Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

صادرات نفت به يك ميليون و 380 هزار بشكه رسيد

شنبه، 10 خرداد 1393 | Article Rating
منابع آگاه كه حركت نفتكش‌ها را پيگيري مي‌كنند، گفتند: صادرات نفت ايران در ماه مه پس از كاهش در ماه مارس و آوريل، دو باره افزايش يافته و بالاتر از سطح مجاز تعيين شده طبق توافق‌نامه هسته‌اي موقت ژنو قرار گرفته‌است. يك منبع در اين باره اظهار کرد: ايران در ماه مه به‌طور متوسط روزانه يك ميليون و 380 هزار بشكه نفت صادر كرده كه اين رقم نسبت به صادرات روزانه يك ميليون و 100 هزار بشكه‌اي ماه آوريل، افزايش 280 هزار بشكه‌اي داشته‌است.
به گزارش «دنياي اقتصاد»، صادرات نفت ايران در ماه فوريه به بيشترين ميزان خود طي يكسال اخير رسيد. صادرات نفت ايران در اين ماه 65/1 ميليون بشكه بود. پس از اين خيز بلند، طي دو ماه صادرات نفت با كاهش مواجه شد؛ به طوري كه در ماه مارس به 29/1 و در آوريل به 1/1 ميليون بشكه در روز رسيد.
رويترز در ادامه گزارش خود به نقل از يك منبع آگاه نوشت: مجموع صادرات نفت ايران در ماه مه افزايش يافته و شاهد افزايش حركت نفتكش‌ها به سمت تركيه بوده‌ايم و واردات چين از ايران در اين ماه رشد داشته است.
به گزارش «دنياي اقتصاد» بر اساس اطلاعات گمرك چين، صادرات نفت ايران به اين كشور در ماه آوريل نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و به كمي بيش از 800 هزار بشكه در روز رسيد. افزايش چشمگير صادرات ايران به چين در پي افزايش واردات نفت اين كشور رخ داده‌است. تحليلگران معتقدند چين به شكل چراغ خاموش در حال آماده شدن براي افزايش قابل توجه احتمالي قيمت نفت يا بروز اختلال در عرضه نفت خام است.
از طرفي در همين ماه، ايران با صادرات 110 هزار بشكه به تركيه در روز به بزرگ‌ترين صادر‌كننده نفت اين كشور بدل شده‌ است.
به گزارش «ايسنا» به نقل از رويترز، يك منبع ديگر كه صادرات نفت ايران را رصد مي‌كند در اين باره گفت: آمار بارگيري‌ها حاكي از اين است كه صادرات نفت ايران در ماه مه افزايش يافته كه شامل افزايش صادرات به چين مي‌شود.
به ظاهر، اين ميزان افزايش صادرات نفت ايران نگراني غرب را در پي خواهد داشت. رويترز درباره افزايش صادرات نفت ايران نوشت: صادرات بالا رفته‌است و به نظر مي‌رسد چين به تحريم‌ها توجهي ندارد. براساس توافق موقت ماه نوامبر بين ايران و 1+5 متوسط صادرات نفت ايران در دوره شش ماهه منتهي به 20 ژوئيه بايد روزانه بيش از يك ميليون بشكه نباشد. افزايش صادرات نفت ايران از اواخر سال 2013 باعث تقويت اقتصاد ايران شده است اما مقامات دولت آمريكا انتظار دارند فروش نفت ايران در ماه‌هاي آتي كاهش پيدا كند و متوسط آن در دوره شش ماهه توافق موقت به يك ميليون بشكه در روز برسد. مارك دوبوويتز از انديشكده مستقل «بنياد دفاع از دموكراسي‌ها» نيز در اين باره گفته است: به نظر مي‌رسد برخلاف توافق موقت و به‌رغم تعهد دولت آمريكا به كنگره مبني بر نظارت روي صادرات نفت ايران به‌عنوان شريان اصلي اقتصاد ايران، صادرات مزبور افزايش يافته است. وي گفت: ادامه اين روند نقض آشكار تعهدات ايران تحت توافق ژنو است كه براساس آن تهران تعهداتي را در زمينه برنامه هسته‌اي و تحريم‌ها داده است.
در‌خصوص صادرات نفت بسياري از توليدكنندگان از جمله ايران معمولا رقم پذيرفته شده‌اي وجود ندارد و زمان مي‌برد تا اطلاعات از بازارهاي نفتي و كشتيراني خارج شود. از طرفي كشورهاي مصرف‌كننده نيز اغلب جزئيات واردات خود را با تاخير منتشر مي‌كنند يا اصلا منتشر نمي‌كنند.
اين در حالي است كه به گزارش «دنياي اقتصاد»، وزير نفت، بيژن زنگنه پيش‌تر در حاشيه نمايشگاه بين المللي نفت در خصوص متوسط صادرات نفت خام ايران براساس توافق ايران و 1+5 گفته بود: ايران هيچ عدد و رقمي در زمينه ميزان صادرات نفت خام كه از جايي ديگر ديكته شود را نمي‌پذيرد، بنابراين ميزان صادرات نفت را خود ما تعيين مي‌كنيم و با حداكثر توان هم صادر خواهيم كرد.  

 توليد نفت ايران ۹۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت
در عين حال بلومبرگ اعلام كرد توليد نفت ايران در ماه مه‌۲۰۱۴ كاهش ۹۰ هزار بشكه‌اي داشته و به 75/2 ميليون بشكه در روز رسيده‌است. اين در حالي است كه پيش از اين سازمان كشورهاي صادركننده نفت(اوپك) در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود كه روز ۲۳ ارديبهشت منتشر شد، از كاهش ۱۶ هزار و ۴۰۰ بشكه‌اي توليد روزانه نفت ايران در ماه آوريل خبر داد. 
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها