Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
خروج فولاد مباركه و خوزستان از بازار قراضه
 

خروج فولاد مباركه و خوزستان از بازار قراضه

شنبه، 20 اردیبهشت 1393 | Article Rating
دومين نشست واحدهاي ذوب عضو انجمن توليدكنندگان فولاد ايران طي هفته گذشته برگزار شد. موضوع اين جلسه كه مديران عامل و خريد و بازرگاني شركت‌هاي توليدكننده شمش در آن حضور داشتند، ساماندهي بازار آهن قراضه و اتخاذ تدابير لازم براي تامين شارژ فلزي بيشتر و به‌صرفه‌تر مورد نياز كارخانه‌هاي ذوب بود.
در اين جلسه با توجه به افزايش بي‌رويه قيمت آهن قراضه داخلي و عدم تناسب آن با قيمت شمش، شركت‌هاي فولاد مباركه و فولاد خوزستان و برخي شركت‌هاي بزرگ مصرف‌كننده قراضه اقدامات انجام شده براي خروج تدريجي از قراضه داخلي و واردات آهن قراضه مورد نياز خود را تشريح كردند. ساير واحدهاي توليدكننده شمش نيز با استقبال از اين اقدام، آن را در جهت ايجاد تناسب بين عرضه و تقاضاي اين ماده اوليه ارزيابي كرده و آمادگي خود را براي تامين تدريجي بخشي از قراضه مورد نياز از خارج و كاهش تقاضا براي قراضه داخلي از طريق ايجاد كنسرسيوم براي واردات قراضه اعلام كردند. همچنين در اين جلسه مقرر شد كميته هماهنگي براي تعيين قيمت خريد قراضه تشكيل شود و انجمن توليدكنندگان فولاد نيز با تعامل با دولت زمينه رفع موانع ارزي و زيرساختي واردات قراضه را فراهم كند.

 مباركه مصرف قراضه خود را از سهم بازار داخل به صفر مي‌رساند
بهرام سبحاني، مديرعامل فولاد مباركه اصفهان با بيان اينكه براي حمايت از واحدهاي كوچك ذوب، فولادسازان بزرگ بايد وارد عمل شوند، گفت: به اين منظور فولاد مباركه به‌عنوان بزرگ‌ترين فولادساز كشور كه توليد نيمي از فولاد ايران را در اختيار دارد، تصميم گرفت كه مصرف قراضه را به شدت از محل بازار داخل كاهش و حتي به صفر برساند. وي با اشاره به اينكه هم اكنون 35 درصد از قراضه بازار مصرفي داخل در اختيار فولاد مباركه است، افزود: از اين رو شركت درصدد است تا اين ميزان مواد اوليه خود را از طريق واردات جبران كند.
مديرعامل فولاد مباركه بر مديريت و كاهش نرخ قراضه بازار داخل از طريق واردات تاكيد و تصريح كرد: اما در اين خصوص محدوديت‌هايي وجود دارد كه نبود زير ساخت‌هاي لازم از جمله اسكله را مي‌توان از آن جمله برشمرد كه مستلزم سرمايه‌گذاري‌هاي لازم از سوي دستگاه‌هاي ذي ربط است.
وي با توجه به اينكه ميزان توليد فولاد مباركه و زير مجموعه‌هاي آن سالانه 7 تا 5/7 ميليون تن است، خاطرنشان كرد: اگر تنها ميزان نيازمان به اين ماده اوليه 10 درصد از سهم بازار داخل باشد، كل ميزان قراضه مصرفي اين شركت براي سه واحد آن (مباركه، سبا، هركزگان) بين 700 تا 750 هزار تن خواهد بود.
نايب رئيس انجمن توليد‌كنندگان فولاد نيز گفت: طي سال گذشته توليد كارخانه‌هاي توليد‌كننده آهن اسفنجي به ويژه مباركه، خوزستان و ارفع به دليل افت فشار گاز به تعويق افتاد و اين كارخانه‌ها از قراضه استفاده كردند كه اين امر بازار مصرف قراضه را با مشكل مواجه كرد و موجب اعتراض واحدهاي ذوبي و القايي شد و بازار با كمبود قراضه مواجه شد. حميد‌رضا طاهري‌زاده تصريح كرد: جلساتي با مديرعامل فولاد مباركه براي رفع چالش‌هاي كمبود قراضه تشكيل شد كه سرانجام مدير اين واحد بزرگ فولادسازي از مصوبه تامين قراضه از طريق واردات خبر داد. وي همچنين از تشكيل جلسات منظم براي كنترل و همگون‌سازي بازار قراضه خبر داد.
نايب رئيس انجمن توليد‌كنندگان فولاد همچنين اضافه كرد: فولاد خوزستان نيز از مصوبه واردات قراضه از سوي اين شركت خبر داده است.
به گفته وي، با خروج فولادسازان بزرگ از بازار قراضه حتي به ميزان 50 درصد، حدود 600 تا 700 هزار تن قراضه مصرفي ساير واحدهاي توليدي تامين خواهد شد كه اين امر مي‌تواند در منطقي شدن نرخ آن تاثير بسزايي داشته باشد. وي با بيان اينكه مباركه براي واردات قراضه از بنادر جنوبي نيز در حال مذاكره است، افزود: به تدريج نياز اين شركت به قراضه از بازار داخل منتفی خواهد شد.
ممتاز با اشاره به اينكه مباركه به تنهايي 35 درصد از مصرف قراضه كشور را دراختيار دارد، گفت: از اين رو خروج اين شركت از بازار قراضه داخلي علاوه‌بر كوتاه مدت تاثير بسزايي در تعادل اين بازار در طولاني مدت خواهد داشت.
به گفته وي، هم‌اكنون خطوط توليد آهن اسفنجي زيادي در كشور راه‌اندازي شده است و زمانی كه به توليد رسيده و وارد بازار مصرف شوند، شاهد كاهش قيمت قراضه خواهيم بود.  رضا شهرستاني، رئيس هيات مديره كلاچ نيز در اين خصوص گفت: در حال حاضر 14 ميليون تن فولاد در كشور توليد مي‌شود كه از اين ميزان حدود 5/14 ميليون تن براي توليد آهن اسفنجي استفاده مي‌شود، اين در حالي است كه نياز كشور به قراضه به ميزان 7/3 ميليون تن است.
وي با اشاره به اينكه ميزان توليد قراضه در كشور 5/2 ميليون تن است، افزود: از اين رو بازار ايران با كمبود قراضه مواجه است. شهرستاني عامل اصلي رشد نرخ قراضه را در بازار داخل ناشي از كمبود آن در كشور دانست و تصريح كرد: اين امر موجب رقابت منفي ميان مصرف‌كنندگان اين ماده اوليه شده به گونه‌اي كه رشد نرخ آن افت كيفيت را به همراه داشته است.
به گفته وي، به‌منظور اتخاذ سياستي درست در خصوص كنترل بازار قراضه و تامين كمبود 7/1 ميليون تني قراضه در كشورجلسه مذكور با حضور توليد‌كنندگان شمش تشكيل شد كه براساس آن مقرر شد تا در شرايط كنوني كه قيمت قراضه با افزايش مواجه شده، راهكاري اتخاذ شود تا بتوان كمبود موجود را از طريق واردات تامين كرد.
رئيس هيات مديره كلاچ خاطرنشان كرد: بر اساس اين جلسه مقرر شد تا فولادسازان بزرگ بتوانند مجوز لازم براي واردات قراضه را از وزارت صنايع اخذ كنند.
وي با بيان اينكه در شرايط كنوني واردات قراضه نياز به بستر‌سازي مناسب از سوي دستگاه‌هاي مسوول دارد، گفت: سرمايه‌گذاري در بنادر كشور به‌منظور فراهم آوردن تجهيرات لازم براي تخليه، فرآوري و حمل و نقل از جمله اين الزامات است.
شهرستاني افزود: چنانچه شركت‌هاي بزرگ فولاد كشور از جمله مباركه، خوزستان، خراسان و ذوب‌آهن اصفهان، قراضه مورد نياز خود را از طريق واردات تامين كنند، قيمت قراضه واقعي و اصلاح می‌شود.
وي همچنين تاكيد كرد: بايد سيستم نظارتي ايجاد شود تا مصرف‌كنندگان بتوانند قراضه مورد نياز خود را از شركت‌هاي فروشنده معتبر تامين كنند تا نسبت به كيفيت آن اطمينان حاصل كنند.
رئيس هيات مديره كلاچ گفت: همچنين علاوه‌بر تضمين كيفيت، پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نيز از سوي شركت‌هاي فروشنده صورت گيرد، چراكه اين امر علاوه بر مصرف‌كنندگان به نفع دولت نيز خواهد بود.
وي تصريح كرد: همچنين در اين جلسه مقرر شد تا با ايجاد انسجام ميان توليد‌كنندگان شمش از طريق سايت مجازي بتوانند نسبت به تبادل اطلاعات خود اقدام كنند.
شهرستاني همچنين با اشاره به اينكه برخي از توليد كنندگان، صادرات خود را به نرخ دلار آزاد انجام مي‌دهند، خاطرنشان كرد: بايد تدابيري اتخاذ شود تا تجار نتوانند با استفاده از دلار مبادلاتي 2600 توماني نسبت به واردات اقدام كنند، چراكه اين امر موجب بي‌عدالتي مي‌شود و درخواست انجمن توليد‌كنندگان فولاد اين است كه ارز مورد نياز براي واردات و صادرات تك نرخي شده تا از ايجاد رانت جلوگيري شود.
وي با اشاره به رشد 25 درصدي نرخ قراضه در دو ماهه نخست سال جاري گفت: درحال حاضر هر كيلو قراضه با كيفيت به قيمت 1400، معمولي 1350 و بي‌كيفيت بين 1180 تا 1300 تومان است.
رئيس هيات مديره شرکت كلاچ درخصوص بخشنامه دولت درخصوص عدم افزايش قيمت‌ها در 8 صنعت كشور از جمله فولاد تا خرداد ماه سال جاري، افزود: در شرايط كنوني با احتساب افزايش 2 درصدي ماليات بر ارزش افزوده، رشد 25 درصدي نرخ برق مصرفي، افزایش هزینه حمل‌ونقل‌، سوخت و احتمال افزايش قيمت گاز مصرفي واحدهاي توليدي از 70 به 270 تومان و كاهش نرخ بيلت به زير1700 تومان، خريد قراضه 1300 توماني از توجيه اقتصادي برخوردار نيست و اين ماده اوليه بين 150 تا 200 تومان گران‌تر از حد معمول است.
وي افزايش 240 توماني نرخ فولاد نسبت به سال گذشته را ناشي از افزايش قيمت سوخت و حامل‌هاي انرژي، حمل‌و‌نقل و ... دانست و تصريح كرد: اين درحالي است كه به ازاي رشد 240 توماني هزينه‌هاي توليد فولاد، نرخ شمش با افزايش 20 توماني مواجه بوده است، از اين رو درخواست توليد‌كنندگان اين است كه قيمت فولاد براساس عرضه و تقاضا تعيين و همچنين براي ايجاد فضاي رقابتي سالم ميان توليد‌كنندگان ارز تك نرخي شود.

 واردات 25 هزارتن قراضه از بنادر شمالي كشور
در اين راستا محمد‌رضا ممتاز، مدير خريد مواد اوليه و انرژي فولاد مباركه نيز اضافه كرد: به‌منظور كنترل بازار قراضه، فولاد مباركه واردات 25 هزار تن قراضه را از بنادر شمالي كشور آغاز كرده است.
وي گفت: هم‌اكنون نخستين محموله قراضه وارد كشور شده است اما با مشكلاتي در زمينه ساختار تخليه و اسكله و موج شكن روبه‌رو هستيم. ممتاز با تاكيد بر اينكه به‌طور قطع به واردات قراضه ادامه خواهيم داد، افزود: از اين رومباركه برنامه‌اي مدون براي واردات بالاي 50 تا 60 هزارتن قراضه را در دستور كار دارد و به دنبال اخذ مصوبه در اين زمينه است.
وي با اشاره به اينكه قيمت قراضه در بازار داخل غير‌واقعي و كاذب است، تصريح كرد: نرخ قراضه بايد از قيمت شمش تبعيت كند چراكه حيات كوره‌هاي كوچك در كشور منوط به قراضه است.
وي خاطرنشان كرد: مادامي كه فولادسازان بزرگ كشور مي‌توانند قراضه مورد نياز خود را با قيمت‌ها پايين‌تري نسبت به بازار داخل تامين كنند، خريد اين مواد اوليه از داخل به صرفه نيست.  مدير خريد مواد اوليه و انرژي فولاد مباركه تاكيد كرد: با راه اندازي طرح‌هاي هفتگانه فولاد، طرح‌هاي توسعه‌اي مباركه، هرمزگان و ديگر فولادسازان بزرگ كشور ميزان آهن اسفنجي كشور با افزايش توليد روبه رو و نرخ قراضه كاهش خواهد يافت.وي عدم تجهيز اسكله‌هاي موجود در بنادر را از موانع اصلي واردات قراضه به كشوربرشمرد و افزود: تاكنون اين امر محقق نشده است به گونه‌اي كه هنوز موج شكن مورد نياز در بنادر شمالي وجود ندارد.
تصاویر
  • خروج فولاد مباركه و خوزستان از بازار قراضه
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها