Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
جرقه افزایش قیمت فولاد و ضعف تقاضا
 

جرقه افزایش قیمت فولاد و ضعف تقاضا

یکشنبه، 28 اردیبهشت 1393 | Article Rating
از ابتدای هفته گذشته مذاکرات هسته‌ای وین به دلیل پیش‌بینی‌هایی که پیرامون تحولات این دور از گفت‌و‌گوها می‌شد، بازار فولاد را که خود از قبل در رکود به سر می‌برد بسیار متاثر ساخت و موجب شد علاوه بر بی‌تحرک ماندن سرمایه‌های بزرگ، سرمایه‌های کوچک نیز به بازار تزریق نشده و هفته‌ای کاهشی با حداقل حجم معاملات در بازار آزاد و بورس کالا شکل گیرد.
از ابتدای هفته جاری اما با برآورده نشدن انتظارات فعالان بازار شوکی کوتاه‌مدت به قیمت‌ انواع محصولات فولادی وارد شد و سطح قیمت‌ها همسو با تحرکات افزایشی نرخ ارز تا سقف 4/4 درصد در بازار آهن تهران و شهرستان‌ها رشد کرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته فولادسازان خصوصی قیمت میلگردهای تولیدی را در محدوده 5 تا 55 تومان افزایش دادند. برخی ضخامت‌های ورق‌ فولاد مبارکه و فولاد سبا نیز که غالبا کاربرد صنعتی دارند، حداکثر تا 5 تومان در هر کیلو رشد قیمت یافتند. در همین حال میانگین بهای تیرآهن و میلگردهای ذوبی نیز در مقایسه با متوسط قیمت چهارشنبه هفته قبل در سطوح بالاتری ایستاد تا به این ترتیب پس از حدود سه هفته نوسانات نزولی نرخ انواع محصولات فولادی شاهد افزایش میانگین قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم.
البته هرچند روز گذشته قیمت‌ها التهابی گذرا را تجربه کرد، اما بیشتر تحرکات بازار نیز مربوط به استعلام قیمت بود نه ثبت تقاضای خرید. برخی معامله‌گران با بیان اینکه رشد قیمت‌ها موقتی بوده و بیش از چند روز دوام نخواهد آورد، گفتند: مشکل اصلی بازار فولاد که همان رکود تقاضای واقعی است کماکان پابرجاست، به همین علت فولادسازان با علم به این مساله می‌دانند که مهم‌ترین دغدغه حال حاضر آنها رقابت برای فروش تولیداتشان برای جذب نقدینگی مورد نیاز است و تحرکات مثبت قیمت‌ها اثر چندانی در بهبود روند معاملات نخواهد داشت.
در این میان نکته‌ای که روز گذشته قابل توجه بود نوسانات کاهشی بهای شمش خصوصی‌ها در بازار آزاد بود. در واقع برخلاف مسیری که قیمت‌ مقاطع در بازار فولاد طی کرد، میانگین بهای شمش تولید داخل بین 5 تا 35 تومان در هر کیلو کاهش یافت. با توجه به عرضه آهن‌آلات از طریق انبارها در کنار تولید مقاطع توسط واحدهای نورد، در شرايطي كه با ركود تقاضا مواجهيم، حجم تقاضای موثر برای شمش با ضریب فزاینده‌تری کاهش می‌یابد، از این‌رو قیمت آن نسبت به محصول نهایی پتانسیل بیشتری برای کاهش دارد.
به نظر می‌رسد در صورتی که طی روزهای آینده قیمت شمش باز هم کاهش یابد، این روند نزولی به بازار قراصه نیز شیفت پیدا کرده و موجب فشار بیشتر بر قیمت این محصول براي واحدهای تولیدکننده شمش شود.
تصاویر
  • جرقه افزایش قیمت فولاد و ضعف تقاضا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها