Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

ارزانی 200 هزار تا 2 میلیون‌تومانی خودرو

پنجشنبه، 25 اردیبهشت 1393 | Article Rating
در ادامه گزارش روزنامه شرق آمده است: توقف شماره‌گذاری خودروهای دارای استاندارد آلایندگی «یورو 2» از آغاز سال جاری سبب شده بود تعداد قابل‌توجهی از خودرو سواری دارای این استاندارد در انتظار آغاز شماره‌گذاری بماند و عرضه خودرو در بازار کاهش یابد. همین موضوع منجر به کاهش عرضه در بازار آزاد و افزایش تقاضای مشتریان شده و در نهایت قیمت خودرو را بالا برد. به نحوی که قیمت برخی از خودروها مانند پراید تا دومیلیون‌تومان و قیمت 206 تا پنج‌میلیون‌تومان افزایش یکباره یافت.

جدیدترین اخبار به‌دست‌آمده و گزارش‌های میدانی از بازار خودرو، حکایت از آن دارد که قیمت خودرو تا حدودی کمتر شده و میزان عرضه خودرو هم افزایش داشته است. اما نکته قابل توجه این است که اگرچه کمبود عرضه قیمت‌ها را دو تا پنج‌میلیون‌تومان افزایش داد، اما افزایش عرضه نتوانست قیمت‌ها را تا این حد پایین بیاورد و کاهش قیمتی بسیار کم بود، مثلا قیمت پراید۱۱۱ تنها با 200هزارتومان کاهش، از ۲۲میلیون‌و۲۰۰هزارتومان به 22میلیون رسیده است یا قیمت پراید۱۳۱ با 800هزارتومان کاهش، 21میلیون‌تومان شده است.

 قیمت 206 همچنان تغییری نکرده و حدود 40میلیون‌تومان معامله می‌شود و پژو405 هم با اندک اختلافی حوالی 30 تا 33میلیون‌تومان در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف معامله می‌شود و نسبت به قیمت دو هفته قبل کاهشی نداشته است. ملکی یکی از نمایندگی‌ها فروش خودرو در گفت‌وگو با شرق» گفت: قیمت‌ها کاهش نیافته تنها مقداری از تندی قیمت‌های قبلی کم شده است، مثلا قیمت ال90 حدود 44میلیون‌تومان شده بود و اکنون با دومیلیون کاهش، به 42میلیون رسیده است واگرنه در مورد برخی از محصولات مانند پراید قیمت تنها 300 تا 500هزارتومان کاهش یافته است. تماس با نمایندگی دیگری نشان از‌ آن دارد که نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه قیمت پراید 300هزارتومان هم افزایش یافته است. چند نمایندگی اعلام می‌کنند هیچ خودرویی برای عرضه ندارند و چند نمایندگی هم فهرست دقیق قیمت‌ پراید و تیبا را ردیف می‌کنند و معتقدند انواع پراید و تیبا در بازار موجود است اما پژو در بازار کم است.
 
اختلاف 2 تا 8 میلیونی کارخانه و بازار آزاد
قیمت بازار آزاد از قیمت‌های کارخانه پیشی گرفته است و بین قیمت انواع خودرو در بازار آزاد و کارخانه دو تا هشت‌میلیون‌تومان اختلاف وجود دارد. سرمدی یکی از نمایندگان فروش محصولات سایپا در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به این موضوع گفت: قیمت پراید131 در بازار آزاد حدود 21میلیون است و در کارخانه 18میلیون‌و900هزارتومان. قیمت آزاد پراید111 حدود 22میلیون‌تومان است و قیمت بازار آن با اختلاف سه‌میلیون‌تومانی 19میلیون‌و100هزارتومان. اما بیشترین اختلاف مربوط به خودرو L90 است. قیمت کارخانه آن 36میلیون‌تومان است اما این خودرو در بازار آزاد هشت‌میلیون گران‌تر و با قیمت 42میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت بازار آزاد تیبا هم دو‌میلیون از قیمت کارخانه بیشتر است؛ 22میلیون‌و500هزارتومان در برابر 24میلیون‌و500هزار‌تومان. اما این فروشنده تاکید می‌کند کارخانه‌های تولید خودرو به مردم وعده می‌دهند، اما در عمل، خودرویی را با این قیمت معامله نمی‌کنند. فروش فوری را که بسته‌اند و وقتی هم برای خرید به سایت فروش مراجعه می‌کنید ظرفیت فروش همه محصولات تکمیل است، مثلا L90 در سایت 36میلیون‌تومان است اما اگر هر روز هم سایت را چک کنید، می‌بینید نوشته ظرفیت تکمیل است و کسی نمی‌تواند از کارخانه خودرویی را بخرد.
 
شماره‌گذاری خودروهای «یورو 2» قیمت‌ها را کاهش داد
از اول سال جاری که عرضه خودروهای «یورو 2» متوقف شده بود، ‌عرضه خودرو کاهش یافت و قیمت‌ها ناگهان افزایش یافت. حال به نظر می‌رسد دولت که نتوانسته با وعده ارز مبادله‌ای به خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهد، با آزادسازی شماره‌گذاری سعی در تنظیم بازار خودرو دارد. چون بر اساس جدیدترین مصوبه هیات دولت که در دهم ماه جاری به دستگاه‌های مسوول ابلاغ شده است، زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای سواری و سنگین به «یورو 4» و «یورو 3» به ابتدای شهریورماه امسال موکول شده است.

به گزارش ایسنا اواخر سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران توافق کردند که استاندارد آلایندگی خودروها از ابتدای تیرماه امسال به یورو4 ارتقا یابد. این در حالی است که پلیس از ابتدای فروردین‌ماه امسال شماره‌گذاری خودروهای سواری و سنگین «یورو 2» را متوقف کرده است با این حال، با ابلاغ مصوبه دولت شماره‌گذاری این خودروها به‌زودی آغاز خواهد شد. با این اقدام شماره‌گذاری خودروهای «یورو 2» مجددا از سر گرفته می‌شود تا خودروهایی که در انتظار شماره‌گذاری بودند، وارد بازار شوند و تندی قیمت‌ها را تا حدودی کاهش دهند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها