Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ضعف بازار فولاد و امید به بهبود
 

ضعف بازار فولاد و امید به بهبود

شنبه، 20 اردیبهشت 1393 | Article Rating
طی هفته گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی روند نزولی روزهای گذشته خود را بازهم ادامه داد؛ به طوری که میلگرد 1970 تومانی به 1930 تومان کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت تیرآهن در شاخه‌های سبک نیز از 344 هزار تومان به 338 هزار تومان و شاخه‌های سنگین این محصول از 941 هزار تومان به 931 هزار تومان تنزل یافت.
همین روند کاهشی نرخ‌های بازار آهن بر قیمت شمش‌های وارداتی به کشور نیز اثر گذاشت و موجب شد در شرایطی که در بندر انزلی تعادل میان حجم عرضه و تقاضای این محصول تا حدودی برقرار بود، اما بازهم شمش 1840 تومانی به 1805 تومان کاهش یابد و در سمت دیگر شمش‌های موجود در بندر امام نیز با 55 تومان ریزش قیمت در طول هفته گذشته، از میانگین 1800 تومان به 1745 تومان برسد.
امیدواری‌ها نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و انتظار برای کاهشی شدن قیمت‌ها و از سوی دیگر روند بسیار ضعیف و کم تحرک معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد و بورس کالا به علت کشش پایین تقاضای مصرفی فولاد از جمله مهم‌ترین دلایل کاهنده قیمت‌ها در این هفته بودند و موجب شدند یکسری از تجار برای جلوگیری از کاهش بیشتر سود خود اقدام به فروش کالاهای موجود در انبار کنند.  برخلاف روند بازار اما معاملات بورس در هفته گذشته بدون تغییر قیمت بود و عرضه‌کننده‌ها تغییری در قیمت‌های پایه خود ندادند. در این میان خریداران نیز که متاثر از روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد بودند آنچنان که باید از عرضه‌های رینگ فولاد استقبال نکرده و اغلب محصولات را بدون تقاضا گذاشتند. طی هفته گذشته 206هزار و 880 تن انواع مصنوعات فولادی در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد که 134 هزار و780 تن آنها، معادل 65 درصد از کل حجم عرضه به فروش رسید. به هر ترتیب معامله‌گران معتقدند، مسیری که بازار فولاد در این هفته پیمود، به ناچار چشم‌انداز ضعیف و مبهمی از روزهای آینده معاملات محصولات فولادی را ترسیم کرد، اما خبرهایی که در ارتباط با حمایت از ساخت مسکن و پروژه‌های انبوه‌سازی منتشر شد نیز راه‌های اطمینان بخش و امیدارکننده‌ای از روند آتی معاملات فولاد را برای فعالان این حوزه رقم زد که اثرات آن در میان مدت آشکار خواهد شد.
هفته گذشته رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان برای کمک به فعالان حوزه مسکن خبر داد و گفت: صندوق هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان با كمك به انبوه سازي و افزايش ظرفيت توليدي در بخش مسكن و نهايتا پاسخگويي به تقاضاي ايجاد شده در اين بخش، ضمن فراهم آوردن امكان مشاركت عمومي و تجميع سرمايه‌هاي كوچك اين حوزه، به رونق ديگر صنايع مرتبط با مسكن كمك قابل توجهي مي كنند. در همین حال وزیر راه و شهرسازی نیز در دیدار با تشکل‌های صنفی و حرفه‎ورزان گلستان با تاکید بر اینکه برای تولید انبوه مسکن باید از انبوه‎سازان حمایت شود، اعلام کرد: اگر بخش مسکن فعال شود بسیاری از بخش‎ها فعال خواهند شد، بنابراین امسال برای پیمانکاران برنامه‌های خوبی پیش‎بینی شده است و میزان طرح‎های پیمانکاری افزایش می‎یابد تا این فعالیت‌ها به رونق بیشتری برسند.
 به هر طریق شاید در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار رویداد خاص و رونق مورد نظری را در روند داد‌و‌ستد آهن‌آلات داشت، اما در ماه‌های پیش رو می‌توان امیدوار بود که اثرات واقعی تصمیمات اتخاذ شده در حوزه مسکن بر بازار فولاد عمل کند و تقاضای مصرفی واقعی وارد این حوزه شود.

 

تصاویر
  • ضعف بازار فولاد و امید به بهبود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها