Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ميلگرد پس از 10 روز ثبات قيمت، بار ديگر كاهش يافت
 

ميلگرد پس از 10 روز ثبات قيمت، بار ديگر كاهش يافت

یکشنبه، 11 خرداد 1393 | Article Rating
از ابتداي خرداد ماه ثبات نسبي قيمت شمش توليد داخل و انواع وارداتي آن موجب ثبات قيمت ميلگرد در بازار آزاد شد، اما روز گذشته به اين علت كه قيمت شمش در بازار با تحركات كاهشي روبه‌رو بود، به تبع آن بهاي اغلب سايزهاي ميلگرد نيز كاهش يافت.

روز شنبه در حالي كه انواع وارداتي شمش فولاد از كشورهاي روسيه، كره‌جنوبي و تركيه همان قيمت ميانگين روز چهارشنبه هفته گذشته را در مبادلات روزانه تجار و معامله‌گران ثبت كرد، اما برخي انواع داخلي آن نظير شمش تبريز و تهران در ابعاد 120*120، 150* 150 و 100*100 تا حداكثر 10 تومان در هر كيلو كاهش قيمت يافت. همين موضوع با اثرگذاري بر بازار مقاطع طولي به‌خصوص ميلگرد كه گفته مي‌شد قيمت آن به كف رسيده و جايي براي كاهش بيشتر قيمت ندارد، موجب شد پس از حدود 10 روز تثبيت قيمت‌ انواع سايزهاي آن، بار ديگر ميانگين نرخ ميلگرد با افت حداكثر 5/0 درصدي در بازار تهران و شهرستان‌ها روبه‌رو شود.
هم اكنون بازار به شدت راكد بوده و معاملات در حجم بسيار پايين در جريان است. معامله گران معتقدند: با توجه به اينكه تعطيلات پايان هفته نيز خود اهرم ديگري در جهت محدود كردن حجم معاملات خواهد بود، بنابراين طبيعي است كه نمي‌توان انتظار بهبود قيمت‌ها و اصلاح روند معاملات را تا پايان هفته داشت و در عمل هرگونه تغييري در بازار به هفته آينده موكول خواهد شد. 
شنبه در بورس كالا نيز فولاد خوزستان سلف شمش بلوم را با قيمت 1602 تومان در حجم 
36 هزار و 800 تن به گروه ملي صنعتي فولاد ايران فروخت. در همين حال اين شركت سلف تختال را با قيمت پايه 1502 تومان در تالار صنعتي عرضه كرد كه فقط شركت فولاد اكسين خوزستان مجاز به خريد اين محصول بود. حجم معامله تختال در اين روز 12 هزار و 900 تن ثبت شد. امروز هم رينگ فولاد شاهد به تابلو رفتن دو سبد ميلگرد از سوي پرشين فولاد آريا و گروه ملي صنعتي فولاد ايران خواهد بود كه قيمت‌هاي پايه فروش اين محصولات به ترتيب 1710 و 1720 در تابلو عرضه درج شده است. در اين ميان فولاد خوزستان هم عرضه تختال با قيمت 1502 تومان به ازاي هر كيلو را در دستور كار دارد. نوع تسويه اين محصول نقدي-اعتباري بوده و خريداران 45 روز فرصت دارند تا وجه مورد نظر را با سود ماهانه 2 درصد بازپرداخت كنند.
در شرايط فعلي كه بازار مصرف فولاد وارد فاز استراحت شده و ركود سنگيني را تجربه مي‌كند برخي كارگزاران از لزوم كاهش نرخ‌هاي پايه مواد اوليه در بورس كالا سخن مي‌گويند. اين عده معتقدند: مادام كه قيمت‌هاي اعلامي فروش شمش با واقعيات بازار همخواني نداشته و شكاف قيمتي ناچيزي با قيمت محصول نهايي داشته باشند نمي‌توان انتظار داشت كه عرضه اين قبيل محصولات نيز مورد اقبال قرار گيرد. (همانند عرضه 10 هزار تني شمش فولاد خوزستان در هفته گذشته كه تنها 3500 تن آن خريداري شد.) 
البته اين موضوع در حالي است كه هم‌اكنون بررسي برخي آمار و ارقام مربوط به هزينه تمام شده 
مقاطع، از توليد در شرايط ضرر فولادسازان حكايت مي‌كند كه اگر ركود بازار فولاد نيز به همين منوال ادامه يابد به‌طور قطع منجر به تعطيلي بسياري از واحدهاي توليدي كوچك‌تر و كم‌توان‌تر خواهد شد. 
هم‌اكنون قيمت شمش بورسي با احتساب كرايه حمل بار 45 توماني به ازاي هر كيلو، براي واحد توليدي خريدار اين محصول 1783 تومان تمام مي‌شود كه اين رقم با اضافه شدن هزينه متوسط تبديل 150 توماني شمش به ميلگرد به 1933 تومان افزايش مي‌يابد. در حال حاضر اما قيمت سايزهاي 14، 16 و 18 اين محصول كه غالبا پركاربردتر از باقي سايزها به شمار مي‌رود، در بازار آزاد به‌طور ميانگين 1863 تومان به ازاي هر كيلو است كه ضرر 70 توماني را در توليد هر كيلو ميلگرد نشان مي‌دهد. 
در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد بهترين راه موجود براي كمك به واحدهاي توليدي- با توجه به اينكه ديگر نمي‌توان هزينه‌هاي توليد را به دليل اجراي فاز دوم از هدفمندي يارانه‌ها در كوتاه مدت كاهش داد- كاهش هزينه تمام شده قيمت مواد اوليه مانند شمش براي فولادسازان باشد.
تصاویر
  • ميلگرد پس از 10 روز ثبات قيمت، بار ديگر كاهش يافت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها