Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
حمايت از توليد شرط خروج از ركود
 

حمايت از توليد شرط خروج از ركود

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1393 | Article Rating
سفر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به استان کرمان فرصت مناسبی بود تا تصمیم‌سازان اقتصادی نهاد قانون‌گذاری کشور از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و در عین حال کاستی‌ها و محدودیت‌های استان کرمان که به گواه آمار و مستندات از ظرفیت‌های اعجاب‌انگیزی در بخش‌های مختلف برخوردار است، اما کماکان در پیچ و خم توسعه‌ای نامتوازن گرفتار است، قرار گیرند. رئیس و اعضای این کمیسیون با همین هدف در همایش هم‌اندیشی اقتصاد استان کرمان حضور یافتند؛ همایشی که بزرگ‌ترین گردهم‌آیی مشترک نمایندگان مجلس و دولت و فعالان بخش خصوصی استان در سال‌های اخیر نیز بود.
 زیان تولید از شفاف نبودن قوانین مالیاتی
ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این همایش تصریح کرد: کدام یک از کسانی که دارند با سفسطه بازی و دلالی هزاران میلیارد تومان پول به جیب می‌زنند، مالیات می‌دهند، چرا مالیات‌ها نباید شفاف شود؟
وی افزود: با این اقدامات، تولید کشور قربانی می‌شود درحالی که کسانی که در زمین‌خواری، مسکن و احتکار کالاهای لوکس فعالیت می‌کنند یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کنند. فتحی‌پور تاکید کرد: اگر اینها مالیات پرداخت می‌کردند اقتصاد کشور امروز با مشکل منابع روبه‌رو نمی‌شد زیرا قوانین شفافی نداریم. فتحی‌پور ادامه داد: ما باید تولید کشور را به معنی واقعی و نه در شعار حمایت کنیم تا از رکود خارج شویم.
فتحی‌پور در این همایش بر چابک‌سازی دولت و تسریع و جدیت در اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید کرد و افزود: تولید انبوه قوانین در کشور یک معضل است و ما مسوولان باید به فعالان اقتصادی در این رابطه پاسخگو باشیم و ببینیم آیا مجلس و دولت به وظایف خود عمل کرده یا اینکه همه چیز را از چشم تحریم‌ها دیده‌اند. وی گفت: امروز با استفاده از منابع و معادن خدادادی استان کرمان می‌توانیم چاه‌های نفت را ببندیم اما متاسفانه برای این کار زیرساخت‌های مناسب و لازم فراهم نیست چنان‌که به عنوان مثال برای تولید فولاد در استان کرمان سه هزار و 100 مگاوات برق نیاز است که در اختیار نداریم. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید به دولت کمک کرد و با توجه به اینکه هم‌اکنون صدها پروژه در کشور تعریف شده، باید برای اجرای آنها کمک و دلسوزی کنیم نه اینکه به حاشیه‌سازی بپردازیم.


 بخش خصوصی نیازمند ثبات اقتصادی 
ثبات و آرامش در اقتصاد کشور و برنامه‌ریزی برای آینده نیاز اصلی بخش خصوصی است و باید به آن توجه شود. 
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش هم‌اندیشی اقتصاد کرمان با بیان این مطلب گفت: تصمیم‌های روزانه و خلق الساعه همواره نگرانی ما در چند سال گذشته برای انجام فعالیت‌های اقتصادی بوده است و امیدواریم مجلس علاوه‌بر تصویب قوانین در اجرا نیز همراه بخش خصوصی باشد.
 محسن جلال پور ادامه داد: هنوز در رابطه با قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و قوانین برنامه پنجم توسعه در بخش‌هایی با مشکل روبه‌رو هستیم و چگونگی اجرای این قوانین مشخص نیست. جلال‌پور تصریح کرد: امروز در مواردی که امکان آن وجود دارد، تصمیماتی در مرکز گرفته می‌شود كه اگر به استان‌ها واگذار شود دیگر آن چرخه طولانی را در وزارتخانه‌های مربوطه نخواهیم داشت.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: برنامه ششم توسعه می‌تواند با دریافت و اعمال نظرات بخش خصوصی، نقطه عطفی برای راهگشا بودن در آینده باشد که ما چشم امید زیادی به این برنامه و لایحه تولید ملی که با وقت و دوراندیشی به آن می‌پردازند، داریم.


 چشم‌انداز اقتصادی کشور رو‌به‌رشد است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: فضای مثبتی را در اقتصاد کشور می‌بینیم و چشم‌انداز اقتصادی کشور رو به رشد است.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: باید هزینه اداره کشور را در دولت و مجلس به کمترین میزان برسانیم و برای این کار کشور به انسجام و هماهنگی در عمل و وحدت در گفتار نیاز دارد تا مسائل اقتصادی حل شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وحدت فرماندهی در عرصه اقتصادی امروز یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به اهمیت تبیین استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی با وجود ظرفیت امروز و حضور نیروهای اقتصادی توانمند، دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود را مشخص کند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با همایش هم‌اندیشی اقتصاد کرمان گفت: ارکان اساسی توسعه شامل مجلس، دولت و بخش خصوصی در توسعه استان و کشور دنبال می‌شود و در این راستا نخستین اقدام در استان کرمان در حال انجام است و حضور نمایندگان ارشد دولت در این نشست‌ها کمک بسیاری به باز کردن گره‌های اقتصادی کشور می‌کند. وی تصریح کرد: محدودیت‌های قانونی و اجرایی در استان و کشور داریم که نباید مانع حرکت توسعه‌ای شود و از دولت انتظار داریم با شتاب زیاد تا خردادماه سال جاری قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار را ابلاغ کند و آن را انجام دهد.


 انباشت قوانین، مانع توسعه است
استاندار کرمان در حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و نمایندگان بخش خصوصی استان با طرح این سوال که اگر مشکلات کشور مشخص است پس چرا اینقدر قانون تصویب می‌کنیم؟ گفت: انباشته شدن قوانین خود مانعی برای توسعه است. علیرضا رزم حسینی افزود: روان نبودن قوانین و اینکه مجری قانون بتواند آنها را به راحتی بفهمد، در قوانین ما مغفول مانده است و وضع موجود در کشور هم با وضع مطلوب آن فاصله‌ای طولانی دارد که با کمبود سرمایه فعلی شاید نیم قرن به طول بینجامد تا این فاصله را جبران کنیم.
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، مردمی و از آن مردم است و دولتی نیست و بی‌شک با منابع دولتی امکان جبران عقب‌ماندگی‌ها وجود ندارد و به همین دلیل چاره‌ای نداریم جز اینکه به شرکت‌های غیردولتی، بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی بها دهیم. رزم‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه رتبه فضای کسب و کار ایران 152 و گرجستان دهم دنیا است، اظهار کرد: ثبت یک شرکت در گرجستان دو ساعت و در ایران دو ماه طول می‌کشد و همین مسائل مانع توسعه است. رزم‌حسینی تصریح کرد: وقتی فضای کار و فعالیت، آرامش‌دهنده و امیدبخش باشد کم‌کم سرمایه‌گذاری نیز جای خود را باز می‌کند.
تصاویر
  • حمايت از توليد شرط خروج از ركود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها