Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

دلایل افت دلار و ریزش قیمت سکه

دوشنبه، 22 اردیبهشت 1393 | Article Rating
ديروز بازار آتي متاثر از افت دلار و افزايش حباب منفي سكه كه موجب ريزش قيمت سكه نقدي شد، شاهد روند كاهشي در همه سررسيدها بود؛ هرچند اين روند در سررسيدهاي ارديبهشت و آبان، بيشتر و مشهودتر بود. گفتني است سررسيد ارديبهشت كه چند روزي است در حدود 4 تا 5 هزار تومان بالاتر از قيمت سكه نقدي معامله مي‌شود، ديروز مجددا به سطح قيمتي نقدي برگشت. همچنين اختلاف قيمتي سررسيدهاي آبان با شهريور هر روز در حال كمتر شدن است و ديروز به حدود 55 هزار تومان رسيد.

همان‌طور كه در گزارش قبل نيز گفته شد از امروز سررسيد دي ماه راه‌اندازي خواهد شد و آماده معامله است. اين موضوع مي‌تواند به انتقال بخشي از موقعيت‌هاي باز بازار از ساير رسيدها به سررسيد جديدالورودي منجر شود؛ به‌خصوص آن كه اقبال بازار به سررسيدهاي جديد معمولا بيشتر است. كارشناسان معتقدند اين انتقال عمدتا از سررسيد ارديبهشت كه نزديك‌ترين سررسيد است و تنها چند روز تا پايان آن بيشتر باقي نمانده و همچنين از سررسيد آبان كه دورترين و خوش اقبال ترين سررسيد حال حاضر بوده و به‌زودي جاي خود را به دي مي‌دهد، انجام خواهد شد.

در اين بين همچنان در كوتاه‌مدت روند حباب منفي سكه و روند قيمتي دلار، متغيرهاي تاثيرگذار در بازار آتي خواهند بود. بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه بازار سكه با حباب منفي دست و پنجه نرم مي‌كند و اين حباب، برخلاف پيش‌بيني‌ها و انتظارات؛ مرتبا در حال افزايش است. با اين حال اگر نگاهي به تغييرات حباب سكه طي سال‌هاي اخير داشته باشيم خواهيم ديد كه حباب منفي در حال رسيدن به ركوردهاي جديدي است.

به گفته يكي از كارشناسان بازار، طي سال‌هاي اخير بارها پيش آمده كه سكه با حباب منفي درگير شود، اما به ندرت اين حباب با اين سرعت رشد كرده است. پيش از اين در نهايت حباب منفي به يك درصد رسيده بود؛ اين در حالي است كه ديروز اين حباب تا 5/1 درصد نيز رشد داشت كه اين موضوع نشان‌دهنده فشار بيش از حد فروش در بازار سكه است و نيز از برتري عرضه بر تقاضا حكايت دارد. نوسانات اخير بازار تا جايي است كه حباب منفي در محدوده 15 هزار تومان قرار دارد. به نظر مي‌رسد اين حباب تا مشخص شدن نتيجه مذاكرات هسته‌اي همچنان دامن گير سكه باشد؛ اما مطمئنا در ميان مدت و بلندمدت اين مشكل مرتفع خواهد شد.

كارشناسان معتقدند در روزهاي آينده با توجه به افت شديد قيمت در سررسيدهاي مختلف، بازار آتي با موج جديد فروش ناشي از تلاش خريداران براي بستن موقعيت‌هاي خريد خود مواجه خواهد بود؛ چرا‌كه افت قيمتي حدود يكصد هزار توماني از سقف قيمتي، به كال مارجين شدن بسياري از خريداران منجر خواهد شد.

ديروز در بازارهاي جهاني اما با توجه به تعطيلات آخر هفته، تحرك خاصي در اونس رخ نداد. اما امروز دوشنبه به چند دليل ممكن است بازارهاي جهاني با نوسان بازگشايي شوند.

اولين دليل روند، حواشي و از همه مهم‌تر نتيجه همه‌پرسي اوكراين خواهد بود.

دومين عامل خبر منتشر شده در مورد آمار نرخ تورم چين است كه با روندي كاهشي روبه‌رو بوده است. آمار اعلام شده تورم در حال حاضر 8/1 درصد است كه اين رقم از عدد 2/2 درصد مورد انتظار كارشناسان پايين‌تر است. اين آمار به خوبي از موفقيت چين در زمينه كنترل و مهار تورم حكايت دارد. در نتيجه اعلام اين خبر، كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه احتمالا اين كشور براي بازگرداندن نرخ رشد به سطوح بالا، يك سري سياست‌هاي انبساطي اقتصادي اتخاذ خواهد كرد.

دليل سوم در اين رابطه؛ اعلام گزارش‌هاي اقتصادي آمريكا از جمله شاخص خرده فروشي، نرخ تورم و توليدات صنعتي در هفته جاري است. اين سه عامل مهم همراه با ساير فاكتورها، مهم‌ترين‌ عوامل موثر بر عرضه و تقاضاي جهاني طلا و قيمت اين فلز زرد بوده و مي‌توانند اونس طلا را دستخوش تغيير و افت و خيز نمايند. قيمت طلا در حالي هفته ميلادي را با قيمت 1288 دلاري به پايان رساند كه درطول هفته  با افت 2/1 درصدي روبه‌رو شده بود. قيمت اونس دوشنبه گذشته با 1300 دلار كار خود را آغاز كرد و طي هفته حداكثر تا مرز 1315 دلار در هر اونس پيش رفت، اما توان عبور از اين سطح مقاومتي را نداشت و دوباره نزول كرد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها