Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
كاهش چشمگير خريداران در بازار فولاد
 

كاهش چشمگير خريداران در بازار فولاد

پنجشنبه، 22 خرداد 1393 | Article Rating
برخلاف ميلگرد كه مدتي است قيمت آن در بازار داخلي نوسان چنداني را تجربه نكرده و منحني آن مسيري با ثبات را طي مي‌كند، در بازار تيرآهن اما انواع شاخه‌هاي اين محصول اعم از سبك و سنگين در برخي روزها با كاهش و در روزهاي ديگر با افزايش نسبي قيمت همراه بوده است.
به نظر مي‌رسد در شرايطي كه ركود، كل بازار آهن را فراگرفته و انواع محصولات فولادي كماكان از ضعف تقاضاي موثر رنج مي‌برند بازار مصرف ميلگرد بيش از پيش تحت تاثير اين مشكل قرار دارد؛ چراكه اگر استعلام قيمت‌ها از جانب خريداران كمترين تمايلي را براي معامله اين محصول نشان مي‌داد، عرضه‌كننده‌ها حاضر بودند از نرخ‌هاي اعلامي خود عقب‌نشيني كرده و مشتري را به اين شيوه جذب معاملات كنند.
همان‌طور كه گفته شد در بازار مصرف تيرآهن اما در طول سه هفته‌ گذشته همواره شاهد نوسان قيمت‌ها بوده‌ايم كه خود نشانه‌اي از جريان داشتن معاملات ولو به ميزاني محدود در بازار اين محصول است.
برخي از واحدهاي فروش آهن در تهران و شهرستان‌ها با اذعان به اين مطلب كه بازار ساخت و سازهاي مسكوني به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان انواع مصنوعات فولادي، در سه ماه ابتدايي سال سيگنال قوي و مثبتي را مبني بر تحرك روند ساخت‌و‌سازها به بازار آهن نشان نداده و مشكل ركود كماكان در بخش مسكن و بالطبع بازار آهن‌آلات وجود دارد، مي‌گويند: براي واحدهاي مسكوني نيز كه ساخت آنها در اين مدت كليد خورده است، خريداران به سمت معامله تيرآهن و بعضا ورق‌هاي فولادي از خود تمايل نشان داده‌اند و مانند گذشته علاقه چنداني به خريد ميلگرد در ساخت اسكلت فلزي بنا ندارند.
اين عده معتقدند: در شرايطي كه هزينه خريد زمين به عنوان مثال در كلان شهر تهران بخش اعظمي از هزينه‌هاي اوليه ساخت و ساز را شامل مي‌شود، سازندگان مسكن تمايل دارند از تيرآهن كه تفاوت قيمتي چنداني با ميلگرد ندارد در ساخت اسكلت فلزي استفاده كنند تا به اين طريق علاوه‌بر اينكه استحكام بناي خود را تضمين مي‌كنند، فضاي قابل استفاده بيشتري را در مسكن مربوطه (بنا به هزينه بالاي خريد زمين) فراهم آورند.
تمايل بازار مصرف به سمت خريد تيرآهن و تاييد اين گفته‌ها، به كمك بررسي نوسانات قيمت و روند معاملات اين محصول در بازار رسمي و غيررسمي نيز به سادگي امكان‌پذير است؛ چراكه صرف‌نظر از دوره التهاب بازار مصرف و رونق معاملات اغلب مقاطع فولادي در دوران پيش از اعلام نرخ نهايي حامل‌هاي انرژي، در طول چند هفته اخير شاهد بوده‌ايم بازار ميلگرد به دليل عمق ركود سير ثابتي را در منحني قيمت تجربه كرده، اما بازار تيرآهن با نوسانات روزانه قيمت خواه در مسير كاهش يا افزايش نسبي روبه‌رو بوده است. مضاف بر اينكه بهتر بودن روند معاملات تيرآهن نسبت به ميلگرد در بورس كالا نيز شاهدي بر اين مدعا است.    

 بازار آهن بازهم متاثر از مذاكرات هسته‌اي
به هر ترتيب با شروع دور جديد مذاكرات ايران و كشورهاي مربوط به گروه 1+5 كه به تازگي در ژنو با هدف نزديكي ديدگاه‌ها در تدوين پيش‌نويس توافق جامع هسته‌اي آغاز شده است، بار ديگر روند معاملات در بازار آهن تحت تاثير اخبار و حواشي مربوط به اين دور از نشست‌ها و نوسانات نرخ ارز قرار گرفته است.
معامله‌گران مي‌گويند در حالي كه از قبل هم روند دادو ستدها در بازار رونق و جنب و جوش چنداني نداشت اما در روزهاي اخير اين مساله شدت بيشتري به خود گرفته است، به طوري كه خريداران به اميد اخبار مثبت منتشر شده از اين گفت‌و‌گوها و به تبع آن افت نرخ ارز، دست از خريدهاي محدود گذشته هم تا حدود نسبتا زيادي كشيده‌اند.  اين مساله با اثرگذاري بر قيمت‌ محصولات فولادي در بازار غير رسمي موجب شده‌ تا نوسان نرخ‌ها در بازار آهن از قبل هم محدودتر شود به گونه‌اي كه در چند روز اخير انواع سايزهاي ميلگرد مانند 14، 16، 18 و ... يا انواع محصولات مفتولي، نبشي و ناوداني با همان نرخ‌هاي اول هفته اعلام قيمت شده‌اند.
روز گذشته در پايان معاملات هفتگي رينگ فولاد بورس كالا نيز در حالي كه باز هم فولاد خوزستان از عرضه شمش بلوم خودداري كرد، ذوب‌آهن اصفهان با نرخ 1610 تومان شمش را به تابلوي معاملات آورد كه در مقابل 20 هزار تن حجم عرضه، 5 هزار تن تقاضا ثبت شد اما به دليل عدم توافق بر سر نرخ پايه معامله‌اي روي اين محصول صورت نگرفت. در همين حال اين شركت سلف تيرآهن شاخه 14 تا 18 را نيز با قيمت پايه 1650 تومان عرضه كرد كه در حجم ارائه شده يعني 6248 تن خريداري شد. سبد طول كوتاه تيرآهن و ميلگرد با نرخ فروش 1430 تومان نيز ديگر عرضه ذوب‌آهن در روز گذشته بود كه قيمت ارزنده پيشنهادي آن، موجب فروش 11 هزار و 88 تن از اين محصول در زمان معامله و 2772 تن در زمان مچينگ شد. حجم عرضه اين سبد 13 هزار و 860 تن بود. ديگر شركت عرضه كننده در اين روز فولاد آلياژي ايران بود كه سبد ميلگرد گريد A3 را در سايزهاي 16 تا 25 به تابلوي معاملات آورد، اما اين محصول خريداري نشد.

 خواسته توليدكنندگان در شرايط ركود اخير چيست؟
در شرايطي كه ركود بازار فولاد هر روز در حال عميق‌تر شدن است و چشم‌انداز تحريك تقاضا در صنايع فولادبر در هاله‌اي از ابهام و ترديد به‌سر مي‌برد، توليدكنندگان به‌خصوص واحدهايي كه به دليل آزاد بودن صادرات فولاد تا پايان خردادماه جاري روي بازارهاي مقصد برنامه‌ريزي كرده اند، خواهان تمديد مهلت ارائه شده تا پايان سال جاري هستند. البته اين مساله در حالي است كه انتشار اخباري در خصوص بودجه عمراني كشور عراق را كه معادل 30 ميليارد دلار تخمين زده شده است در خصوص اين خواسته فولادسازان نمي‌توان بي‌تاثير قلمداد كرد. چندي پيش رايزن بازرگاني، صنعتي و معدني ايران در عراق گفته بود با توجه به بودجه عمراني كشور عراق و مزيت‌هاي توليد فولاد در ايران و نياز طرح‌هاي عمراني اين كشور به محصولات فولادي به نظر مي‌رسد توليدكنندگان ايراني بايد نگاه
ويژه‌اي به بازار اين كشور داشته باشند و براي دستيابي به ميزان معقولي از سهم بازار برنامه‌ريزي كنند. به اين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد استراتژي وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انقضاي مهلت صادراتي در پايان خرداد ماه چيست. آيا اين وزارتخانه مجوز مذكور را با توجه به ركود بازار داخل و نياز بازار كشوري همچون عراق به محصولات فولادي ايران تمديد خواهد كرد يا نظري خلاف اين موضوع دارد.
تصاویر
  • كاهش چشمگير خريداران در بازار فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها