Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

183 گروه كالايی مشمول مصوبه ممنوعيت خريد خارجي

پنجشنبه، 22 خرداد 1393 | Article Rating
پس از ابلاغ مصوبه ممنوعیت خرید کالاهای خارجی توسط تمامی دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها و عناوین مشابهی که به نحوی از بودجه عمومی یا دولتی استفاده می‌کنند، روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست 183 گروه كالاهاي داراي مشابه توليدات داخل را كه ممنوعيت خريد خارجي پيدا كرده‌اند اعلام کرد.

ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که دارای تولید مشابه داخلی هستند، اردیبهشت ماه سال جاری توسط هیات وزیران به تصویب رسید و سه‌شنبه گذشته از سوی هیات دولت به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ابلاغ شد. 
مصوبه مذکور در حالی به منظور حمایت از تولید داخل به تصویب رسید که دولت قبل نیز چنین مصوبه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود اما در نظر نگرفتن ضمانت اجرایی موجب شد تا این مصوبه به مرحله اجرا نرسد. حال رویکرد حمایتی دولت یازدهم از بخش تولید موجب شده تا این امید میان واحدهای تولیدی به وجود آید تا هر چند به صورت محدود مورد حمایت دولت قرار گیرند.
لیست اعلام شده از سوی  وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده اين است كه اغلب اين محصولات جزو صنايع معدني، فلزي و نساجي هستند.
دولت یازدهم در راستاي اجرايی کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مصوبه‌اي براي حمايت از توليد داخل داشته است تا دستگاه‌هاي دولتي را از خريد كالايی كه در داخل كشور توليد مي‌شود منع كند. يكي از مهم‌ترين بخش‌های اين مصوبه كه به سازمان صداوسيما نيز ابلاغ شده ممنوعیت تبليغ كالاهاي خارجي در رسانه‌هايي است كه از بودجه عمومي استفاده مي‌كنند.
بر اساس این مصوبه ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند از پرداخت اعتبار خرید کالاهای یادشده به‌صورت مستقیم خودداری کنند. ممنوعیت در نظر گرفته شده در حالی است که برخی از تولیدکنندگان داخلی توان پاسخگویی به نیاز داخل را ندارند؛ در این خصوص می‌توان به ممنوعیت واردات انواع اتوبوس، مینی‌بوس، ون سواری، وانت و انواع کامیون، کشنده، کامیونت، انواع ماشین‌آلات راهسازی، معدنی، موتورسیکلت و دوچرخه اشاره کرد. ممنوعیت در نظر گرفته‌شده در این بخش در حالی است که تولیدکنندگان داخلی در شرایط کنونی پاسخگوی نیاز داخلی نیستند چرا که آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان در دوماه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد خودروسازان در مجموع موفق به تولید 17 دستگاه اتوبوس، 8 دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و 955 دستگاه کامیون، کشنده و کامیونت شده‌اند.
فهرست برخی از کالاهای ممنوعه برای شرکت‌های دولتی عبارتند از:  انواع پوشش کف، دیوار، سقف و مواد پلاستیکی، انواع پوشاک، روسری، جوراب و حوله آماده، انواع چراغ روشنی، چراغ خیابانی و پارکی، انواع چینی بهداشتی، انواع دربازکن، انواع سقف‌های کاذب و آلومینیومی، انواع شامپو، پودر و مایع شوینده دستی، پودر و مایع ماشین لباسشویی و پودر مایع ظرفشویی، انواع صفحه نمایش رایانه LCD و LED، انواع لاستیک وسایل نقلیه (سواری، باری، مسافری، کشاورزی، صنعتی، موتورسیکلت، دوچرخه و...)، انواع لامپ مهتابی، لامپ LED برای روشنایی و انواع لامپ خودرو، انواع لوازم خانگی حجیم (یخچال، فریزر، اجاق‌گاز، لباسشویی و... )، انواع موکت و کف‌پوش، انواع هواپیماهای مسافری سبک، فوق سبک و متوسط منطقه‌ای، هواپیماهای یک‌موتور و...، انواع واگن مسافری، باربری و واگن‌های مترو، تخت و صندلی دیالیز، پله برقی، دستگاه فلزیاب، ماشین بستنی‌ساز، فرآورده‌های ضدیخ و مایعات آماده شده برای ذوب یخ، وسایل ورزشی ژیمناستیک، مخازن کامیونت GRP تقویت شده با الیاف شیشه و اتصالات مربوطه.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها