Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کاهش هزینه‌های سربار تولید
 

کاهش هزینه‌های سربار تولید

شنبه، 20 اردیبهشت 1393 | Article Rating
«ضرورت ایجاد ثبات اقتصادی، امیدواری به محدودیت‌های بین‌المللی با توافق ژنو، توجه به هزینه‌های سربار تولید، شفاف سازی در حوزه اقتصادی، رفع مشکل گشایش اعتبار ریالی و ارزی، تقویت نقش اتاق‌های بازرگانی و...» عمده محورهای بحث در نشست اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با مدیرمسوول، مدیران و اعضای هیات تحریریه روزنامه
«دنیای اقتصاد» بود. این نشست روز پنج‌شنبه در محل اتاق در اصفهان برگزار شد.
در این نشست اعضای اتاق ضمن تاکید بر توسعه همکاری فعالان بخش خصوصی با رسانه‌ها، مطالبات خود از دولت برای برون‌رفت از مشکلات فعلی بخش تولید را نیز مطرح کردند.
 رفع مشکلات با ثبات اقتصادی
خسرو کسائیان، رئیس اتاق اصفهان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و موانع پیش روی فعالیت‌های بخش تولید، گفت: امیدواریم که مذاکرات خارجی ایران بر سر پرونده هسته‌ای به خوبی پیش برود و اثرات رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها در اقتصاد کشور ظهور کند. وی با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال در کشور گفت: برای ایجاد اشتغال نیازمند ثبات اقتصادی هستیم و تا این ثبات به وجود نیاید مسائل دیگر را نمی‌توان حل کرد.
کسائیان همچنین یکی از دغدغه‌‌های فعالان بخش خصوصی را نرخ سود بانکی دانست و گفت: در حال حاضر دو گروه از تسهیلات بانکی بیشترین استفاده را می‌کنند.
وی افزود: گروه اول تسهیلات بانکی را دریافت می‌کنند، اما در بازپرداخت آن تعلل کرده و معوق می‌شود. گروه دوم هم در مدت کوتاهی تسهیلات دریافتی را تسویه می‌کنند.
 به گفته وی، اما فعالان اقتصادی نیازمند تسهیلات بلندمدت هستند که با وضع فعلی و نرخ سودهای بالای 20درصد امکان ادامه فعالیت برای آنها سخت است و سرمایه‌گذاری جواب نمی‌دهد.
رئیس اتاق اصفهان در ادامه گفت: با بزرگ شدن دولت‌ها نیاز به منابع مالی بیشتر می‌شود. بنابراین اگر دولت نتواند از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت خام منابع مالی‌اش را تامین کند، باید از طریق دیگر روش‌ها همچون افزایش مالیات این کار را انجام دهد. به گفته وی، در حال حاضر فشار مالیاتی روی بخش تولید زیاد است و این موضوع منجر به تعطیلی زودهنگام واحدهای تولیدی می‌شود.
وی یکی دیگر از روش‌های تامین منابع مالی برای دولت را توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: با توسعه صنعت گردشگری درآمد حاصل از ورود توریسم به کشور بین همه تقسیم خواهد شد.

 ایران نفت محور است
عبدالوهاب سهل آبادی، نایب رئیس اتاق اصفهان با اشاره به اینکه ایران کشوری نفت محور است نه تولید محور، گفت: در حال حاضر دولت انجمن‌های صنعتی را موظف کرده که تا پایان خرداد ماه افزایش قیمت نداشته باشند، این در حالی است که بسیاری از هزینه‌های تولید از جمله کرایه‌های حمل‌و‌نقل افزایش یافته است. انتظار ما در این شرایط از دولت این است که به تولید کمک کند.
مصطفی رناسی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان هم در این نشست با اشاره به توافق بانک‌ها در تعیین نرخ سود بانکی گفت: یکی از اصول مهم اقتصاد عدم تبانی است و نرخ سود نباید به شیوه فعلی تعیین می‌شد.

 شفاف‌سازی در حوزه اقتصادی
سید رسول رنجبران، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به نقش مطبوعات در توسعه کشور اظهار کرد: در کنار انتشار آمار و ارقام اقتصادی، شفاف‌سازی نیز باید صورت گیرد. مصطفی متین‌راد، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به رکود حاکم بر کشور افزود: برای حل مشکل رکود باید به کنترل تورم نیز توجه جدی داشت.
 وی تصریح کرد: هم‌اکنون نگاهی بدبینانه از سوی فعالان اقتصادی نسبت به تصمیم‌گیران وجود دارد که برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور این نگاه باید برطرف و اصلاح شود.

 رفع مشکل «ال‌سی»
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق اصفهان با اشاره به اینکه میزان نقدینگی در کشور کم نیست، افزود: اما این مهم به یکی از دغدغه‌های پیش‌روی اقتصاد تبدیل شده؛ چراکه خطوط اعتباری مورد نیاز (گشایش اعتبار ریالی) را از دست داده‌ایم.
وی تاکید کرد: خطوط اعتباری باید فعال شود و سیستم بانکی کشور مشکل «ال‌سی»های داخلی را برطرف کند. متین راد با اشاره به اینکه نظام مالی ما بانک‌محور است، اظهار کرد: باید تدابیری اتخاذ شود تا هرچه سریع‌تر از این نظام خارج شویم.

 تقویت نقش اتاق‌های بازرگانی
در این نشست همچنین علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه رسانه یک صنعت است، گفت: بدون حضور بخش خصوصی نمی‌توان کشور را توسعه داد. وی با بیان اینکه موانع و مشکلات بسیاری پیش روی فعالان بخش خصوصی وجود دارد، گفت: اگر فعالان بخش خصوصی جرات سرمایه‌گذاری نداشته باشند، این نشان‌دهنده وجود مشکلات در زیرساخت‌های کشور است. بختیاری با اشاره به شرایط رکودتورمی کشور افزود: برای رهایی از این شرایط برخی معتقدند باید تورم را پذیرفت و ایجاد رونق را در اولویت قرار داد و برخی دیگر معتقدند مهار تورم در اولویت است و به‌هرحال وضعیت دشواری است که همه باید برای خروج از این وضع همکاری کنند. وی همچنین با اشاره به ضرورت تعامل دولت با کسانی که در جهت آغاز کسب‌و‌کار از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در همه جای دنیا به بخش تولید امتیاز ویژه‌ای داده می‌شود، اما این امتیاز نباید زمینه ایجاد رانت را فراهم کند. وی همچنین خواستار تقویت نقش پارلمان بخش  خصوصی در اقتصاد شد و گفت: درست است که اتاق‌های بازرگانی نقش مشورتی دارند، اما نباید این نقش را نیز دست‌کم گرفت و باید نقش آنها در اقتصاد کشور تقویت شود. در این نشست همچنین جعفر ذره‌بینی، رئیس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان، مصطفی حجه‌فروش، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان، نادری عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز حضور داشتند و خواستار تعامل بیشتر رسانه‌ها با فعالان بخش خصوصی برای رفع مشکلات موجود شدند.  
تصاویر
  • کاهش هزینه‌های سربار تولید
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها