Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
صدور بی‌رویه مجوز تولید گندله توسط ایمیدرو
 

صدور بی‌رویه مجوز تولید گندله توسط ایمیدرو

چهارشنبه، 03 اردیبهشت 1393 | Article Rating
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با انتقاد از ایمیدرو در صدور بی‌رویه مجوز تولید گندله سنگ‌ آهن و فولاد، از تدوین طرح ساماندهی معادن سنگ‌‌آهن توسط اتحادیه سنگ‌ آهن خبر داد.
 پروانه معصومی در یک نشست خبری با انتقاد از سازمان توسعه معادن در صدور بی‌رویه مجوز برای تولید گندله سنگ‌ آهن، اظهار داشت: ایمیدرو وظیفه‌اش را درست انجام نداده و طی سال‌های اخیر نتوانسته پروانه‌های صادرشده را پالایش کند.
وی تصریح کرد: برای تولید 189 میلیون تن گندله سنگ ‌آهن و 55 میلیون تن فولاد مجوز صادر شده در حالی که باید تحقیقات لازم انجام می‌شد تا تولید کنسانتره سنگ‌‌آهن به میزان لازم صورت گیرد.
معصومی تأکید کرد: کارشناسان وزارت صنعت و ایمیدرو باید با تولیدکنندگان سنگ ‌آهن جلسه بگذارند و در مورد نحوه برخورد با بخش معدن تصمیم کارشناسی گرفته شود.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزود: دولت عوارض صادرات معادن سنگ‌آهن را وضع کرده که معدنکاران نیز با این مسئله موافقند، ولی بحث ما این است که زمان مناسبی برای اجرای این کار نیست.
وی ادامه داد: اگر صادرات معادن سنگ آهن قطع شود، توجیهی برای تولید باقی نمی‌ماند، چرا باید عامل بازدارنده در سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ایجاد شود.
معصومی با بیان اینکه تا افق 1404 باید 135 میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید شود، گفت: در حال حاضر تولید کشور حدود 40 میلیون تن است و برای توسعه این تولید باید سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد: ما به دولت پیشنهاد کردیم که کل معادن را سامان‌دهی کنیم و پس از آن با توجه به سود هر معدن، عوارض دریافت شود.
وی از تدوین طرح ساماندهی معادن سنگ‌‌آهن توسط اتحادیه سنگ‌ آهن خبر داد و گفت: این طرح در نیمه اول امسال به وزارت صنعت ارائه خواهد شد.
نایب رئیس اتحادیه سنگ‌آهن از به تعویق افتادن دریافت عوارض صادرات سنگ‌آهن خبر داد و گفت:‌ دولت هنوز به صورت رسمی این مسئله را اعلام نکرده، ولی بحث‌های مطرح شده مبنی بر تعویق این موضوع است.
وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت سنگ‌آهن می تواند باعث رشد تولید سنگ‌آهن شود، گفت: امسال حق انتفاع معادن سنگ‌آهن دولتی حدود 30 درصد افزایش یافته و با این شرایط چرا باید سنگ‌آهن با قیمت پائین به شرکت‌های فولاد عرضه شود.
وی تصریح کرد:‌ آزاد‌سازی قیمت سنگ‌آهن باعث می‌شود که تولید فولاد به روش کوره بلند در کشور افزایش یابد و بسیاری از معادن، سنگ‌آهن با عیار بالا تولید کنند.
معصومی با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در روزهای آینده، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر تولید معادن اثر مستقیم دارد و در شرایط فعلی 100 درصد ماشین‌آلات معادن سنگ‌ آهن فرسوده هستند که مصرف انرژی بالایی به همراه دارد.
وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن به دنبال سیاست جدید کشور چین در برخورد با صنایع کوچک فولادی و همچنین افزایش رقابت دو غول بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل،‌ گفت: پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن در سطح فعلی باقی بماند، ممکن است مقداری افزایش قیمت داشته باشیم، ولی به میزان سال‌های قبل شکوفایی نخواهیم داشت.
معصومی در باره برنامه تولید سنگ‌آهن توسط بخش خصوصی طی سال جاری نیز ‌گفت: این برنامه هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم باید دنبال افزایش تولید برویم یا خیر، زیرا سیاست‌های کلی اقتصادی کشور و قیمت حامل‌های انرژی هنوز مبهم است.
تصاویر
  • صدور بی‌رویه مجوز تولید گندله توسط ایمیدرو
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها