهد بود و عبور از این چالش نیازمند برنامه‌ریزی جدی در توسعه شبکه برقی کشور است.  
حمیدرضا صالحی عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است در هشت سال گذشته سرمایه‌گذاری جدیدی برای گسترش شبکه برقی کشور صورت نگرفته و نیروگاه‌های راه‌اندازی شده نیز مربوط به دولت قبل بوده است.
به گفته صالحی، بیشترین نگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش برق به بخش خصوصی بوده، اما واقعی نبودن قیمت برق موجب شد تا این بخش نیز به میدان نیاید که این امر کمبود ظرفيت توليد برق کشور را موجب شد.
این عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق به طرح این سوال که آیا شبکه برقی کشور کشش رشد اقتصادی کشور را دارد پرداخته و در این خصوص می‌گوید: آنچه مسلم است اينكه رشد اقتصادی با توسعه شبکه برقی کشور در ارتباط است و در صورتی که رشد اقتصادی به سمت مثبت حرکت کند و صنایع به ظرفیت اسمی خود برسند باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیقی صورت داد.
رشد شبکه برقی کشور برای 20 سال آینده یکی دیگر از مواردی است که صالحی به آن اشاره کرده و می‌گوید: برای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باید به سمت تولید بيشتر حرکت کنیم و در این خصوص نیز باید ظرفيت شبکه برقی کشور در 20 سال آینده به 200 هزار مگاوات برسد.
از برنامه‌های طولانی مدت که بگذریم این سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایط کنونی شبکه برق کشور می‌تواند پاسخگوی نیاز صنایع کشور باشد. صالحی در این خصوص می‌گوید: واقعی شدن قیمت برق این امکان را به‌وجود می‌آورد تا با صرفه‌جویی‌هایی که صورت می‌گیرد بخشی از مشکل کمبود برق جبران شود. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز باید از ظرفیت‌های خود به طور کامل استفاده کند تا بتوان از این مشکل عبور کرد.
نوسازی شبکه برقی کشور یکی دیگر از مواردی است که عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق به آن اشاره کرده و می‌گوید: جلوگیری از هدررفت انرژی نیز می‌تواند بخشی از کمبود برق را جبران کند، چرا که در برخی از مناطق با هدررفت 33 درصدی مواجهیم و بازگرداندن این تلفات به شبکه می‌تواند بخشی از این کمبود را جبران کند.
استفاده از صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه برقی کشور یکی دیگر از راهکارهایی است که صالحی به آن اشاره کرده و می‌گوید: با گرفتن تسهیلات از صندوق توسعه ملي امکان راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک به وجود می‌آید و با ورود این نیروگاه‌ها به شبکه می‌توان به بخشی از نیاز برق پاسخ داد. عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق در خصوص اینکه آیا می‌توان سال جاری را بدون خاموشی سپری کرد نیز می‌گوید: می‌توان بدون خاموشی عبور کرد به شرط اینکه از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و برای سال‌های آینده برای توسعه شبکه، ظرفیت سازی کنیم.
افزایش پنج درصدی برای تابستان
به گفته محمد فارسی رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق، در حال حاضر هیچ راهکار عملی برای عبور از مشکل كمبود برق در نظر گرفته نشده و بودجه اختصاص‌یافته نیز جوابگوی توسعه شبکه برقی کشور نیست.
فارسی نیز معتقد است امکان جبران بخشی از مازاد تقاضا با صرفه‌جویی فراهم خواهد شد و برای جلوگیری از کمبود برق در تابستان نیز هرساله افزایش پنج درصدی تولید خواهیم داشت تا با مشکل مواجه نشویم.
رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در خصوص اینکه آیا صنایع در تابستان با مشکل کمبود برق مواجه خواهند شد نیز اظهار کرد: هنوز مشخص نیست بخش صنعت در سال جاری چه میزان رشد را تجربه خواهد کرد، چرا که رشد این بخش به فراهم شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد و به دلیل اینکه هنوز این زیرساخت‌ها فراهم نشده، نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.
احمد پورفلاح رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه برق و گاز جزو اصلی بخش مولد کشور محسوب می‌شوند می‌گوید: پیش از این بخش صنعت با کمبود گاز مواجه بود، مشکلی که با موافقت دولت نهم و دهم مبنی بر جلوگیری از قطع گاز صنایع در ماه‌های پر مصرف سال این مشکل برطرف شد و با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در رده صنایع انرژی‌بر قرار دارند باید از قطع برق آنها در زمان اوج مصرف برق نیز جلوگیری کرد.
پورفلاح با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی سیمان، شیشه و فولاد وابستگی بسیاری به برق دارند و در صورت قطع برق خطوط تولید آنها با مشکل مواجه می‌شود می‌گوید: صنایع کانی و معدنی نیز با قطع برق با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با توجه به افزایش قیمت برق امیدواریم شاهد قطع برق نباشیم نیز می‌گوید: همه ساله با شروع فصل گرم، هشدارها درخصوص قطع برق داده می‌شود، اما تاکنون قطعی جدی در این خصوص نداشتیم و امیدواریم  سال جاری نیز بدون مشکل در این خصوص سپری شود.
فعالیت با 30 تا 40 درصد ظرفیت

تصاویر
  •  چالش جدید صنایع، کمبود برق
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها