Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

طلای جهانی در سیر نزولی

ﺳﻪشنبه، 02 اردیبهشت 1393 | Article Rating
قیمت دلار روز گذشته نیز به روند افزایش تدریجی خود ادامه داد، در حالی که سکه در نتیجه کاهش بهای اونس جهانی طلا، با افت ارزش مواجه شد. بهای هر اونس طلا روز گذشته به کمترین قیمت خود در سه هفته اخیر رسید. درخصوص وضعیت کنونی بازار دو پیش‌بینی وجود دارد: عمده کارشناسان بازارهای جهانی سطح کنونی «بهای اونس طلا» را «کف قیمت» عنوان کرده و پیش‌بینی‌های افزایشی را مطرح می‌کنند، در حالی که کارشناسان داخلی، قیمت فعلی «ارز» را «غیرواقعی» عنوان کرده و انتظار دارند قیمت‌ها در روزهای آتی تعدیل شود.
فلز زرد به کمترین بها در دو هفته اخیر رسید
شناوری طلا، تقویت دلار

1300 دلار برای هر اونس قیمتی است که بیشتر تحلیلگران بازار جهانی طلا، آن را «مرز روانی» این روزها می‌دانند. با این حال دوشنبه، در بازارهایی که باز بودند، قیمت فلز زرد زیر این مرز روانی بود، گرچه در برخی مقاطع روز افزایش هم داشت.
ویکتور تیانپیریا، استراتژیست کالا در موسسه تحقیقاتی ‌ای ان زد به وب‌سایت کیتکو می‌گوید: «من فکر می‌کنم که خریدهای حال حاضر، از تقاضای خرید برای حفظ سرمایه منشأ می‌گیرد، چراکه معامله‌گران بیشتری وارد بازار شده‌اند. ما شاهد اتفاقات هیجانی بین روسیه و اوکراین هستیم؛ بنابراین روند فعلی مانند واکنش پرش زانو است.» روز دوشنبه بسیاری از بازارهای جهان که از مراکز اصلی خرید شمش یا اونس طلا هستند بسته بودند، اما در بازارهای فعال، اونس طلا با حدود 6 دلار کاهش به 1287 دلار (تا لحظه تنظیم این خبر) رسید. 
تیانپیریا در ادامه تحلیل خود افزوده است: «طلا در کوتاه‌مدت به گرفتاری در طناب‌کشی بین بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و ناآرامی‌های ژئوپلیتیک اوکراین ادامه خواهد داد.» گرچه او به این مورد هم اشاره دارد که در این طناب کشی تعادل قطعی وجود نخواهد داشت و بازار به‌دلیل افزایش فراریت سرمایه در نوسان خواهد بود.
 او البته تحلیلی دارد که کسانی با آن مخالف هستند: «احتمال مقاومت طلا پایین‌تر از قبل است.
 در درازمدت به‌دلیل قوی ماندن تقاضای طلا و افزایش تقاضای هند پس از اتمام روند انتخابات، قیمت طلا رو به بالا خواهد بود.» این در حالی است که برخی نگران آن هستند که با تداوم کاهش رشد اقتصادی چین خرید طلای دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش یابد.
تحلیلگران بانک HSBC در آخرین گزارش تحقیقی خود اعلام کرده‌اند که طلا روی مرز 1300 دلار تقلا خواهد کرد؛ چراکه داده‌های اقتصادی آمریکا بهتر از آن هستند که در بازار فراموش شوند. این گزارش اشاره می‌کند این واقعیات ارزش دلار و بهره اسناد قرضه را بالا خواهد برد که این امر هم قیمت طلا را بیش از پیش پایین خواهد آورد. این گزارش نتیجه می‌گیرد که طلا «ممکن است در کوتاه‌مدت باز هم مستعد افت بیشتری باشد.»
با اعلام آمار بخش مسکن آمریکا و وضعیت کالاهای بادوام انتظار می‌رود که خوش‌بینی‌ها نسبت به احیای اقتصادی ایالات‌متحده بیشتر شود. اقتصاددانان موسسه امنیت مالی نومورا گفته‌اند که پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص ملی در سه ماه نخست سال جاری میلادی کاهش، اما برای سه ماه دوم سال افزایش داده‌اند: «تاثیر شرایط بد آب و هوایی بر فعالیت‌های اقتصادی در حال از بین رفتن است و ما انتظار داریم که در ماه‌های آینده آمار بهتری را شاهد باشیم.»
اما ادامه کاهش طلا در بازارهای فعال، خلاف بسیاری اوقات همزمان با رشد شاخص‌های سهام بود. دوشنبه بازارهای سهام لندن، پاریس و فرانکفورت که روندشان بسیار تعیین‌کننده است، در تعطیلات عید پاک بودند اما بازارهای سهام آسیا با هراس از تشدید بحران اوکراین، افت داشتند. 
اوکراین و چین تنها عوامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی نیستند. فعالان بازارهای بورس و فلزات گرانبها هنوز به قطعیتی درباره نرخ سود آینده نرسیده‌اند و این امر در هفته‌های گذشته اثر خود را بر نوسان بازارها داشته است. 
چنان‌که از اوضاع بر می‌آید تغییر صورت خواهد گرفت، اما مساله میزان آن است. سخنان هفته گذشته جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ سود به آرامش بازارها کمک کرده است؛ اما ابهام همچنان وجود دارد.
در این اوضاع بازارهای مالی، دلار دوشنبه به بالاترین نرخ برابری در مقابل ین ژاپن رسید. ژاپن روز گذشته خبر از بیشترین کسری تجاری تاریخ خود در سال مالی منتهی به مارس 2014 داد تا دلار برابر ین که آن هم از ارزهای امن در نظر گرفته می‌شود کاهش داشته باشد.
 دوشنبه ارزش برابری دلار به ین برابر با 53/102 شد. این نرخ تا 71/102 هم رسید که بالاترین نرخ از 13 روز گذشته بود. یورو و فرانک البته برابر دلار رشد داشتند، ولی بیشتر کارشناسان از تقویت دلار در ماه‌های آینده گفته‌اند.
وضعیت کلی یورو، ولی همچنان در افت و خیز است. یورو نسبت به هفته گذشته تغییر زیادی نکرده است.
 ارز اروپایی با آنکه در میانه مارس به بالاترین ارزش خود در 2 سال و نیم گذشته رسید؛ اما از زمانی که چند مقام بانک مرکزی اروپا دوباره از نگرانی‌های عمومی همیشگی درباره قدرت این ارز سخن گفتند، باز در حالت تدافعی قرار گرفته است.
در این میان طلا هم مانند تمام هفته گذشته در نوسان مانده است. 
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها