Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تناقض مصرف فولادهاي صنعتي و ساختماني در بازارهاي جهاني
 

تناقض مصرف فولادهاي صنعتي و ساختماني در بازارهاي جهاني

شنبه، 27 اردیبهشت 1393 | Article Rating
بازار فولاد در اقصي نقاط جهان در شرايط پيچيده‌اي قرار دارد. از سويي انواع مصنوعات فولادهاي ساختماني در مسير كاهش جذابيت، ضعف تقاضا و كاهش قيمت‌ها حركت مي‌كند و از سويي انواع مصنوعات صنعتي و محصولات تخت همچون ورق نورد گرم با افزايش تقاضا و افزايش قيمت‌ها روبه‌روست. اين در حالي است كه در اقصي‌نقاط جهان با افزايش حجم توليد توسط توليدكنندگان بزرگ فولاد روبه‌رو هستيم كه در قيمت‌هاي پايين سنگ‌آهن شائبه دامپينگ را تقويت مي‌كند. به‌صورت كلي مي‌توان گفت كه هنوز بازار فولاد جذابيت چنداني نداشته ولي به نظر مي‌رسد اين بازار در جهت تقويت بنيادين خود حركت مي‌كند. به نظر مي‌رسد قيمت ميلگرد باز هم كاهش يابد، ولي قيمت ورق نورد گرم افزايش خواهد يافت.
بازار مصنوعات ساختماني با محوريت ميلگرد در چين بسيار راكد است و هر روز خبرهاي جديدي از كاهش بيشتر قيمت‌ها به گوش مي‌رسد. تقاضا در اين حوزه بسيار محدود است كه مي‌تواند به كاهش بيشتر قيمت‌ها منجر شود. از طرفي زمان بارش باران‌هاي موسمي بالاخص در شرق چين نزديك شده كه پتانسيل قدرتمندي براي كاهش تقاضاي فصلي ميلگرد است. با توجه به تجربه سال‌هاي گذشته، باران‌هاي موسمي در چين با رانش زمين همراه خواهد بود و مي‌تواند پس از اين فصل به افزايش تقاضاي ميلگرد اميدوار بود. كاهش سرعت رشد اقتصادي چين تاكنون تاثير منفي و محسوسي بر بازار ميلگرد داشته و به نظر مي‌رسد ركود فعلي با كاهش بيشتر قيمت‌ها در كوتاه‌مدت عميق‌تر شود. پس از اين دوره مي‌توان به افزايش تقاضا و افزايش قيمت‌ها اميدوار بود.
در چند روز گذشته جرقه‌هاي قدرتمندي از افزايش تقاضاي ورق نورد گرم بالاخص در بازارهاي شرقي ديده شد كه مي‌تواند بازارها را به‌صورت محسوسي صعودي كند. با توجه به كاهش قيمت‌ها در چند ماه اخير، اين روند افزايشي را مي‌توان يك بهبود تلقي كرد و ظاهرا اين شرايط رو به رشد قيمتي مي‌تواند ادامه دار باشد.
 افزايش جذابيت و افزايش تقاضاي ورق نورد گرم كه بيشتر يك كالاي صنعتي به حساب مي‌آيد در حالي رخ مي‌دهد كه آمارها از كند شدن سرعت رشد اقتصادي چين در كنار كند شدن سرعت رشد توليدات صنعتي اين كشور حكايت مي‌كند كه خود يك تناقض است. به نظر مي‌رسد بازارها بيش از چين به ديگر كشورهاي مشابه در شرق آسيا همچون كره‌جنوبی و اعضای آ سه آن توجه دارد و تقاضاي موثر از سوي ديگر كشورها توانسته اين بازار را به حركت در آورد.
عجيب‌ترين اتفاق در بازار فولاد جهاني، افزايش محسوس حجم توليد در اقصي نقاط جهان است. تنها چند روز است كه قيمت ورق نورد گرم و برخي ديگر از مصنوعات فولادي در مسير افزايش حركت كرده، ولي مدتي است كه حجم توليد افزايش شديدي داشته است. به عنوان مثال، حجم توليد فولاد خام در چين در ماه آوريل 66/2 درصد افزايش داشت. در هفته گذشته حجم توليد فولاد خام آمريكا به 843/1ميليون تن رسيد كه تنها در يك هفته 5/1درصد رشد را نشان مي‌دهد. هم‌اكنون بازده عملكرد صنعت فولاد آمريكا به 6/76 درصد ظرفيت نصب شده افزايش يافته كه به نسبت مدت مشابه قبل و بازده 5/75 درصد يك رشد مطلوب را نشان مي‌دهد. با توجه به اين نرخ بازده، هنوز مي‌توان به افزايش حجم توليد فولاد خام در آمريكا اميدوار بود. در كره جنوبي حجم توليد ورق نورد گرم به 14/3 ميليون تن رسيد كه به نسبت ماه قبل 16 درصد و به نسبت مدت مشابه سال قبل 14 درصد رشد را نشان مي‌دهد. در سه ماهه اول سال جاري اين نرخ به 76/8 تن رسيد كه به نسبت مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد را نشان مي‌دهد. به نظر مي‌رسد توليدكنندگان بزرگ و مهم جهاني همگي مدتي است كه به دورنماي افزايش قيمت‌ها واقف بوده و با افزايش توليد، خود را براي اين روزها آماده كرده بودند. از طرفي با توجه به قيمت‌هاي پايين فعلي و قيمت كم سنگ‌آهن، اين افزايش حجم توليد، شائبه دامپينگ را در بازار تقويت كرده كه مي‌تواند با اخراج توليدكنندگان كوچك‌تر زمينه افزايش بيشتر قيمت‌ها را فراهم كند. در هر صورت شرايط عمومي صنعت فولاد به‌صورت غيرمنتظره‌اي به سمت افزايش شديد حجم توليد پيش مي‌رود كه دورنماي تيره و تاري را پيش روي توليدكنندگان كوچك‌تر مي‌گذارد.

 بازار ميلگرد چين
قيمت ميلگرد در بازارهاي شرقي با محوريت چين شديدا كاهش داشته و به نظر مي‌رسد اين روند نزولي باز هم ادامه يابد. در بازار شانگهاي و در ابتداي هفته، قيمت انواع ميلگرد گريد 3 (A3) با 10 يوآن يا كمتر از 2 دلار كاهش به 3140 تا 3180 معادل 510 تا 516 دلار در هر تن در سايزهاي مختلف كاهش پيدا كرد كه يك كاهش محسوس را نشان مي‌دهد. در پايان هفته باز هم با كاهش بيشتر قيمت‌ها روبه‌رو شديم تا جايي‌كه اين روند كاهشي از شتاب بيشتري برخوردار شد.
در آخرين معاملات این هفته و براي انواع ذكر شده با احتساب ماليات
بر ارزش افزوده شاهد 20 تا 30 يوآن معادل 3 تا 5 دلار كاهش بوديم كه حيرت بسياري از فعالان بازار را برانگيخت. در همين مدت در بازار پكن براي اين نوع ميلگرد قيمت‌هاي 3140 تا 3170 يوآن در هر تن ثبت شد كه معادل 509 تا 514 دلار در هر تن است. اين بازار نيز قيمت‌ها بين 10 تا 20 يوآن كاهش را ثبت كرد كه معادل 2 تا 3 دلار كاهش است.  هم‌اكنون و براي بازار شانگهاي قيمت‌ها در كمترين سطح از ماه مارس تاكنون قرار دارد كه ضعف شديد تقاضا پتانسيلي براي كاهش بيشتر تقاضا است. به گفته يكي از تجار تقاضا بسيار ضعيف است و حتي استعلام قيمت به ندرت صورت مي‌گيرد. او معتقد است كه قيمت‌ها بايد كاهش بيشتري را تجربه كند. يكي ديگر از اين تجار هم معتقد بود كه هم‌اكنون قيمت‌ها در سطوح بسيار پاييني قرار داشته كه مي‌تواند نقطه قوتي براي حضور مجدد خريداران تلقي گردد.  با توجه به روزهاي پيش رو و احتمال كاهش بيشتر تقاضا به دليل مشكلات آب و هوايي و نزديكي به فصل باران‌هاي فصلي احتمال كاهش بيشتر قيمت‌ها در بازار چين وجود دارد، ولي پس از طي اين دوره، زمان هجوم تقاضاي فصلي خواهد بود. كاهش رشد اقتصادي چين تاكنون بيشترين و وخيم ترين تاثير را بر بازار ميلگرد چين داشته و به نظر مي‌رسد اين شرايط ادامه دار باشد.  در بازار آتي شانگهاي، قيمت ميلگرد 3350 يوآن در هر تن معامله مي‌شود. با توجه به تمامي داده‌هاي موجود براي روزهاي آينده انتظار كاهش بيشتر قيمت ميلگرد در بازار داخلي چين وجود دارد كه مي‌تواند به سرعت به بازارهاي صادراتي اين كشور منتقل شود. پس از اين روند نزولي كه در فصل پر باران چين ادامه خواهد يافت مي‌توان به بهبود بازار اميدوار بود.
تصاویر
  • تناقض مصرف فولادهاي صنعتي و ساختماني در بازارهاي جهاني
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها