Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دلار 93 رکورد زد

دوشنبه، 25 فروردین 1393 | Article Rating
طي 2 روز گذشته كه بازارهاي جهاني طلا در تعطيلات به سر مي‌بردند، نوسانات دلار بود كه به بازارهاي نقدي و آتي سكه جهت مي‌داد. دلار تا ميانه معاملات روز شنبه در محدوده 3070 تا 3080 تومان نوسان مي‌كرد، اما با نزديك شدن به ساعات پاياني معاملات اين روز، با ورود تقاضاي جديد به بازار دلار، بهاي اين ارز تا 3116 تومان بالا رفت؛ اين در حالي بود كه دلار در يك ماه اخير تنها يك بار توانسته بود از سطح 3100 تومان عبور كند؛ آن هم چهارشنبه گذشته بود كه قيمت اين ارز به 3120 تومان هم رسيد. حالا اما دلار در حال ثبت ركوردهاي جديدي است. روز گذشته در همان آغاز دادوستدها در بازار آزاد، قيمت اين ارز به 3128 تومان هم رسيد.

اغلب فعالان بازار ارز معتقدند دليل باقي ماندن دلار در مدار صعودي، انتظارات از اعلام نرخ جديد بنزين است. در همين راستا روز گذشته جايگاهداران بنزين هم برای دريافت و اعمال اين نرخ اعلام آمادگی کردند. از روز پنجشنبه كه بهاي دلار رو به افزايش گذاشته، تا ديروز 74 تومان معادل 5/1 درصد رشد داشته است. البته هم روز شنبه و هم ديروز، دلار پس از رسيدن به يك سقف قيمتي، از مسير خود برگشت. به گفته معامله گران بازار ارز، دليل اين مساله تزريق دلار توسط بانك مركزي براي جلوگيري از افزايش بيش از حد قيمت عنوان مي‌شود.

با ريزش 7 دلاري بهاي اونس طلا در روز جمعه و ركود نسبي بازار دلار تا ميانه معاملات روز شنبه، بازارهاي نقدي و آتي سكه بدون نوسان شديد قيمتي تاحدودي از بهاي سكه‌ها كم كردند. اين روند آرام تا ميانه روز ادامه داشت تا زماني كه با ورود تقاضاي جديد براي دلار، اين ارز در مدت كوتاهي با افزايش به 3116 تومان رسيد. اين مساله موجب شد تا بازارهاي سكه تغيير جهت دهند و در مسير صعودي گام بردارند. به اين ترتيب بر قيمت سكه‌هاي بازار نقدي حدود 5000 تومان - به نسبت بهاي روز پنجشنبه - افزوده شد و تابلوي آتي سكه هم به سبز تغيير رنگ داد.

حركات اين روزهاي دلار به شدت بازار آتي سكه را تحت تاثير قرار داده است. روز گذشته هم بر قيمت سكه‌هاي آتي در همان آغاز به كار بازار، بين سه تا 29 هزار تومان افزوده شد. اين در حالي بود كه قيمت سكه نقدي حدود 6000 تومان افزايش داشت. در همان زمان قيمت نزديك ترين سررسيد آتي يك ميليون تومان بود يعني 23 هزار تومان بالاتر از سكه نقدي. در ادامه معاملات ديروز تا 37 هزار تومان - بیش از سه درصد - بر قيمت سررسيد آبان افزوده شد؛ اما دلار پس از رسيدن به 3128 تومان، مسير رفته را بازگشت و تا 3102 تومان افت كرد؛ همزمان بازار آتي سكه نيز تا حدودي از قيمت‌ها كاست.

از سوي ديگر اغلب پيش‌بيني‌ها براي قيمت جهاني طلا در هفته جاري - كه معمولا در تعطيلات پايان هفته ميلادي صورت مي‌گيرد - حاكي از افزايش قيمت اين فلز است. همين پيش‌بيني در هفته گذشته نيز صورت گرفته بود. در اين هفته بر قيمت طلا حدود 21 دلار معادل 6/1 درصد افزوده شد. در شرايط فعلي برخي كارشناسان اقتصادي نيز پيش بيني مي‌كنند قيمت طلا در روزهاي آينده با سطح مقاومتي 1325 تا 1330 دلاري روبه‌رو خواهد بود. در هفته گذشته طلا از سد مقاومتي 1310 دلاري عبور كرده بود.

در بازار سكه آتي، همچنان خوش اقبال‌ترين سكه، سررسيد آبان است. در 2 روز گذشته اين سررسيد باز هم بيشترين تعداد قراردادهاي باز را در اختيار داشت. به اين ترتيب تعداد قراردادهاي باز سررسيد آبان به تنهايي معادل سه سررسيد ديگر بود. 

از سوي ديگر روز شنبه قيمت سررسيدهاي شهريور و آبان بيش از حد بالا بود و بهاي سررسيد تير از ميزان انتظار پايين‌تر بود. به اين ترتيب سود آربيتراژي سالانه خريد سررسيدهاي ارديبهشت و تير حدود  26 درصد و شهريور و آبان به ترتيب 30 و 33 درصد بود؛ به اين معني كه به‌طور مثال سود سالانه خريد سكه آبان به نسبت سكه نقدي، 33 درصد بالاتر است. 

يك دليل اين مساله نقدشوندگي بهتر سررسيد آبان است. عمدتا كساني كه در آتي سكه روزانه كار مي‌كنند و نوسان گيرند، سررسيد آبان را به دليل حجم معاملات بيشتر و ريسك نقدشوندگي كمتر، ترجيح مي‌دهند. روز شنبه پيش بيني مي‌شد اگر ساير سررسيدهاي اين بازار 5000 تا 6000 تومان افزايش قيمت بگيرند، اختلاف قيمت بين سررسيدها هم منطقي‌تر خواهد شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها